A Mercedes hiányos puzzle-ből rakta ki a győztes taktikát

Forma-1, Magyar Nagydíj, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Mercedes, Red Bull
BUDAPEST, HUNGARY - AUGUST 04: Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Aston Martin Red Bull Racing RB15 leads Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W10 on track during the F1 Grand Prix of Hungary at Hungaroring on August 04, 2019 in Budapest, Hungary. (Photo by Charles Coates/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Magyar Nagydíjat megnyerő Mercedes betekintést nyújtott abba, hogy bár a pénteki szabadedzésekre megérkező eső miatt nem tudott rendesen felkészülni a futamra, szakembereinek a kevés megtett kör is elég volt ahhoz, hogy kicsipegessék a kellő információt a győztes taktikához.

James Vowles, a Mercedes vezető stratégája az istálló szokásos futam utáni elemzővideójában érdekes részleteket osztott meg arról, hogyan gondolta ki a csapat Lewis Hamilton két kiállásos taktikáját a Magyar Nagydíjon, amely végül a győzelmet eredményezte nekik. A szakember szavaiból kiderül, hogy milyen fontos szerepe van a mai Forma-1-ben azoknak az alkalmazottaknak, akik a gyárban éjt nappallá téve dolgoznak azért, hogy a versenypályán levő személyzet a helyes döntéseket hozhassa.

A pénteki esőzés nagyban megnehezítette a csapatok felkészülését a versenyre Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Dan Mullan

Számtalanszor láthattuk már, hogy azokon a versenyeken szinte kivétel nélkül változatos taktikákat alkalmaz a mezőny, amelyeken a pénteki szabadedzéseken valamilyen okból nem tudnak rendesen felkészülni a csapatok. Nem volt ez másképp a Magyar Nagydíjon sem, ahol a pénteki második gyakorlást szinte teljes egészében elmosta az eső. „A pénteki esős szabadedzés miatt kevesebb adat állt a rendelkezésünkre a futam előtt, mint normális esetben. Senki nem futott hosszú etapot a kemény gumin, megtankolt autóval, hogy képet kapjon a kopásról és arról, hogy ez miként nézhet ki a versenyen” – fedte fel Vowles, hogy félig a Mercedes is a sötétben tapogatózott.

A rajt után Lewis Hamilton feljött a második helyre Max Verstappen mögé, Mercedes előtt pedig két opció volt az első hely megszerzésére: az elévágás, vagy az, hogy elnyújtják Hamilton első etapját, ezzel a második etapra gumielőnybe hozva őt a frissebb kemény keveréken.

Az elévágást hamar elvetették, mert sokáig kettő, később csak az egyik Ferrari lett volna útban a britnek a cseréje után, valamint a kemény keveréket nehéz gyorsan felmelegíteni,

egyetlen kör alatt, így nem valószínű, hogy Hamilton képes lett volna kiautózni annyit, hogy az ez esetben rögtön reagáló, és egy körrel később szintén kereket cserélő Verstappent átugorja.

A Mercedes végül csak kisakkozta, hogyan csalja csapdába Verstappent Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Charles Coates

„A futam közben világossá vált, hogy nincs lehetőségünk az elévágásra, így a következő tervünk az volt, hogy elnyújtjuk az első etapot, olyan szituációba kényszerítve Verstappent, hogy annyira igénybe vegye a kemény gumit, amennyire csak lehet” – magyarázta Vowles.

Joggal vetődhet fel a kérdés, hogy amennyiben nem volt elég adatuk péntekről, a Mercedes honnan tudhatta, hogy a két kiállás működhet, esetleg csak lesz, ami lesz alapon kockáztatott egyet? Utóbbiról szó sincs. „Van egy csapat a színfalak mögött, amelyik fáradhatatlanul dolgozik. Ők kicsipegették a morzsákat a pénteken gyűjtött adatokból, a kevés megtett körből, és modelleket hoztak létre arról, hogy Verstappen és a mi gumijaink hogyan fognak viselkedni a verseny alatt” – ecsetelte Vowles, hogy még pénteki hosszú etap nélkül is volt miből kiindulni, habár így jóval nehezebb volt a helyzet.

mert Verstappen gumijai teljesen elkophatnak, ha eléggé nyomás alá tudjuk őt helyezni."

Az előzés a kopott gumikon szenvedő Verstappen ellen szinte már csak formaság volt Forrás: Sam Bloxham / LAT Images/Motorsport Images

A kemény gumi alapesetben tehát végigbírta volna a futamot, Verstappen azonban nem tudta az előre meghatározott köröket futni, ehhez növelnie kellett a tempót a hajrázó Hamilton miatt. „Húsz másodpercet kellett behoznunk, majd meg kellett előznünk Verstappent.

Ez azt váltotta ki, hogy Verstappennek reagálnia kellett, keményen kellett használnia a gumijait, hogy tartsa a távolságot, végül azonban ez nem vált a hasznára, elkoptatta azokat, ahogyan megjósoltuk, és a miénk lett a győzelem."