Wolff: A Mercedes már nem neheztel a McLaren kémbotránya miatt

Lewis Hamilton, McLaren-Mercedes, Belga Nagydíj 2007
SPA FRANCORCHAMPS, BELGIUM - SEPTEMBER 15: Lewis Hamilton of Great Britain and McLaren Mercedes heads a group of cars at the pitlane exit during qualifying for the Belgian Formula One Grand Prix at the Circuit of Spa Francorchamps on September 15, 2007 in Spa Francorchamps, Belgium. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Toto Wolff szerint a McLaren és a Mercedes nem neheztel egymásra a 2007-es kémbotrány miatt. Anno a 12 évvel ezelőtti eset fordulópontot jelentett a két vállalat együttműködésében, de a Mercedes csapatfőnöke kijelentette, mindkét fél túllépett a történteken.

A McLaren a múlt héten jelentette be, hogy 2021-től visszatér a Mercedes-motorok használatához. A két vállalat korábbi sikeres együttműködését beárnyékolta a 2007-es kémbotrány, melynek eredményeként a csapatot kizárták a konstruktőri bajnokságból, valamint 100 millió dollár megfizetésére kötelezték. Toto Wolff szerint mindez már nem lesz befolyással a jövőbeli kapcsolatukra.

A McLaren 1995-től 2014-ig versenyzett Mercedes-erőforrásokkal, és ezalatt három egyéni, valamint két konstruktőri bajnoki címet szereztek. Utóbbiból is lehetett volna három, de 2007-ben hiába rendelkeztek a legtöbb ponttal Lewis Hamilton és Fernando Alonso révén, a csapatot kizárták a bajnokságból. A nyáron ugyanis Nigel Stepney, a Ferrari vezető mérnöke bizalmas adatokat továbbított a McLaren technikai igazgatójának, Mike Coughlannak.

A McLaren és a Ferrari 2007-es csatáját beárnyékolta a kémbotrány Forrás: Getty Images/2007 Getty Images/Mark Thompson

A brit csapatot (amiben akkoriban a Mercedes anyavállalatának is jelentős résztulajdona volt) a kizárás mellett 100 millió dollárra is büntették, és az eset sokak szerint az együttműködés végének a kezdete volt. Ami tény, hogy a Mercedes 2010-től ismét gyári csapattal versenyzett, a McLaren pedig öt évvel később Honda-motorokra váltott. Wolff leszögezte, hogy a történteken már mindkét félnek sikerült túllépnie.

– nyilatkozta a Crash.net-nek. – Mindkét félnek sokba került, hogy helyrehozzon egyéni ténykedéseket. Mára viszont már továbbléptünk, a 12 évvel ezelőtt történtek semmilyen hatást nem gyakoroltak a döntésre.”

A Brawn ugyanazzal a motorral eleinte utcahosszal vezetett a McLaren előtt Forrás: Getty Images/2009 Getty Images/Paul Gilham

A Mercedes a 2009-es szezon végéig gyári partnere volt a McLarennek, együtt szerezték meg a Forma-1 történetének első hibrid erőforrással elért győzelmét is, azonban a wokingi istálló akkori csapatfőnöke, Martin Whitmarsh hozzájárult ahhoz, hogy a bajba jutott Brawn GP megkapja a Mercedes motorjait, amelyek egyéni és konstruktőri világbajnoki címet hoztak a csapatnak. Ross Brawn istállóját a Daimler AG felvásárolta, és 2010 óta gyári csapatként működteti.

A McLaren később is próbált adatokat szerezni

Nem a 2007-es eset volt az egyetlen, amikor a McLaren más csapattól próbált adatokat szerezni. Nick Fry, a Brawn GP és a későbbi Mercedes egykori ügyvezető igazgatója szerint Ron Dennis 2009-ben elkérte az újonnan alakult istállótól az autó teljesítményére vonatkozó adatokat.

Dennis rendkívül gyengének találta az MP4-24-et, és mivel mérnökeinek nem hitt, ki akarta deríteni, hogy az autó aerodinamikai csomagja valójában mennyire jó. Az egykori csapatfőnök megkereste a Brawnt, hogy megtudja, az ő szélcsatornájuk milyen számokat mutat. Fry ezt az információt a „Forma-1 féltve őrzött titkának” nevezi a „Survive. Drive. Win." című könyvében, amit a Racefans szemlézett.

Fry és Dennis a 2008-as Kanadai Nagydíjon Forrás: Getty Images/2008 Getty Images/Mark Thompson

Fry szerint ennek ellenére az adatokat átadták a McLarennek. A döntést azzal indokolta, hogy Dennis is kellett korábban ahhoz, hogy a Brawn GP fennmaradjon. „Nagy szerepe volt, mert megengedte, hogy Mercedes motorokat használjunk. Beleegyezett, és feloldotta a vétóját, noha az elsőszámú ügyfélként a McLarennel lehetősége volt megakadályozni, hogy a Mercedes bárki mással is társuljon" – írta Fry.

A 2009-es idény első 7 futamán 6-szor Brawn-győzelem született Jenson Buttonnak köszönhetően. Ezen időszak alatt a McLaren pilótái még csak dobogóra sem állhattak.

A szezon második felében azonban a wokingiak egy továbbfejlesztett autóval álltak elő, amivel Hamilton 2 futamgyőzelmet és 4 rajtelsőséget szerzett.