Todt: A Forma-1-ben soha nem lesznek egyenlőek az esélyek

Forma-1, Jean Todt, FIA Gala
5724840 07.12.2018 FIA President Jean Todt arrives at the news conference ahead of awards ceremony as a part of the FIA General Assembly in St. Petersburg, Russia. Taking place for the first time in Russia, the FIA Annual General Assembly is held in St. Petersburg on December 3-7. Alexei Danichev / Sputnik
Vágólapra másolva!
Az FIA elnöke mindent megtesz annak érdekében, hogy csökkenjen a különbség a Forma-1 nagy- és kiscsapatai között, arról azonban szerinte kár álmodozni, hogy a jövőben bárki nyerhet önerőből versenyt.

Miközben a koronavírus-járvány miatt kialakult gazdasági helyzetben mindenáron szeretnék csökkenteni a költségeket, a kis- és középcsapatok célja az is, hogy hosszú távon kiegyenlítettebbé váljon a Forma-1, és nekik is legyen esélyük önerőből a győzelemre.

Jean Todt, az FIA elnöke ugyanakkor nem hisz abban, hogy a motorsport királykategóriájában lehetőség van a teljes egyenlőségre, szerinte a nagyok mindig is előnyben lesznek, alakítsák akárhogyan a szabályokat.

Todt is szorosabbá akarja tenni a Forma-1-et, de nem él álomvilágban Forrás: Sputnik/Alexei Danichev

Jelenleg az F1, az FIA és a csapatok legfontosabb célja egyértelműen a költségek lefaragása, hogy biztosítsák a csapatok túlélését a nehéz időszakban. Ezt a jövőre bevezetésre kerülő, eredetileg 175 millió dollárosra tervezett költségplafon csökkentésével tudják elérni. Jean Todt az Auto Motor und Sportnak adott interjúban két lehetőséget vázolt fel ezzel kapcsolatban, valamint azt is elmondta:

megfontolandónak tartja, de összességében nem pártolja azt a Ferrari által előnyösnek tartott megoldást, hogy más összeg vonatkozzon a nagy, és más a kisebb csapatokra.

„Ha ezt olyan módon értjük, ahogy a gyártók azt elmagyarázták nekünk, akkor érdemes elgondolkodni rajta – ismerte be Todt. – Valaki kifejleszt és legyárt valamit, amit mások megvásárolnak. Vegyük például a motort. Az ügyfelek legfeljebb 11 milliót fizethetnek értük, a gyártóknak azonban sokkal többe kerülnek. Tételezzük fel, hogy az ügyfél 50 milliót fizet a gyártónak a teljes csomagért. A javaslat az, hogy ezt az 50 milliót az ügyfél költségvetéséből kellene elvenni. Hogy őszinte legyek, nekem ez nem tetszik."

Zak Brown, a McLaren ügyvezető igazgatója szerint nem csak azért lesz fontos megtalálni a megfelelő kompromisszumot a költségekben, hogy egyes istállók ne menjenek csődbe, hanem azért is, hogy megérje nekik az F1-ben maradni. Brown szerint akkor is lehetnek távozók, ha egyes csapatok azt látják, nincs esélyük nyerni, ezért inkább nem költik feleslegesen a pénzüket.

Todt szerint azonban olyan sosem lesz, hogy mindenki azonos esélyekkel száll harcba.

„Megértem az álláspontjukat, de nem hiszek a csodákban. A különbséget a nagycsapatok és a kiscsapatok között csökkenteni kell, de nem szabad elkezdenünk álmodozni. Olyan soha nem lesz, hogy egy kicsapat rendszeresen versenyre tud kelni egy naggyal."

A Williams már sosem fog a Ferrarival és a Mercedesszel csatázni? Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Charles Coates

Todt kifejtette, hogy hiába csökkentik le jelentősen a költségplafont, az abba bele nem tartozó kivételek miatt a nagyok ezután is többet fognak tudni költeni a kicsiknél, ráadásul közülük többen azt szeretnék, hogy a csökkentésért cserébe még több tételt vonjanak ki a korlátozás alól. „Nem szabad hazudnunk magunknak. Ha 140, 130 vagy 120 millió dolláros költségplafonról beszélünk, akkor az a kivételeket nem tartalmazó összeg.

Most kifejezték a szándékukat, hogy még jobban kiterjesszék a kivételeket a költségplafon csökkentésével. Én azonban ez ellen vagyok."