Barcelonában szokás szerint rengeteg újdonságot csomagoltak ki a csapatok a kamionokból, az európai turné első versenyére mindenki sok fejlesztéssel készült az első futamok tapasztalataira reagálva.
A Mercedes első légterelőjén a két felső lap változott, a Red Bull mintájára kicsit meglékelték felülről a másodikat. Az oldaldobozokat jelentősen frissítették a W10-en, új elemekkel és formákkal. Ezek az első kerekek és az oldaldoboz körüli légáramlást kontrollálják.
A Ferrarinál az új motor mellé új borítás dukált, aerodinamikai okból. Abba belevágtak háromszög alakban, ami a hátsó szárny felé tartó áramlást hivatott stabilizálni, bár a technikai szakértő Giorgio Piola szerint fennáll a turbulencia kockázata rossz tervezés esetén. Egy másik elismert megfigyelő, Craig Scarborough úgy látja, a bevágás hatásától jobban mozoghat az autó a gyors kanyarokban, aminek hozadéka a jobb irányváltás és hatékonyabb gumimelegítés lehet. A hátsó szárny véglapján pedig megjelent egy új rés, szintén a stabilitás érdekében.
A pénteki edzésnap alapján azonban úgy tűnik, a Ferrari egyelőre nem érte utol a Mercedest,
amely az első négy versenyen kétszer erősebb, egyszer gyengébb volt náluk, míg egyszer nagyjából azonos szinten álltak velük. Ezt nem csupán az egy mért körös tempó, hanem a hosszú etapok eredményei alapján is kijelenthetjük, mindkét esetben 3-5 tizedmásodperc körül alakult a különbség. Kérdéses, hogy az újítások jobb megértésével és a beállítások csiszolásával ez mennyire faragható le.
Ami érdekes, hogy Valtteri Bottas bár nem sokkal, de az időmérő és a verseny szimulációján egyaránt gyorsabb volt a balanszra panaszkodó Lewis Hamiltonnál, pedig tavaly ugyanitt alaposan kikapott tőle. Ne feledjük, ő vezeti a bajnoki tabellát, és a jelek szerint őrzi a jó formáját. Vajon kitart a lendület vasárnapig?
A Mercedesnél előzetesen szerényen és szoros csatára számítva nyilatkoztak a Spanyol Nagydíjról, de
most úgy néz ki, az ötödik kettős győzelemre az jelenti a legnagyobb veszélyt, ha valamivel nagyon mellényúlnak.
Az egyik ilyen rizikófaktor a versenyzők kordában tartása lehet: 2014-ben Hamilton és Nico Rosberg barcelonai csatájában még elmaradt az ütközés, 2016-ban viszont már nem. Bottas és Hamilton kapcsolatában még nem volt necces szituáció, de a helyzet bármikor szempillantás alatt változhat, ahogy a nemzetközi helyzet fokozódik.
A versenyszimulációkból az alábbi tanulságokat lehet levonni:
A lágy gumis etap 6 körében Bottas szépen befészkelt az 1:22-es tartományba, az első 5 átlaga 1:22.596 volt, közel 0,1 másodpercet vert csapattársára ebben az összevetésben, akinek az 1:25-ös körét figyelmen kívül hagytuk, mert abban le akart szakadni egy McLarentől és lassított a sikánnál.
Úgy tűnik, hogy jobbak lettünk a kanyarokban"
– értékelt a finn. Míg Bottas hat 1:22-es kört ment, a Ferrari pilótáinak együtt jött össze ennyi. Sebastian Vettel és Charles Leclerc átlaga szinte azonos volt (1:23.043, illetve 1.23.078) az első öt rendes körön, és ezzel közelebb voltak az őket követő Max Verstappen Red Bulljához (1:23.110), mint a Mercedesekhez. Leclercnek nem volt szerencséje a forgalommal, az eredmények nála talán ezért ingadozhattak jobban, mint Vettelnél, és e nélkül 1-2 tizeddel gyorsabb lehetett volna.
Vettel szerint reális képet fest az erőviszonyokról a pénteki rangsor. "Azt mondanám, hogy még nem vagyunk ott, ahol lenni akarunk, különösen a lassabb kanyarokban – mondta. – Nem először vagyunk hátrányban az ilyen kanyarokban. Ha könnyű lenne megoldani, megoldanánk." Ez tényleg nem újdonság, hiszen már az ugyanezen a pályán rendezett téli teszteken is az volt a megfigyelők benyomása, hogy a lassú kanyarokban a Mercedesnél van az előny, amit a Ferrari nem tud ledolgozni a többi részen. "A balansz kicsit nem stimmel – vélte Leclerc. –
Azt gondolom, összességében fejlődtünk azóta, hogy legutóbb itt jártunk."
Ritkaság, de ezúttal a McLaren, a Racing Point és a Red Bull kivételével az összes csapatnál megosztották a versenyzők gumiprogramját, így a mezőny körülbelül egyik fele a lágy mellett a közepes, másik fele a kemény keverékkel ismerkedett hosszabban a versenyszimuláción. A két típus között 1,1 mp, a vártnál kicsit nagyobb az eltérés a Pirelli szerint. A Williams elképzelését nem tudjuk, mert Robert Kubica időt vesztett és csak a lágyon körözött.
Az élbolyból Bottas, Vettel és Verstappen kapta meg a sárga színű közepes keveréket, amelyen drasztikusan megnőtt a Mercedes előnye: Bottas 1:21.9-et átlagolt az első 5 körön, Vettel 22.7-et, Verstappen 22.8-at. A Ferrarinak ez sem biztató, főleg úgy, hogy a kemény gumin Leclerc (22.6) ugyanekkora távon több mint 3 tizeddel kikapott Hamiltontól (22.2).
A középmezőnyben érdekes tendencia figyelhető meg.
Egy mért körön a Haas és a McLaren volt a legjobb, de a hosszú etapokon a Toro Rosso vezette az üldözőket a Renault-t megelőzve. Ez alapján fordulatos küzdelem várható a mezőny ezen szegletében, de egy éjszakája mindegyik csapatnak van, hogy javítson a gyengeségein. A Pierre Gaslyt megelőző Romain Grosjean azt mondta, "talán a Red Bullt" is megszorongathatja a Haas, de ez azért nem tűnik reálisnak.