MONTREAL, QUEBEC - JUNE 07: Valtteri Bottas driving the (77) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W10 on track during practice for the F1 Grand Prix of Canada at Circuit Gilles Villeneuve on June 07, 2019 in Montreal, Canada. Dan Mullan/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
A csapatfőnökök megértik a hangos, atmoszférikus motorok iránti nosztalgiát, de kijelentették, nincs visszaút, az F1-ben a hibrid erőforrásoké a jövő.
A 2021-es szezonra tervezett átfogó szabálymódosítások részeként fontos mérföldkőhöz érkeznek az F1-es erőforrások is, még ha a hajtáslánc terén nem is várhatók lényegi változások. Az F1 jogtulajdonosa, a Liberty Media szeretett volna új gyártókat a sportágba csábítani, ez azonban nem sikerült, így a már érdekelt gyártók meggyőzték a céget, hogy olcsóbb megtartani a mostani specifikációt. Ez azt jelenti, hogy az F1-ben várhatóan 2024-2025-ig a jelenlegi erőforrások továbbfejlesztett változatait használják majd.
Az F1-es közvélemény általában visszasírja a jóval hangosabb, és bizonyos szempontból szebb hangú V12-es, V10-es, esetleg V8-as szívómotorokat, és bár ezzel több csapatfőnök is így van, az FIA kanadai sajtótájékoztatóján kétséget sem hagytak afelől, hogy a mostani erőforrás-specifikáció hosszabb távon jellemzi majd az F1-et.
Bármennyire is szeretjük sokan a hangos, hagyományos motorokat, a technológia és a fenntarthatóság megítélése nem erre tart
– jelentette ki Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke, aki úgy vélte, a F1-ben jól döntöttek, hogy megtartják az aktuális motorszabályokat. – Egyelőre nem világos, milyennek kellene lennie a következő erőforrásnak. A Daimler elnöke szerint 2030-ra a [Mercedes] flottájának 50%-a hibrid vagy elektromos meghajtású lesz, úgyhogy éppen egy olyan erőforrás is szóba jöhet, amelyben nagyobb a hibrid rendszer szerepe megújuló energiaforrások vagy elektromosság révén.”
Wolff szerint a mostani 20%-os részarány akár 50%-ra is emelkedhet, de közben elismerte, hogy a motorzaj ügyéről „legalább beszélni” kell. Egyetértett vele a Hondát képviselő Tanabe Tojoharu is, hozzátette, egyelőre nem találtak olyan konstrukciót, ami a jelenlegi változatnál fenntarthatóbb, zöldebb, és hatékonyabb.
Egy kisebb csapatot, a Haast irányító Günther Steiner szerint is meg kell tartani a jelenlegi erőforrásokat,
mert bár „mindannyian szeretjük a hangos, üvöltő V10-es vagy V12-es motorokat, ezek egyszerűen nem elfogadhatók már.” Hozzátette: „Nekem az a lényeg, hogy az F1 tartsa a lépést a technológia terén, és ne lépjünk vissza ahhoz, ami nekem tetszett, mert akkor még fiatal voltam.”
A tőle megszokott szókimondó stílussal kezelte a kérdést Franz Tost, a Toro Rosso csapatfőnöke, de kisebb meglepetésre ő is kiállt a jelenlegi erőforrások mellett. Az osztrák veterán úgy érzi, a sportágban nem kommunikálják eléggé, hogy a motorok milyen magas technológiai színvonalat képviselnek az F1-ben, miközben az elektromos autókról rengeteget beszélnek az emberek.
Mindenki az elektromos autókról beszél, de az a kérdésem, hogy honnan van az energia?"
„Itt nem az a helyzet, mint a Formula E-ben, ahol 20 autó megy a pályán, a háttérben meg 50 dízel aggregátor dolgozik. Véleményem szerint ez komolytalan, a nagy gyártók mégis a Formula E-be mennek vagy elektromos autót építenek. De honnan van az energia? Szerintem a Forma-1-ben a jövő technológiájával rendelkezünk. Ahogy Toto is elmondta, a hibrid összetevők, az elektromos rendszerek részaránya 40% fölé fog emelkedni. Ez teljesen rendben van, szerintem a technológia szempontjából ez a jövő megoldása.”