Lauda, Prost és Senna legendás autói - virtuális túra a McLaren központjában

Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Vilmos Herceg
WOKING, ENGLAND - SEPTEMBER 12: Prince William, Duke of Cambridge is shown Formula One racing cars previously used by Alain Prost and Ayrton Senna in the McLaren Technology Centre by Jonathan Neale (L), chief operating officer of McLaren Technology Group, and Mike Flewitt (3rd L), CEO of McLaren Automative during a visit to McLaren Automotive at McLaren Technology Centre on September 12, 2017 in Woking, England. (Photo by Chris J Ratcliffe - WPA Pool/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Az autósportok rajongói számára életre szóló élmény, ha néhány órát eltölthetnek egy-egy márka saját múzeumában vagy hasonlóan fanatikus gyűjtők kollekcióit nézegetve. Virtuális túrák segítségével sorra vesszük az emlékezetes tárlatokat, első célpontunk azonban nem egy valódi múzeum, hanem a McLaren technológiai központja, Wokingban.

A koronavírus-járvány miatt nem csupán a futamok maradnak el, hanem rengeteg turisztikai célpont is bezárta kapuit a látogatók előtt. Számos F1-es múzeum is így tesz, emiatt pedig a rajongók még ezt a lehetőséget is elvesztették, hogy esetleg enyhítsék elvonási tüneteiket.

Forma-1, McLaren Technológiai Központ
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Austin 7, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, M7C, Austin 7, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, M7C
Forma-1, McLaren Technológiai Központ,, M7C
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, McLaren M8D, Scott McLeod, Angus Ta'avao
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Vilmos Herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, McLaren MP4-24
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27, Lewis Hamilton, Jenson Button, Martin Whitmarsh
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-28
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-28, Jenson Button, Sergio Pérez
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MCL-32
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MCL-32
IndyCar, McLaren Technológiai Központ, 2017 Indy 500
IndyCar, McLaren Technológiai Központ, 2019 Indy 500
Forma-1, McLaren Technológiai Központ
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Austin 7, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, M7C, Austin 7, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, M7C
Forma-1, McLaren Technológiai Központ,, M7C
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, McLaren M8D, Scott McLeod, Angus Ta'avao
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Vilmos Herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, McLaren MP4-24
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27, Lewis Hamilton, Jenson Button, Martin Whitmarsh
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-28
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-28, Jenson Button, Sergio Pérez
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MCL-32
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MCL-32
IndyCar, McLaren Technológiai Központ, 2017 Indy 500
IndyCar, McLaren Technológiai Központ, 2019 Indy 500
Forma-1, McLaren Technológiai Központ
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Austin 7, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, M7C, Austin 7, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, M7C
Forma-1, McLaren Technológiai Központ,, M7C
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, McLaren M8D, Scott McLeod, Angus Ta'avao
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Vilmos Herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, McLaren MP4-24
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27, Lewis Hamilton, Jenson Button, Martin Whitmarsh
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-28
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-28, Jenson Button, Sergio Pérez
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MCL-32
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MCL-32
IndyCar, McLaren Technológiai Központ, 2017 Indy 500
IndyCar, McLaren Technológiai Központ, 2019 Indy 500

Szerencse azonban, hogy az internet segítségével lehetőség nyílik virtuális múzeumtúrákra is, így a következő hetek során több egyedülálló kiállítást és gyűjteményt is bemutatunk, azt remélve, hogy a járvány lecsengése után újra lehetőség nyílik ezek felkeresésére is.

Az első állomás a McLaren Technológiai Központ, ami valójában nem egy múzeum, ennélfogva eddig sem volt könnyű eljutni oda: csupán a cég partnereinek képviselői, valamint néhány szerencsés vehet részt a túrákon. Utóbbi kategóriába azok tartoznak, akik regisztrálnak az extra szolgáltatásokat nyújtó McLaren Plusra, és különböző játékokban történő részvétel után kisorsolják őket.

Ennek ellenére érdemesnek találtuk arra, hogy bekerüljön a sorozatba, hiszen ahogyan a beágyazott ablakban a nyilakra kattintva „végigsétálunk” a folyosón, úgy megcsodálhatjuk a márka legendás autóit, amelyekről az alábbiakban megtudhat pár érdekességet. Fontos megjegyezni, hogy a kiállított kocsik változhatnak, így a képek nem feltétlenül tükrözik a jelenlegi állapotot.

MP4-27 – 2012

A 2012-es autók kinézete felháborította a közvéleményt, hiszen egy szerencsétlen szabálymódosításnak köszönhetően a 12-ből 9 csapat „kacsacsőrű” autót épített, és a Marussia, illetve a HRT orra is lépcsőzetes volt. Egyedül a McLaren tért el az akkor uralkodó trendtől, amivel az MP4-27-es sokak szemében a szezon legszebbje lett. Lewis Hamilton és Jenson Button összesen hét futamot tudott nyerni az idényben, ami pont héttel több, mint ahány futamgyőzelmet a wokingiak azóta arattak.

Austin 7 – 1929

Ez az autó ugyan nem McLaren, de lehet, hogy e nélkül a márka nem is létezne. Ez volt ugyanis az alapító Bruce McLaren első versenyautója. Édesapja, Les 110 új-zélandi dollárért vásárolta meg a darabjait azzal a tervvel, hogy miután megépíti, jó pénzért eladja.

Forma-1, McLaren Technológiai Központ
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Austin 7, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, M7C, Austin 7, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, M7C
Forma-1, McLaren Technológiai Központ,, M7C
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, McLaren M8D, Scott McLeod, Angus Ta'avao
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Vilmos Herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, McLaren MP4-24
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27, Lewis Hamilton, Jenson Button, Martin Whitmarsh
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-28
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-28, Jenson Button, Sergio Pérez
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MCL-32
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MCL-32
IndyCar, McLaren Technológiai Központ, 2017 Indy 500
IndyCar, McLaren Technológiai Központ, 2019 Indy 500
Forma-1, McLaren Technológiai Központ
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Austin 7, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, M7C, Austin 7, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, M7C
Forma-1, McLaren Technológiai Központ,, M7C
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, McLaren M8D, Scott McLeod, Angus Ta'avao
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Vilmos Herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, McLaren MP4-24
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27, Lewis Hamilton, Jenson Button, Martin Whitmarsh
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-28
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-28, Jenson Button, Sergio Pérez
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MCL-32
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MCL-32
IndyCar, McLaren Technológiai Központ, 2017 Indy 500
IndyCar, McLaren Technológiai Központ, 2019 Indy 500
Forma-1, McLaren Technológiai Központ
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Austin 7, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, M7C, Austin 7, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, M7C
Forma-1, McLaren Technológiai Központ,, M7C
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, McLaren M8D, Scott McLeod, Angus Ta'avao
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Vilmos Herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, McLaren MP4-24
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27, Lewis Hamilton, Jenson Button, Martin Whitmarsh
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-28
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-28, Jenson Button, Sergio Pérez
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MCL-32
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MCL-32
IndyCar, McLaren Technológiai Központ, 2017 Indy 500
IndyCar, McLaren Technológiai Központ, 2019 Indy 500

Utóbbi azonban nem jött össze, mivel a munkában segédkező Bruce ezzel a kocsival akart megtanulni vezetni, illetve versenyezni. Mivel túl fiatal volt, eleinte Les ült a volánnál, de amikor ő 1952-ben epekővel kórházba került, a mindössze 15 éves McLaren elindult egy hegyiversenyen, amit meg is nyert.

M7C – 1969

Az 1968 és 1970 között használt M7-es sorozat, illetve a V8-as Ford-Cosworth-motor hozta meg az első futamgyőzelmet, amit ezzel a típussal még három követett. A sorozat harmadik verziója az M7C volt, amellyel Bruce McLaren versenyzett az 1969-es idény nagy részében, és bár győzni nem tudott vele, a pontversenyben így is a 3. helyen végzett. A következő két idényben John Surtees, majd Jo Bonnier is megvásárolta saját istállója számára, de a McLaren többé már nem használta.

M19C – 1972-73

Az M19-es mindössze egy futamgyőzelmet aratott, de külseje miatt mégis emlékezetes maradt. A monocoque jellegzetes kinézete annak volt köszönhető,

hogy a három, egyenként 68 literes benzintartályból kettőt a versenyző mellett helyeztek el.

Az M19C a felfüggesztés kialakításában különbözött az M19A-tól, és Denny Hulme az 1972-es Dél-afrikai Nagydíjon ezzel az autóval szerezte meg a csapat első futamgyőzelmét az alapító halála óta. Még a következő évben is bevetették, de csak az első három futamon.

M23 – 1973-1978

Gordon Coppuck főtervező az M16-osból, a háromszoros Indy 500-győztes autóból fejlesztette ki az M23-ast, ami később két világbajnoki címet hozott. Hulme, illetve Peter Revson révén már 1973-ban is három futamot nyertek vele, de az igazi áttöréshez Emerson Fittipaldi érkezése kellett.

A brazil pilóta két évvel korábban a Lotus 72-essel lett világbajnok, így jól ismerte egykori autóját.

Segítségével hatékonyan fejlesztették a kocsit, így 1974-ben a McLaren megszerezte története első egyéni és konstruktőri címét is. Előbbit két évvel később James Huntnak sikerült megismételnie.

MP4-1 – 1981

Ron Dennis 1981-ben vette át a csapat irányítását, a Project 4 nevű, általa birtokolt Forma-2-es csapat pedig összeolvadt a McLarennel. Így lett az új autó neve McLaren Marlboro Project 4 (a cigarettamárka már 1974 óta az istálló szponzora volt), és az elnevezés egészen 2016-ig, Dennis távozásáig kitartott.

Forma-1, McLaren Technológiai Központ
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Austin 7, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, M7C, Austin 7, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, M7C
Forma-1, McLaren Technológiai Központ,, M7C
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, McLaren M8D, Scott McLeod, Angus Ta'avao
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Vilmos Herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, McLaren MP4-24
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27, Lewis Hamilton, Jenson Button, Martin Whitmarsh
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-28
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-28, Jenson Button, Sergio Pérez
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MCL-32
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MCL-32
IndyCar, McLaren Technológiai Központ, 2017 Indy 500
IndyCar, McLaren Technológiai Központ, 2019 Indy 500
Forma-1, McLaren Technológiai Központ
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Austin 7, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, M7C, Austin 7, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, M7C
Forma-1, McLaren Technológiai Központ,, M7C
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, McLaren M8D, Scott McLeod, Angus Ta'avao
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Vilmos Herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, McLaren MP4-24
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27, Lewis Hamilton, Jenson Button, Martin Whitmarsh
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-28
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-28, Jenson Button, Sergio Pérez
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MCL-32
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MCL-32
IndyCar, McLaren Technológiai Központ, 2017 Indy 500
IndyCar, McLaren Technológiai Központ, 2019 Indy 500
Forma-1, McLaren Technológiai Központ
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Austin 7, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, M7C, Austin 7, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, M7C
Forma-1, McLaren Technológiai Központ,, M7C
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, McLaren M8D, Scott McLeod, Angus Ta'avao
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Vilmos Herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, McLaren MP4-24
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27, Lewis Hamilton, Jenson Button, Martin Whitmarsh
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-28
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-28, Jenson Button, Sergio Pérez
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MCL-32
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MCL-32
IndyCar, McLaren Technológiai Központ, 2017 Indy 500
IndyCar, McLaren Technológiai Központ, 2019 Indy 500

Ez volt az első F1-es kocsi, melynek monocoque-ja teljes mértékben szénszálas anyagból készült, John Watson pedig minden bizonnyal ennek köszönheti, hogy horrorisztikus monzai bukását megúszta komolyabb sérülés nélkül. Az MP4-1 a brit pilóta révén megszakította a csapat három és fél éve tartó nyeretlenségét, a továbbfejlesztett verzióval pedig a McLaren már a konstruktőri pontverseny 2. pozíciójában végzett.

MP4-2 – 1984

Az 1983-as szezon végén a McLaren a Ford szívómotorjáról a Porsche TAG néven futó turbójára váltott. Az utolsó, Dél-afrikai Nagydíjon már látszott, hogy az új páros versenyképes, de azon a néhány versenyen még pont nélkül zártak.

A következő szezonra azonban teljesen új autót építettek, és Niki Lauda, illetve Alain Prost senki mást nem engedett a világbajnoki cím közelébe.

A 16 futamból 12-t megnyertek, végül az 5 győzelemig jutó osztrák versenyző végzett az élen, mindössze fél pont különbséggel.

MP4-2B – 1985

Az 1985-ös szezonra betiltották a hátsó szárny mellett található apró szárnyacskákat, amihez a McLarennek is alkalmazkodnia kellett. A másik nagyobb változás a felfüggesztést érintette, hiszen négy év után a Michelin helyett ismét a Goodyear lett a gumiszállítójuk, miután a francia gyártó kivonult. A szezon elején úgy nézett ki, hogy a Ferrari és Michele Alboreto az elsőszámú favorit, végül azonban Prostnak sikerült felérnie a csúcsra.

MP4-2C – 1986

1986-ra a McLaren gyakorlatilag ugyanazzal az autóval állt ki, mint az előző idényben, csupán néhány aerodinamikai elemen módosítottak.

Erre az évre a Williams egyértelműen átlépte a wokingiakat, ami a konstruktőri világbajnokság eredményén meg is látszott.

Az egyéni pontversenyben viszont Prost címet védett, miután az adelaide-i zárófutamon Nigel Mansell vezető helyről defektet kapott, Nelson Piquet autóján pedig biztonsági okokból kereket cseréltek.

MP4-5 – 1989

1989 már a második év volt, amikor a Honda volt a McLaren motorszállítója. Erre a szezonra azonban betiltották a turbómotorokat, ami azt jelentette, hogy a japán gyártónak V10-es szívómotorra kellett váltania.

Forma-1, McLaren Technológiai Központ
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Austin 7, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, M7C, Austin 7, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, M7C
Forma-1, McLaren Technológiai Központ,, M7C
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, McLaren M8D, Scott McLeod, Angus Ta'avao
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Vilmos Herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, McLaren MP4-24
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27, Lewis Hamilton, Jenson Button, Martin Whitmarsh
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-28
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-28, Jenson Button, Sergio Pérez
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MCL-32
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MCL-32
IndyCar, McLaren Technológiai Központ, 2017 Indy 500
IndyCar, McLaren Technológiai Központ, 2019 Indy 500
Forma-1, McLaren Technológiai Központ
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Austin 7, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, M7C, Austin 7, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, M7C
Forma-1, McLaren Technológiai Központ,, M7C
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, McLaren M8D, Scott McLeod, Angus Ta'avao
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Vilmos Herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, McLaren MP4-24
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27, Lewis Hamilton, Jenson Button, Martin Whitmarsh
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-28
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-28, Jenson Button, Sergio Pérez
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MCL-32
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MCL-32
IndyCar, McLaren Technológiai Központ, 2017 Indy 500
IndyCar, McLaren Technológiai Központ, 2019 Indy 500
Forma-1, McLaren Technológiai Központ
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Austin 7, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, M7C, Austin 7, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, M7C
Forma-1, McLaren Technológiai Központ,, M7C
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, McLaren M8D, Scott McLeod, Angus Ta'avao
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Vilmos Herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, McLaren MP4-24
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27, Lewis Hamilton, Jenson Button, Martin Whitmarsh
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-28
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-28, Jenson Button, Sergio Pérez
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MCL-32
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MCL-32
IndyCar, McLaren Technológiai Központ, 2017 Indy 500
IndyCar, McLaren Technológiai Központ, 2019 Indy 500

A bajnoki cím zsinórban másodszor dőlt el Prost és Ayrton Senna között, de az előző idénnyel ellentétben ezúttal a francia pilóta győzedelmeskedett, némileg vitatott körülmények között. (Az MP4-2C és az MP4-5 között vélhetően hiányzik az MP4-4, amivel Senna és Prost 16 versenyből 15-öt megnyert.)

MP4-5B – 1990

Az MP4-5 módosított verziója volt az utolsó F1-es McLaren, amely a legendás tervező, Gordon Murray kezei közül került ki. A szárnyakat, valamint a kocsi hátsó karosszériáját átalakították, emellett a Honda is megbízhatóbbá vált. Az időmérőkön a McLaren szinte verhetetlen volt, viszont a versenytempó tekintetében az immár Prosttal felálló Ferrari volt jobb. Az ismét nagyon szoros bajnokságban Senna végül visszavágott Prostnak, a végső az előző idényhez hasonlóan ellentmondásosra sikeredett.

MP4-6 – 1991

Az első tesztelések után Gerhard Berger sokkal gyengébbnek tartotta a V12-es Hondát, mint elődjét. Később megpróbálták orvosolni a problémát,

de Senna hiába nyerte meg az első négy futamot, ez nagyban a Williamset hajtó Renault megbízhatatlanságának volt köszönhető.

A brazil versenyző végül harmadszor is felért a csúcsra, amivel ő az utolsó, aki V12-es erőforrással, illetve manuális váltóval nyert világbajnokságot.

MP4-8 – 1993

Miután 1992 végén a Honda kivonult az F1-ből, Dennis Renault-ra szeretett volna váltani, de végül be kellett érnie a Ford erőforrásával. Ezzel nemcsak az volt a baj, hogy jóval gyengébb volt a francia motornál, valamint a Ferrarinál, hanem az is bosszankodásra adott okot,

hogy az amerikaiak a Benettont kezelték gyári csapatként, így a McLaren később kapta meg a fejlesztéseket.

Végül Senna öt futamgyőzelmével a 2. helyet szerezte meg a bajnokságban, Michael Andretti viszont egész évben szenvedett az autóval.

M8D – 1970 (Can-Am)

A McLarennek ugyan a Forma-1-ben van a legnagyobb tradíciója, de más sorozatokban is értek el sikereket. Az Indy 500-ról már tettünk említést, de a Can-Am (Canadian American Challenge Cup) bajnokságban is letették a névjegyüket, hiszen 1967 és 1971 között zsinórban ötször nyerték meg a sorozatot.

Forma-1, McLaren Technológiai Központ
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Austin 7, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, M7C, Austin 7, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, M7C
Forma-1, McLaren Technológiai Központ,, M7C
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, McLaren M8D, Scott McLeod, Angus Ta'avao
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Vilmos Herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, McLaren MP4-24
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27, Lewis Hamilton, Jenson Button, Martin Whitmarsh
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-28
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-28, Jenson Button, Sergio Pérez
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MCL-32
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MCL-32
IndyCar, McLaren Technológiai Központ, 2017 Indy 500
IndyCar, McLaren Technológiai Központ, 2019 Indy 500
Forma-1, McLaren Technológiai Központ
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Austin 7, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, M7C, Austin 7, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, M7C
Forma-1, McLaren Technológiai Központ,, M7C
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, McLaren M8D, Scott McLeod, Angus Ta'avao
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Vilmos Herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, McLaren MP4-24
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27, Lewis Hamilton, Jenson Button, Martin Whitmarsh
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-28
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-28, Jenson Button, Sergio Pérez
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MCL-32
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MCL-32
IndyCar, McLaren Technológiai Központ, 2017 Indy 500
IndyCar, McLaren Technológiai Központ, 2019 Indy 500
Forma-1, McLaren Technológiai Központ
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Austin 7, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, M7C, Austin 7, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, M7C
Forma-1, McLaren Technológiai Központ,, M7C
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, McLaren M8D, Scott McLeod, Angus Ta'avao
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Vilmos Herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, McLaren MP4-24
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27, Lewis Hamilton, Jenson Button, Martin Whitmarsh
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-28
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-28, Jenson Button, Sergio Pérez
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MCL-32
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MCL-32
IndyCar, McLaren Technológiai Központ, 2017 Indy 500
IndyCar, McLaren Technológiai Központ, 2019 Indy 500

1968-tól a pilóták az M8-as típussal versenyeztek, ennek az egyik változata volt az M8D, aminek a megváltozott szabályok miatt sokkal alacsonyabban volt a hátsó szárnya. A sikerek mellett azonban szomorú esemény is fűződik a kocsihoz, ugyanis Bruce McLaren ebben az autóban vesztette életét egy goodwoodi tesztelésen.

MP4-13 – 1998

Adrian Newey 1997-ben érkezett a McLarenhez, és ugyan az MP4-12-es tervezésébe nem tudott beleszólni, év végére ütőképes autót faragott belőle.

1998-ban pedig nyilvánvalóvá vált, hogy ő alkalmazkodott a legjobban a keskenyebb kocsikhoz és a barázdált gumikhoz.

A trükkös fékpedált ugyan az első verseny után betiltották, de a gyors pályákon az MP4-13-as így is verhetetlen maradt. A technikásabb helyszíneken a Ferrari került fölénybe, de Mika Häkkinent ez sem akadályozta meg abban, hogy a Mercedes-korszakban először világbajnokságot nyerjen a csapatnak. A mai napig ez a McLaren utolsó konstruktőri győzelme.

MP4-14 – 1999

Az 1999-es McLaren aerodinamikai szempontból még az előzőnél is jobbnak bizonyult, a Mercedes erőforrása pedig továbbra is a legerősebb volt a mezőnyben. Ennek ellenére a vb végig nagyon kiélezett volt, elsősorban megbízhatósági, illetve vezetői hibák miatt. Végül Häkkinennek sikerült a címvédés, csapatszinten azonban a Ferrari győzedelmeskedett.

MP4-20 – 2005

A csalódást keltő 2004-es idény után Newey és Mike Coughlan teljesen új autót tervezett. Az aerodinamikát és a felfüggesztést átalakították, hogy megfeleljenek az új szabályoknak.

A leglátványosabb újítás a légbeömlő mögött elhelyezkedő ún. Horn-szárny volt, amivel az elvesztett leszorítóerő egy részét kívánták visszaszerezni.

Az autó a szezon jelentős részében a mezőny leggyorsabbja volt, de a rengeteg megbízhatósági hiba miatt nem Kimi Räikkönen, hanem Fernando Alonso és a Renault szakította meg Michael Schumacher, illetve a Ferrari sorozatát.

MP4-23 – 2008

A 2007-es kémbotrány után az FIA fokozottan figyelte, hogy az MP4-23-ason nincsenek-e olyan alkatrészek, melyeknek az ötletét a Ferraritól szerzett dokumentumokból vehették. Az ügyet aztán véglegesen lezárták, így a némileg átalakított autó zöld utat kapott.

Az MP4-23-asnak hosszabb lett a tengelytávja, eltávolították a légbeömlő nyílás mögötti kis szárnyacskákat, valamint a hátsó szárnyon is módosítottak.

Az idény során a Ferrari és a McLaren végig fej-fej mellett volt, végül Lewis Hamilton a drámai Brazil Nagydíjon szerezte meg a csapat eddigi utolsó egyéni vb-címét.

MP4-24 – 2009

2009-re drasztikus szabályváltozások léptek életbe, amire a McLaren nem reagált jól. Már a teszteken is látszott, hogy az autó lassú, és ez később a versenyeken is megmutatkozott, az első kilenc futamon csupán 15 pontot gyűjtöttek.

Forma-1, McLaren Technológiai Központ
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Austin 7, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, M7C, Austin 7, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, M7C
Forma-1, McLaren Technológiai Központ,, M7C
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, McLaren M8D, Scott McLeod, Angus Ta'avao
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Vilmos Herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, McLaren MP4-24
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27, Lewis Hamilton, Jenson Button, Martin Whitmarsh
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-28
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-28, Jenson Button, Sergio Pérez
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MCL-32
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MCL-32
IndyCar, McLaren Technológiai Központ, 2017 Indy 500
IndyCar, McLaren Technológiai Központ, 2019 Indy 500
Forma-1, McLaren Technológiai Központ
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Austin 7, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, M7C, Austin 7, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, M7C
Forma-1, McLaren Technológiai Központ,, M7C
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, McLaren M8D, Scott McLeod, Angus Ta'avao
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Vilmos Herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, McLaren MP4-24
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27, Lewis Hamilton, Jenson Button, Martin Whitmarsh
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-28
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-28, Jenson Button, Sergio Pérez
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MCL-32
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MCL-32
IndyCar, McLaren Technológiai Központ, 2017 Indy 500
IndyCar, McLaren Technológiai Központ, 2019 Indy 500
Forma-1, McLaren Technológiai Központ
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Austin 7, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, M7C, Austin 7, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, M7C
Forma-1, McLaren Technológiai Központ,, M7C
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, McLaren M8D, Scott McLeod, Angus Ta'avao
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Vilmos herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, Vilmos Herceg
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, McLaren MP4-24
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-27, Lewis Hamilton, Jenson Button, Martin Whitmarsh
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-28
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MP4-28, Jenson Button, Sergio Pérez
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MCL-32
Forma-1, McLaren Technológiai Központ, MCL-32
IndyCar, McLaren Technológiai Központ, 2017 Indy 500
IndyCar, McLaren Technológiai Központ, 2019 Indy 500

A fejlesztések azonban sikeresek voltak, Hamiltonnak a Magyar és a Szingapúri Nagydíjat is sikerült megnyernie, előbbi ráadásul az F1 történetének első hibrid győzelme volt. A McLaren év végén a konstruktőri tabella 3. helyén végzett.

MP4-25 – 2010

A 2010-es McLaren legnagyobb újítása egyértelműen az F-csatorna volt (a kiállított darabon sajnos nincs rajta). Az autó elején volt egy kis lyuk, amin keresztül a levegő a hátsó szárnyhoz áramlott. Ennek nyomásán a versenyzők tudtak állítani, amivel az autó rengeteget gyorsult. A végül szabályosnak minősülő megoldás onnan kapta a nevét, hogy a Vodafone-felirat „f” betűje mellett helyezték el. Az eszköz összesen öt futamgyőzelemhez és konstruktőri 2. helyezéshez segítette a csapatot.

MP4-28 – 2013

2013-ban nem csupán pilótafronton történt változás (a távozó Hamilton helyére Sergio Pérez érkezett), hanem az előző évi, összesen hét győzelemig jutó autót is jelentősen átalakították. A módosítások viszont nagyon rosszul sültek el, és a wokingiak nem nyertek egy versenyt sem,

de ami ennél sokkal rosszabb, hogy 1980 óta először esett meg velük az a szégyen, hogy még csak dobogóra sem állhattak.

Az időmérős teljesítményük pedig még gyengébb volt, hiszen 19 alkalomból egyszer sem végeztek a legjobb ötben.