Vágólapra másolva!
A Caterham F1-es csapatán keresztül vesztegethette meg az Airbus repülőgépgyár Tony Fernandest és Kamarudin Meranunt, akik az F1-es csapat mellett az AirAsia légitársaság vezetői is. Az érintettek tagadják a vádakat.

A brit Serious Fraud Office (SFO) jelzése alapján a malajziai korrupcióellenes bizottság (MACC) vizsgálatot indított, miután felmerült a gyanú, hogy 50 millió dolláros vesztegetés történt annak érdekében, hogy az AirAsia légitársaság Airbus márkájú repülőgépeket vásároljon, számolt be a Reuters hírügynökség.

A britek egy 2012-es szponzori megállapodásra alapozzák a gyanút, ami a ma már nem létező Caterham F1-es csapatot érintette, amelynek tulajdonosa Tony Fernandes, az AirAsia ügyvezetője és Kamarudin Meranun, a légitársaság elnöke volt.

Az Airbus is a Caterham szponzora volt Forrás: AFP/Jorge Guerrero

Az SFO szerint 2013 októbere és 2015 januárja között az Airbus anyavállalata, az EADS 50 millió dollárral szponzorálta a csapatot és a repülőgépgyár alkalmazottai további 55 millió dollárt ajánlottak fel, de ez a kifizetés nem valósult meg. A hivatal Döntéshozó 1 és Döntéshozó 2-ként hivatkozott az érintettekre, akik az „AirAsia és az AirAsia X kulcsfontosságú döntéshozói”, és

„A sportcsapat felé történő kifizetés célja az volt, hogy biztosítsák vagy honorálják az üzlet kapcsán tett helytelen szívességet.” Az AirAsia határozottan elutasította a felvetést, de együttműködik az MACC-vel, az Airbus nem kommentálta az értesülést.

Fernandes csapata eredetileg a Lotus nevet viselte, utána vették fel a Caterhamet Forrás: Team Lotus

Fernandest és Meranunt a Reuters nem tudta elérni, de a légitársaság később bejelentette, hogy az érintettek a következő két hónap során csupán tanácsadóként dolgozhatnak aláírási jog nélkül, miközben megvizsgálják a történteket. A közlemény leszögezte, hogy az AirAsia azután kezdte szponzorálni a Caterhamet, hogy azt az igazgatótanács is jóváhagyta.

Fernandes és Meranun egy külön közleményben szintén „kategorikusan tagadta”, hogy visszaélés történt és hozzátették, nem ártanának a cégnek, amelynek felépítésével foglalkoztak egész életükben.

„A Caterham F1 – amit a vád szerint helytelenül szponzorált az Airbus – akkoriban Forma-1-es versenyistálló volt, és világszerte népszerűsítette egyebek mellett az AirAsia, az AirAsia X, a GE és az Airbus [márkákat]. Amíg a Caterham tulajdonosai voltunk, a cég nem termelt profitot és végül 1 fontért adtuk el 2014-ben. Ez az elejétől fogva a márkázásról szólt és nem azért vágtunk bele, hogy profitáljunk belőle.”

A Caterham 2014 októberében csődvédelem alá került, közösségi finanszírozás segítségével a szezont befejezte, de 2015-ben már nem állt rajthoz, az eszközök értékesítése után is tartozás maradt utána.