Háttérbe húzódik az istálló, ami összehozta a Red Bull csapatvezetését

Forma-1, Kanadai Nagydíj, Helmut Marko, Christian Horner, Red Bull Racing
MONTREAL, QUEBEC - JUNE 09: Red Bull Racing Team Principal Christian Horner and Red Bull Racing Team Consultant Dr Helmut Marko talk in the Paddock before the F1 Grand Prix of Canada at Circuit Gilles Villeneuve on June 09, 2019 in Montreal, Canada. (Photo by Dan Mullan/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Christian Horner versenyzői pályafutása nem volt valami sikeres, azonban ő ezt hamar felismerte, és édesapjával együtt alapított egy csapatot. Később pedig ennek köszönhetően került a Red Bull élére.

Christian Hornert manapság a Red Bull csapatfőnökeként ismeri az F1-es közönség, pályafutásában azonban fontos fejezet íródott az édesapjával, Garryvel közösen létrehozott junioristálló, az Arden révén. A csapat az idén szerepelt utoljára a Forma-2-ben, miután a helyét átveszi a HWA, ennek apropóján a Formula Scout felkereste Garry Hornert, hogy foglalják össze az istálló történetét, beleértve a sztorit, amely révén Christian és Helmut Marko útjai keresztezték egymást.

Christian Horner és Helmut Marko 1997-ben találkoztak először Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Dan Mullan

Kortársaihoz hasonlóan versenyzőként Christian Horner is igyekezett megmászni a ranglétrát. A gokartozás után előbb a Formula Renault-ban töltött el egy szezont, majd egy futamgyőzelemmel a háta mögött a brit Forma-3000-be szerződött. Ott két és fél idényt töltött el, mielőtt úgy döntött, kipróbálja magát a nemzetközi mezőnyben.

Pályafutása elején James Hunt, 1976 Forma-1-es világbajnoka azt tanácsolta neki, hogy ha már nem csak honfitársaival versenyez, alapítson egy csapatot. Ebben az esetben ugyanis a saját kezében marad a sorsa.

Az akkor 23 éves Horner meggyőzte édesapját, Garryt, hogy cselekedjenek az addigra már elhunyt bajnok szavai szerint, és létrehozták saját istállójukat, ami egy angliai erdő után az Arden elnevezést kapta.

– mesélte a Formula Scoutnak Garry Horner. Ezek közül a szállítójármű beszerzése bizonyult a legnehezebb feladatnak, az ifjabbik Horner végül Ausztriában járt sikerrel. Az eladó egy bizonyos Helmut Marko volt, akivel megegyezett, hogy egy héten belül kiszállíttatja neki. Édesapja meg is rótta, hogy nem szabad ennyire bízni az emberekben, de Marko tartotta a szavát.

Az első, 1997-es szezonban az ifjabbik Horner volt a csapat egyetlen versenyzője, de a következő évre Bernie Ecclestone betiltotta azokat az istállókat, amelyek csupán egyetlen pilótát foglalkoztatnak.

Ennek következtében egyesültek a belga Kurt Mollekensszel, aki addig szintén a saját csapatában versenyzett.

Menedzserként sikeresebb lett

A két év alatt Horner mindössze 1 pontot tudott szerezni, és 1999-re apja le is beszélte a folytatásról. Helyette a csapatot irányíthatta, és ebben a műfajban sokkal tehetségesebbnek bizonyult. Miután rendezte a különböző adósságait, az istálló elindult a felemelkedés útján, az ifjú csapatfőnök pedig rengeteget tanult.

Vitantonio Liuzzi 2004-ben félelmetes szezont futott, egy évvel később pedig már a Forma-1 mezőnyében szerepelt Forrás: Getty Images/2004 Getty Images/Mark Thompson

Az első három év még nem hozott nagyobb sikereket. A Prodrive 50 százalékos részesedést szerzett az Ardenben, hogy indíthassák Viktor Maszlovot, a Lukoil-elnök, Szergej Maszlov öccsét.

Az orosz versenyző három szezon alatt egyetlen pontot sem szerzett, sőt 15 alkalommal még a futamra sem tudta kvalifikálni magát.

2002-től aztán megkezdődött Horner és a csapat sikerkorszaka. A pályán elért eredmények alapján sorozatban három alkalommal hódították el az egyéni és a konstruktőri világbajnoki címet. Igaz, Tomáš Enge a 2002-es hungaroringi futamon pozitív doppingtesztet produkált, és a futamról való kizárása miatt ketten is megelőzték az összetettben. Utána azonban Björn Wirdheim és Vitantonio Liuzzi már tisztességesen végeztek az első helyen.

Az olasz pilóta volt az első, Red Bull Junior csapatában versenyző pilóta, aki az Ardenhez igazolt, akiknek akkoriban jobb autójuk volt. 2004-es teljesítménye különösen lenyűgöző volt, hiszen 11 futamon 10 pole pozíciót és 8 győzelmet szerzett.

– emlékezett vissza az idősebb Horner. – Azt mondta, sehol, hiszen sok idő maradt még benne. Aztán kiment és tényleg tudott javítani. Ez az, ami különlegessé tesz egy pilótát, Ayrton Senna is ilyen volt.”

2005-ben a sorozat helyét átvette a GP2, és a korábbi névvel együtt az Arden sikerei is eltűntek. Az első évben Heikki Kovalainen még harcban volt a bajnoki címért, de végül csak a 2. helyen végzett Nico Rosberg mögött.

A Red Bull 2005-ben debütált a Forma-1-ben, és Hornert rögtön kinevezték csapatfőnöknek Forrás: Getty Images/2005 Getty Images/Mark Thompson

Ekkor az ifjabbik Horner már a Red Bullnál dolgozott. Az osztrák cég 2004 végén vásárolta fel a Jaguar F1-es istállóját, és mivel Marko az F3000-ből személyesen ismerte a brit szakembert, őt nevezték ki a csapat élére.

„Akkoriban építettem Banbury-ben [az Arden központja] egy új gyárat. Megkérdeztem, hogy ezek után mi lesz az Ardennel. Azt válaszolta, hogy délelőtt a Red Bull-lal, délután pedig az Ardennel fog foglalkozni. Azóta sem láttuk” – utalt Garry Horner arra, hogy fia innentől az új munkájára koncentrált.”

Horner kinevezése óta a két csapat szorosan együttműködött: az elmúlt közel másfél évtizedben számos, Red Bull által támogatott pilóta ült be az Arden valamelyik autójába. Később Danyiil Kvjat, Carlos Sainz és Pierre Gasly is debütálhatott a Toro Rossóban.

Közülük egyikük sem a GP2-ben képviselte az Arden csapatát: az istálló a 2010-es évek elejétől már több sorozatban is indul, azonban az elején ez nagyon nehezen ment. 2000-ben részt vettek az olasz Forma-3000-es bajnokságban, öt évvel később pedig az A1 Grand Prix nevű sorozat első idényében is.

Az Arden csapatának ez volt az utolsó szezonja a Forma-2-ben Forrás: NurPhoto via Getty Images/Andrea Diodato/NurPhoto/Andrea Diodato

A párhuzamosan futó projektek azért is indultak be nehezen, mert a csapat gyakran pénzügyi nehézségekkel küszködött: „A gazdasági visszaesésnek nem volt azonnali hatása, de később a kiadások jelentősen megemelkedtek, a pilóták által hozott pénzek pedig csökkentek – magyarázta Garry Horner. – Ebben a helyzetben muszáj hatékonyabbá válni, de ez nem annyira könnyű.”

Ami a GP2-t, illetve mostanra már Forma-2-t illeti, 2005 óta csupán egyszer, 2012-ben közelítették meg a korábbi sikereke. Ekkor a brazil Luiz Razia révén egyéniben 2., a konstruktőrök között pedig a 3. helyen végeztek. Utána viszont olyannyira visszaesetek, hogy a következő négy év eredményeit összeadva sem tudták elérni azt a 226 pontot, amit hét évvel ezelőtt gyűjtöttek.

Hornert beszippantotta a Red Bull, de ez a saját csapatának is jót tett Forrás: Getty Images/2005 Getty Images/Mark Thompson

Az utánpótlás-nevelés terén is megrekedtek: Jolyon Palmer volt az utolsó pilóta, aki az Arden GP2-es csapatán keresztül jutott el a Forma-1-be, ráadásul a brit versenyző esetében is öt év telt el a kettő között. Az idén két futamot is nyerő Anthoine Hubert ugyan nagy reménységnek tűnt, de a francia pilóta a Belga Nagydíj hétvégéjén tragikus módon életét vesztette.

Októberben bejelentették, hogy az Arden jövőre már nem vesz részt az F2 küzdelmeiben, helyükre a Mercedes versenyprogramjai kapcsán ismert HWA érkezik. Hornerék így 34 futamgyőzelemmel, valamint 2 egyéni és három csapatbajnoki címmel a hátuk mögött szállnak ki a szériából.

„A kezdetekben 1 autónk volt, most 14 van. Amikor Christian elment a Red Bullhoz, 7 embert foglalkoztattunk, mostanra már 70-en dolgoznak Banbury-ben – foglalta össze az istálló történetét Garry. – Nem minden alakult a tervek szerint, néha több pénzt kellett áldoznom a csapatra, de a költségvetést így lehetett fenntartani. Ez már csak így működik, ha egyszer döntöttem és elköteleződtem.”