Vágólapra másolva!
Már most komoly fejtörés elé állítják a Forma-1-es csapatok mérnökeit a 2021-ben érkező új szabályok, amelyek számos probléma megoldására késztetik az istállókat. Andy Green, a Racing Point technikai igazgatója úgy véli, annyi kiskapu van az új regulákban, hogy valaki biztosan ki fog használni közülük egy olyat, amivel nagy előnybe kerül.

Furcsa szezon elé néz a Forma-1, hiszen a 2021-es reformok miatt a szokásosnál jóval többet fogunk hallani a csapatok felkészüléséről a kövezkező idényre. Az istállók már javában dolgoznak a jövő évi autójukon, a kevésbé tehetős csapatoknak pedig már most komoly fejtörést jelent, hogy mekkora erőforrásokat fordítsanak az idei, és mekkorát a 2021-es kocsira.

Az új technikai regulákkal szemben a kezdetektől fogva szkeptikus Andy Green, a 2021-től már az Aston Martin gyári csapataként versenyző Racing Pont technikai igazgatója megosztott pár gondolatot a 2021-es felkészülésről, amelyek segítségével pontosabb képet kaphatunk arról, mivel kell megbirkóznia az idén a mezőny tagjainak.

Már javában zajlik a munka a 2021-es autókon Forrás: Formula One Group

A 2021-es szabályokat tavaly októberben fogadták el, a csapatok pedig rögtön neki is láttak a jövőre bemutatkozó autók tervezésének. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) már meg is alkotta saját modelljét, ami persze nem tükrözi azt, amivel majd a csapatok előállnak, de jó kiindulási alapot szolgáltat a nézőknek ahhoz, hogy miként fognak kinézni az új autók.

Andy Green ugyanakkor azt kívánja, bárcsak semmilyen modellt ne épített volna az FIA, azzal ugyanis a mérnökök munkáját nehezítik.

„A 2021-es program még mindig gyerekcipőben jár, még mindig szörnyen sokat kell tanulnunk – nyilatkozta a Racing Point technikai igazgatója az Auto Motor und Sportnak, majd kitért arra, hogy a mérnököket miért zavarják az eddig az FIA által elkészített modellek. – Bárcsak ne láttuk volna a modellt, mivel az bizonyos módon lebénítja az ember agyát. Arra gondolunk, hogy ők hogyan csinálták, mire gondoltak. Én nem szeretném ezt. Anélkül akarom olvasni a szabálykönyvet, hogy a gondolataimat más emberek gondolatai szennyezik be."

A mérnökök természetesen nem az FIA modelljét alapul véve dolgoznak, hanem a szabálykönyv szövegét igyekeznek úgy értelmezni, hogy a lehető legtöbbet sajtolják ki azokból. Ahogyan az minden szabályváltozásnál lenni szokott, a kiskapuk megtalálása a legfontosabb.

Green úgy véli, a 2021-es regulákban bőven akad ilyenekből, eléggé törékenynek tartja azokat, éppen ezért biztos benne, hogy lesz olyan csapat, amelyik valamibe nagyon bele fog találni,

ahogyan az történt a 2009-ben a csőd széléről világbajnoki címig menetelő Brawn GP-vel. „Fogadnék is rá, hogy 2021-ben hasonló fog történni, mint ami a dupla diffúzorral történt" – jelentette ki a szakember.

Képes lesz valaki 2021-ben "húzni egy Brawn GP-t"? Forrás: AFP/Marwan Naamani

Az új szabályokat úgy alkották meg, hogy javítsanak a versenyzés minőségén, lehetővé tegyék, hogy az autók közelebbről, jelentős leszorítóerő-veszteség nelkül tudják követni egymást. Noha Ross Brawn és csapata már előre jelezte, minden eszközzel azon lesz, hogy megakadályozza a csapatokat olyan kiskapuk kiaknázásában, amelyekkel ez a koncepció sérül, Green szerint ezt csak az új szabályok második évére tehetik meg.

Ez nem lenne helyes. Meg kell adni az esélyt a csapatoknak, hogy találjanak valami jobbat annál, amit a többiek csinálnak. A Forma-1 a versengésről szól."

Könnyű dolga ezzel együtt nem lesz a mérnököknek, ilyen mértékű tervezéssel, tudományos alapon, CFD-s számításokkal és szélcsatornás tesztekkel előkészített szabályváltozás ugyanis még nem volt a Forma-1-ben, az FIA által erre a célra létrehozott mérnökgárda ráadásul nem fejezte be a ténykedését, folyamatos harcban lesz a csapatokkal azért, hogy megőrizze a regulák szellemiségét.

A 2021-es autók koncepciója, hogy a leszorítóerő nagy részét a kocsi alatti csatornákkal, szívóhatást előidézve állítják elő, Green szerint ez a terület komoly fejlesztési versenyt idéz majd elő, a legnagyobb gondot viszont nem ez, hanem az első szárny jelenti.

„Nagyon leegyszerűsített első szárnnyal kell dolgoznunk, a probléma ebben gyökeredzik. Az új szárnnyal nem tudjuk irányítani, hogy mi történik a légáramlatokkal, miután elhagyták az autó elejét, nagyon-nagyon kaotikusnak tűnnek az áramlások – vázolta a problémákat Green.

A leegyszerűsített első szárny komoly fejtörést okoz a mérnököknek Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Clive Mason

A technikai igazgató azt nem tudja, hogy a piszkos légáramlatok távoltartása az autó alatt futó csatornáktól okozza-e majd a legnagyobb fejtörést, de mindenképpen megoldandó feladatot jelent. „Ez az első feladat, de azt, hogy ez lesz-e a legnagyobb kihívás a 2021-es autókkal, még nem tudjuk. De tény, hogy az új szabályokra nézve ez az első, amin megakad az ember szeme. Aerodinamikailag akad néhány elég csúnya terület az autón, amelyeket nem fogunk tudni megoldani, de enyhítenünk kell azokat, amennyire csak lehet."

Egy másik, nem aerodinamikai természetű problémát a súlyhatár fog jelenteni a csapatoknak, a sokak által már így is túlsúlyos autók minimumsúlya 745 kg-ról 768 kg-ra emelkedik az egyenalkatrészek és a túlélőcella biztonsági módosításainak köszönhetően.

Green már most kijelentette, hogy nem fogják tudni megközelíteni a limitet, a 2021-es szezont biztosan túlsúlyos autóval kell kezdeniük.

„Nagyon egyszerű, a súlyhatár túl alacsonyan van azokhoz az alkatrészekhez, amelyeket fel kell tennünk az autóra. Igencsak fölötte leszünk a minimumsúlynak, ezért nem hiszem, hogy nagyszerű lesz vezetni az autót – jósolta, majd kifejtette, hogy az új kocsik kinézete sem áll közel a szívéhez, ami leginkább a rajongók miatt lehet probléma. – Az első szárny túl nagy, esztétikailag nem passzol.

Sajnos a 2021-es szabályokban nem látom ezt, nem látom, hogy bárki is izgatott lenne. Mi történt a koncepcióautókkal, amelyeket Adrian Newey tervezett? Az kiváltotta volna a bizsergést."