Vágólapra másolva!
A soron következő két versenyhelyszín kínálja a Ferrari számára a legjobb esélyt a győzelemre, a sok padlógázos szakasz kedvez az autójuknak. Max Verstappen és a Red Bull több segítséget kap az új pilótától?

Minden afelé mutat, hogy Lewis Hamilton hamarosan minden idők második legsikeresebb versenyzője lesz hat világbajnoki címmel. Nem nagyon látható olyan repedés a pajzsán, ami a hátralévő kilenc futamon töréssel fenyegetne: a Mercedes autója erős és megbízható, a csapat egységes, a stratégák nem nagyon veszítik el a fonalat.

Toto Wolff szokásához híven mindenesetre nem feledkezik meg az esetleges hegyomlásról. „Az elmúlt években voltak csapatok, amelyek nagyon erősen teljesítettek a nyári szünet után, ezért tovább kell hajtanunk.

– mondta.

Jó úton jár az újabb vb-cím felé Hamilton Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Charles Coates

Hamilton rendszerint erősebb teljesítményt nyújt a szezonok második felében, mint az elsőkben, az elmúlt három évben a pontok és a győzelmek tekintetében is ez volt a helyzet. Az emberrablástól és a pop/divat szakmára váltás miatti azonnali visszavonulástól eltekintve nagyjából egyetlen forgatókönyv esetén lehet nagyon halvány esély más vb-címére, mégpedig talán a szenzációs formába lendült Max Verstappennek, jóllehet, Valtteri Bottas egyelőre előtte áll a tabellán.

A következő két helyszínen, Belgiumban és Olaszországban valószínűleg mégsem ő,

hanem inkább a Ferrari tehet keresztbe Hamiltonnak és cimboráinak.

Verstappent ráadásul a közeljövőben egy alkalommal kihúzza az egyenletből egy büntetés, mivel túllépi az engedélyezett motorkeretét, ez az év eleje óta elkerülhetetlennek látszik. A Red Bull és a Honda még nem döntötte, mikor hajtják végre a fájdalmas beavatkozást, de sanszos, hogy ezen vagy a következő héten.

Remény a Ferrari első győzelmére

A győzelem nélkül álló olasz csapat idei hullámvasútja felfelé ívelő szakaszhoz érhet az ősz elején. A Hungaroringen súlyos vereséget szenvedtek fő riválisaiktól, de a sajátos magyar pályán látottakból nem szabad kiindulni. „Nagyon erős a motorjuk, és kisebb a légellenállásuk [hozzánk képest], ezért izmos Ferrarit fogunk látni Spában és Monzában" – magyarázta a vetélytárs főnök, Wolff.

A spái pálya alaprajza Forrás: FIA

És mi jellemzi a Belga és az Olasz Nagydíj helyszínét? Sok hosszú egyenes. Ezek Monzában még jobban dominálnak, de Spában sincs hiány belőlük,

e két pályán a legfontosabb tényező az alacsony légellenállás.

Spában az első kanyartól (La Source) a következő féktávig például 2 kilométeren át száguldanak padlógázon az autók – a leszorítóerő növekedésével évek óta inkább csak látványosság a híres Eau Rouge kombináció, semmint valódi kihívás, ahol a pilóták bátorságán és érzékein múlik, mennyire gyorsan hajtanak át rajta a megfelelő gázadagolással és precíz kormányzással.

A leghosszabb egyenes látványos csatákra nyújt alkalmat Forrás: DPPI/Dppi

Az első szektor összvissz ennyi, a másodikban viszont komoly hangsúlyt kap az aerodinamika a sok tempós ív miatt. Néhol az oldalirányú dőlések nehezítik meg a kanyarok bevételét, melyekben igen nagyot lehet csattanni, ha valaki túlfeszíti a húrt. A kör szintén egy hosszú padlógázos résszel és előzési lehetősséggel zárul, a többször átalakított Buszmegálló sikán előtt.

Az aerodinamikai hatékonyságnak, a megfelelő leszorítóerő/légellenállás arány kiválasztásának – Monzával ellentétben – különösen fontos szerep jut a különböző típusú kanyarokból és a sok egyenesből adódóan. A pálya ezen tulajdonsága szintén kedvezhet a Ferrarinak, bár Mattia Binotto nem akar előre inni a medve bőrére. „Minden bizonnyal versenyképesebbek leszünk, de semmi sem borítékolható" – nyilatkozta a csapatfőnök.

Tavaly megnyerték a Belga Nagydíjat Sebastian Vettellel. A hírek szerint a maranellóiak egy új motort is bevetnek hamarosan, amit filmforgatás keretében nemrég már bejárattak.

Két újonc a figyelem középpontjában

A pálya az Ardennek gyönyörű hegyei, erdői között kanyarog, a háttér itt az egyik legszebb a szezonban. A zöld igen sok narancs színnel fog kiegészülni, ugyanis a szomszédos Hollandiából ide is tuti rengetegen elzarándokolnak majd Verstappen kedvéért. Európa középső részén elképesztő atmoszférát teremtettek a holland szurkolók, képzelhetjük mekkora lesz a hangulat.

A Red Bullt ezúttal azonban elsősorban nem Verstappen kitűnő formája helyezi a figyelem középpontjába, hanem a pilótacsere: Pierre Gaslyt visszaküldték a Toro Rossóhoz, míg onnan Alexander Albont előléptették, hogy a franciánál jobb eredményeket szállítson, és hozzásegítse a csapatot a Ferrari legyőzőséhez a konstruktőri bajnokságban.

Alexander Albon a Belga Nagydíjtól a Red Bullnál versenyez Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Peter Fox

– nyilatkozta. – Tisztában vagyok vele, hogy az egyik legnagyobb újdonság a váltással járó figyelem és érdeklődés lesz. A feladatomra koncentrálok, próbálok tanulni és figyelni."

Albon nem könnyű pályán kezdi meg az ismerkedést az autóval, és fő elvárásnak nem is csapattársa legyőzését érdemes tekinteni, hanem azt, hogy minél közelebb legyen hozzá, és hogy amennyiben az autó lehetővé teszi, piszkálja a Ferrari és a Mercedes pilótáit.

Egy másik újonc, Lando Norris teljesítménye is külön figyelmet kap, mert a szünet alatt begyulladt egy ín a bal lábában. A McLaren versenyzőjének részvétele egyelőre nem forog veszélyben, bár az állapotáról a pénteki edzésnap árul majd el többet. Amennyiben nem bírja a fájdalmat és a terhelést, Szergej Szirotkin ugorhat be a helyére, aki tavaly a Williams pilótája volt. Szerencséjére Spa F1-es mércével kifejezetten könnyűnek számít a fékezés szempontjából, jóllehet, a két hosszú egyenes végén durván bele kell taposni a bal oldali pedálba.

Norrisnak fájdalmakkal küzdve kell vezetnie Forrás: AFP/2019 Getty Images/Mark Thompson

A hűvös idő árthat a Ferrarinak

A McLaren egyértelműen a középmezőny élére állt a szezon felénél, motorerőben viszont nem túl acélosak, és ez lehetőséget teremthet a Ferrari motoros Alfa Romeónak és Haasnak, vagy a Spában gyakran vitézkedő Racing Pointnak a felzárkózáshoz.

A Haas a következő két versenyen szakít a nyáron alkalmazott furcsa gyakorlatával, és azonos specifikációjú autóban küldi pályára a versenyzőit – az eltérés oka az volt, hogy meg akarták érteni, mi siklott félre a fejlesztésekkel, ezért nyúltak vissza a szezon eleji változathoz Romain Grosjeannal. „A Hockenheimben bevetett frissebb autóval megyünk Spába – mondta Günther Steiner csapatfőnök. – Sokat tanultunk róla, és igyekeztünk fejleszteni is rajta néhány elem átalakításával."

A híres Eau Rouge Forrás: Racing Point Force India F1 Team/Racing Point Force India F1 Team/James Moy Photography

Már szó esett a gyönyörű természeti környezetről az idény leghosszabb, 7 kilométeres vonalvezetése kapcsán.

A hegyvidéki jellegből eredően gyakori az eső Spában, de az előrejelzés szerdai állapota szerint nem várható csapadék a Belga Nagydíj idejére.

Azért nem lesz végig barátságos az időjárás: a pénteki 24 és szombati 28 fokos maximumokat követően vasárnapra lehűlés ígérkezik, a hőmérséklet 17 fok környékére csökkenhet.

Ez nagyon megnehezítheti a gumik felmelegítését, ami különösen a Ferrarinak rossz hír. A hétvégén a három legkeményebb (C1, C2, C3) gumitípus lesz elérhető.

A Belga Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 11:00-12:30
  • 2. edzés: péntek 15:00-16:30
  • 3. edzés: szombat 12:00-13:00
  • időmérő: szombat 15:00-
  • verseny: vasárnap 15:10-
A versenyzők gumikészlete a Belga Nagydíjra Forrás: Pirelli