A forró banánhéjon sincs sok esélye a makacs Ferrarinak

Forma-1, Francia Nagydíj, Sebastian Vettel, Ferrari
Ferrari's German driver Sebastian Vettel drives during the second practice session at the Circuit Paul Ricard in Le Castellet, southern France, on June 21, 2019, ahead of the Formula One Grand Prix de France. (Photo by GERARD JULIEN / AFP)
Vágólapra másolva!
A Francia Nagydíj pénteki versenyszimulációin a Mercedes fölénye legalább akkora volt, mint nyers tempóban. A kegyetlenül forró aszfalton azonban rengeteg volt a vezetői hiba, talán ez az a tényező, ami izgalmat hozhat a versenybe.

Kellemetlen péntek délutánja volt a Ferrarinak a Paul Ricard versenypályán, a Francia Nagydíj helyszínén: a második szabadedzésen Valtteri Bottas a Mercedesszel 0,6-0,8 mp-cel elkalapálta Charles Leclerc-t és Sebastian Vettelt egy mért körön, majd a leintés után nem sokkal jött a hír, hogy a sportfelügyelők új bizonyítékok híján nem fogadták el revíziós kérelmüket Vettel montreali büntetésére.

Pedig a maranellói csapat új első szárnyat vetett be, amelyen a jelek szerint

makacsul ragaszkodnak ahhoz az irányvonalhoz, hogy a szélein minél hatékonyabban vezessék tovább a légáramlást az első kerekek körül,

a terelőlapok felületét nem építették ki maximálisra. A délutáni edzésen mindkét pilótájuk használta, mégsem tudták megszorongatni a Mercedest. Hogy pontosan mi a gond, nem tudjuk, de az újítások egyelőre nem jelentenek sikertörténetet.

"Néhány elemet jónak tartunk, amiket meg nem, azokat a tesztprogram részének tekintjük, de nem versenyeztetjük őket a hétvégén" – mondta Mattia Binotto csapatfőnök. Az első légterelőt állítólag megtartják.

Forma-1, Carlos Sainz, McLaren Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Pierre Gasly, Nico Hülkenberg, Francia Nagydíj
Forma-1, Pierre Gasly, Red Bull Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Romain Grosjean, Haas F1 Team, Francia Nagydíj
Forma-1, Scuderia Toro Rosso, Francia Nagydíj
Forma-1, Sergio Pérez, Racing Point, Francia Nagydíj
Forma-1, Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Carlos Sainz, McLaren Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Charles Leclerc, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Kevin Magnussen, Haas F1 Team, Francia Nagydíj
Forma-1, Lance Stroll, Racing Point, Francia Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, Nico Hülkenberg, Renault F1 Team, Francia Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, Robert Kubica, Williams Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, Francia Nagydíj szurkolók
Forma-1, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Francia Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Romain Grosjean, Haas F1 Team, Francia Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, Charles Leclerc, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, McLaren Racing szerelők, Francia Nagydíj
Forma-1, Robert Kubica, Williams Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Kimi Räikkönen, Alfa Romeo Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, Pierre Gasly, Red Bull Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Carlos Sainz, McLaren Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Pierre Gasly, Nico Hülkenberg, Francia Nagydíj
Forma-1, Pierre Gasly, Red Bull Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Romain Grosjean, Haas F1 Team, Francia Nagydíj
Forma-1, Scuderia Toro Rosso, Francia Nagydíj
Forma-1, Sergio Pérez, Racing Point, Francia Nagydíj
Forma-1, Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Carlos Sainz, McLaren Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Charles Leclerc, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Kevin Magnussen, Haas F1 Team, Francia Nagydíj
Forma-1, Lance Stroll, Racing Point, Francia Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, Nico Hülkenberg, Renault F1 Team, Francia Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, Robert Kubica, Williams Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, Francia Nagydíj szurkolók
Forma-1, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Francia Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Romain Grosjean, Haas F1 Team, Francia Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, Charles Leclerc, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, McLaren Racing szerelők, Francia Nagydíj
Forma-1, Robert Kubica, Williams Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Kimi Räikkönen, Alfa Romeo Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, Pierre Gasly, Red Bull Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Carlos Sainz, McLaren Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Pierre Gasly, Nico Hülkenberg, Francia Nagydíj
Forma-1, Pierre Gasly, Red Bull Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Romain Grosjean, Haas F1 Team, Francia Nagydíj
Forma-1, Scuderia Toro Rosso, Francia Nagydíj
Forma-1, Sergio Pérez, Racing Point, Francia Nagydíj
Forma-1, Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Carlos Sainz, McLaren Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Charles Leclerc, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Kevin Magnussen, Haas F1 Team, Francia Nagydíj
Forma-1, Lance Stroll, Racing Point, Francia Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, Nico Hülkenberg, Renault F1 Team, Francia Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, Robert Kubica, Williams Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, Francia Nagydíj szurkolók
Forma-1, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Francia Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Romain Grosjean, Haas F1 Team, Francia Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, Charles Leclerc, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, McLaren Racing szerelők, Francia Nagydíj
Forma-1, Robert Kubica, Williams Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Kimi Räikkönen, Alfa Romeo Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, Pierre Gasly, Red Bull Racing, Francia Nagydíj

A hosszú etapok eredményei sem fogják felderíteni a Ferrarit, bár szombatra nyilván van lehetőség korrigálni a beállításokat és gyorsulni.

A versenyszimulációkból az alábbi tanulságokat lehet levonni:

  • Nyeregben a Mercedes

A lágy gumin Hamilton egyetlen mért kört tett meg (1:37.005, a Ferrarik első körénél 0,4-0,8 mp-cel gyorsabb volt), Bottas meg csak a tréning végén kapta meg azt, így a közepes keverékes etap a legjobb mérce az erőviszonyok megállapítására.

Hamilton, Bottas, Vettel, Leclerc, Verstappen és Gasly versenyszimulációja a közepes gumin Forrás: Gerse József (GPhírek)

Ahogy Hamilton fekete és Bottas szürke csíkján látszik, az Ezüstnyilaknak nem nagyon volt ellenfele, a Ferrariknál nem ritkán 1 mp-cel gyorsabban mentek, főleg Hamilton.

  • Inkább védekezés, mint támadás néz ki a Ferrarinak

"Még van feladatunk, de egész ütőképesnek látszottunk a Ferrari ellen" – nyilatkozta Max Verstappen, nem is alaptalanul, hiába kapott ki egy mért körön a vörösök autóitól. A közepes abroncson 1:36.091-es átlagot ért el (5 értékelhető kör), ugyanez Vettelnél 1:36.541 (6), Leclercnél 1:36.479 (4) volt.

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez! Forrás: Red Bull

A hasonló, gyors kanyarokkal szintén bőven ellátott barcelonai pályán Verstappen legyőzte a Ferrarikat, és a pénteki nap alapján erre most is van sansza, ebben a Honda új, erősebb motorja is segítséget jelenthet. Főleg, ha gumikímélésben ő lesz a jobb: értékelhető körei 0,5 mp-es tartományban mozogtak, Vettelnél és Leclercnél majdnem kétszeres volt ez az érték.

  • Kevés piros-fekete várható

Ha már gumik: a legpuhább típus nem túl strapabíró. "Újraaszfaltozták a legtöbb kanyart, és egyértelmű, hogy az új burkolaton eléggé szenved a lágy gumi" – jelentette ki a Mercedes mérnöke, Andy Shovlin. Ráadásul a Pirelli számításai szerint ennél a fajtánál alig 6 tizeddel lassabb csak a közepes. "Nagyon valószínű, hogy a közepes gumik feltűnnek a Q2-ben és néhány versenyző megpróbál velük elrajtolni" – nyilatkozta Mario Isola, a gyártó sportigazgatója. A lágy keveréken Vettel és a Red Bullok 3-5 kört tettek meg, de az eredmények nem mutattak drasztikus romlást, talán azért, mert csapatuk már előtte jobbnak látta a kerékcserét.

Forma-1, Carlos Sainz, McLaren Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Pierre Gasly, Nico Hülkenberg, Francia Nagydíj
Forma-1, Pierre Gasly, Red Bull Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Romain Grosjean, Haas F1 Team, Francia Nagydíj
Forma-1, Scuderia Toro Rosso, Francia Nagydíj
Forma-1, Sergio Pérez, Racing Point, Francia Nagydíj
Forma-1, Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Carlos Sainz, McLaren Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Charles Leclerc, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Kevin Magnussen, Haas F1 Team, Francia Nagydíj
Forma-1, Lance Stroll, Racing Point, Francia Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, Nico Hülkenberg, Renault F1 Team, Francia Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, Robert Kubica, Williams Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, Francia Nagydíj szurkolók
Forma-1, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Francia Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Romain Grosjean, Haas F1 Team, Francia Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, Charles Leclerc, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, McLaren Racing szerelők, Francia Nagydíj
Forma-1, Robert Kubica, Williams Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Kimi Räikkönen, Alfa Romeo Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, Pierre Gasly, Red Bull Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Carlos Sainz, McLaren Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Pierre Gasly, Nico Hülkenberg, Francia Nagydíj
Forma-1, Pierre Gasly, Red Bull Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Romain Grosjean, Haas F1 Team, Francia Nagydíj
Forma-1, Scuderia Toro Rosso, Francia Nagydíj
Forma-1, Sergio Pérez, Racing Point, Francia Nagydíj
Forma-1, Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Carlos Sainz, McLaren Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Charles Leclerc, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Kevin Magnussen, Haas F1 Team, Francia Nagydíj
Forma-1, Lance Stroll, Racing Point, Francia Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, Nico Hülkenberg, Renault F1 Team, Francia Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, Robert Kubica, Williams Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, Francia Nagydíj szurkolók
Forma-1, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Francia Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Romain Grosjean, Haas F1 Team, Francia Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, Charles Leclerc, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, McLaren Racing szerelők, Francia Nagydíj
Forma-1, Robert Kubica, Williams Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Kimi Räikkönen, Alfa Romeo Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, Pierre Gasly, Red Bull Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Carlos Sainz, McLaren Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Pierre Gasly, Nico Hülkenberg, Francia Nagydíj
Forma-1, Pierre Gasly, Red Bull Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Romain Grosjean, Haas F1 Team, Francia Nagydíj
Forma-1, Scuderia Toro Rosso, Francia Nagydíj
Forma-1, Sergio Pérez, Racing Point, Francia Nagydíj
Forma-1, Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Carlos Sainz, McLaren Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Charles Leclerc, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Kevin Magnussen, Haas F1 Team, Francia Nagydíj
Forma-1, Lance Stroll, Racing Point, Francia Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, Nico Hülkenberg, Renault F1 Team, Francia Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, Robert Kubica, Williams Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, Francia Nagydíj szurkolók
Forma-1, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Francia Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Romain Grosjean, Haas F1 Team, Francia Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, Charles Leclerc, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, McLaren Racing szerelők, Francia Nagydíj
Forma-1, Robert Kubica, Williams Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj
Forma-1, Kimi Räikkönen, Alfa Romeo Racing, Francia Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Francia Nagydíj
Forma-1, Pierre Gasly, Red Bull Racing, Francia Nagydíj

Leclerc 8 kört is megtett a piros gumin, 1:37.4-gyel kezdett, 4 kör múlva csak 2 tizeddel volt lassabb ennél, az etap végére 39.7-re lassult. Az aszfalt hőmérséklete 55 fok körül mozgott délután, nem csoda, hogy a legpuhább abroncsot ez megviseli.

  • Hamilton gyors, de botladozik

Shovlin közölte, hogy Hamilton lassabban kapta el a ritmust, mint Bottas – nyilván ezért is csapattársa végzett a pénteki tabella élén, de az is közrejátszott, hogy a lágy gumis sprintjét elrontotta. Ami feltűnő volt, hogy ő jóval többet hibázott, csúszkált, mint Bottas, márpedig ez döntő lehet, különösen az időmérőn (az óriási bukóterek miatt általában nincsenek súlyos következményei a megingásoknak). Az aszfalt ugyanis nem csak forró, rendkívül csúszós is az új burkolat miatt, erre egész hétvégén figyelni kell. Talán ez kínálhat esélyt a Ferrarinak és a Red Bullnak a jobb szereplésre, egy foltosra fékezett gumi, kicsúszás átírhatja a forgatókönyvet.

A technikával Hamiltonnak gyűlt meg a baja, még a versenyszimulációk előtt történt, hogy a nem jól kiegyensúlyozott gumikra panaszkodott, majd a Mercedes egy kisebb gyújtáshibát fedezett fel és javított ki, ezért lett kurta a lágy gumis etapja. A csapat az autó hátuljának stabilitásán kíván javítani.