Vágólapra másolva!
A nyári szünet alatt a csapatok beleegyeztek abba, hogy 2020-ban jelentősen csökkenjen a tesztnapok száma. Az előszezonban a jelenlegi nyolc helyett hat nap áll majd rendelkezésre, míg a szezonközi teszteket úgy tűnik, teljes egészében megszüntették.

A Belga Nagydíj előtt a csapatok nemcsak a jövő évi előzetes versenynaptárat, hanem a tesztelési lehetőségek további csökkentésének javaslatát is elfogadták, tudta meg az Autosport. A csapatfőnökök elégedettek a döntéssel, azonban a hír a versenyzők körében és a Pirellinél sem aratott osztatlan sikert.

A rekordhosszú, 22 futamos versenynaptár elfogadása kapcsán már a Magyar Nagydíj során is esett szó a tesztelési lehetőségek csökkentéséről. Akkor a megkérdezett csapatfőnökök és egyéb képviselők egyetértettek abban, hogy ez jó irány lehet, hogy kapacitást szabadítsanak fel a plusz versenyre, és a kisebb istállók sem ellenkeztek.

Jövőre is előtérbe helyezik a fiatal pilótákat, ez a Pirellinek gondot okozhat Forrás: Alfa Romeo Racing

A nyári szünet alatt aztán formális döntés is született: a csapatfőnökök emailes szavazás során mind a bővített versenynaptárra, mind a kevesebb tesztelésre rábólintottak. Az előszezonnal kapcsolatban rengeteg lehetőség felmerült az elmúlt hónapokban, végül a hatnapos verzióban állapodtak meg.

Ez azt jelenti, hogy 2020 február 19-21. és 26-28. között zajlanak majd a tesztelések, várhatóan Barcelonában, de erről még nincs szerződés.

A szezonközi tesztet – amit idén Bahreinben és Barcelonában rendeztek meg – teljes egészében eltörlik, Helyette a szezon zárófutamának helyszínén, Abu-Dzabiban megrendezett Pirelli-teszt kettő helyett három napig fog tartani, azonban ebből kétszer kizárólag újonc versenyzők gurulhatnak pályára.

A Pirelli még beleszólhat a teszttervekbe Forrás: AFP/Alexander Nemenov

„Mindannyian megegyeztünk a tesztek csökkentésében – nyilatkozta Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke az Autosportnak. – Tíz évvel ezelőtt lehetetlennek tartottam volna hat tesztnappal végigcsinálni a szezont, de most más a helyzet. A nyolcnapos előszezoni és a négynapos szezonközi tesztekből csupán hat nap marad. Meg fogjuk oldani” – tette hozzá.

Pilótája, Romain Grosjean, aki egyben a versenyzői szakszervezet (GPDA) igazgatója máshogy vélekedik. Szerinte a változtatás az erősebb csapatokat segíti.

„Nem hiszem, hogy ez lenne a megfelelő irány, mivel ez megint csak a nagycsapatokat segíti – jelentette ki a francia versenyző. – A szezonközi tesztlehetőség megszüntetése rendben van, de az előszezoni tesztekre már a nyolc nap is nagyon kevés volt, nemhogy a hat” – magyarázta.

A barcelonai futam megmenekülésének ára a tesztnapok csökkentése Forrás: Daimler AG/© Wolfgang Wilhelm for Daimler AG/Wolfgang Wilhelm

A döntéssel a Pirelli sem elégedett. A szezon végén tesztelik a 2021-re szánt, 18 colos keréktárcsákra szerelhető gumikat. Az olasz cég nem örül neki, hogy csupán egy napot tud tesztelni a jelenlegi pilótákkal (a másik két napon csak olyan pilóták vehetnek részt, akik legfeljebb két futamon indultak). A Pirellinek szüksége van a tapasztalt versenyzőkre, hogy minél hasznosabb visszajelzéseket kapjanak, ezt a Hungaroringen kérdésünkre is megerősítették.

A gumigyártó azt szeretné elérni, hogy szezon közben, valamint Abu-Dzabiban is legalább két napot tudjon tesztelni a mostani mezőny tagjaival.

Ugyanakkor nem valószínű, hogy ez megvalósul, mivel ebbe az összes csapatnak bele kellene egyeznie. A huszonkét versenyből álló szezonban pedig senki nem akar extra munkanapokat.

„Jövőre hét alkalommal lesz futam egymás utáni hétvégéken – nyilatkozta egy meg nem nevezett csapattag az Auto Motor und Sportnak. – Egy szezonközi teszt gyakorlatilag egyenlő lenne egy nyolcadik dupla versenyhétvégével, a csapat ugyanis csütörtökig biztosan a pályánál maradna.”