Renault: A Red Bull fegyverként használta a médiát

Forma-1, Christian Horner, Cyril Abiteboul, Azeri Nagydíj
BAKU, AZERBAIJAN - APRIL 26: Red Bull Racing Team Principal Christian Horner and Renault Sport F1 Managing Director Cyril Abiteboul in the Team Principals Press Conference during practice for the F1 Grand Prix of Azerbaijan at Baku City Circuit on April 26, 2019 in Baku, Azerbaijan. (Photo by Dan Istitene/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // AP-1Z5ATQVAD2511 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
Vágólapra másolva!
A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner bevallotta, hogy szándékosan alkalmaztak kommunikációs trükköket, hogy alakulatának korábbi motorszállítóját, a Renault-t erőfeszítésekre ösztönözzék. A francia csapat vezetője, Cyril Abiteboul ugyanakkor elítéli a korábbi ügyfelük hozzáállását.

A média felhasználásával próbált a Red Bull nyomást gyakorolni a Renault-ra a fejlesztések fokozása érdekében, árulta el nemrég Adrian Newey, a Red Bull technikai igazgatója a Sky Sports riportere, Natalie Pinkham podcastjában. Newey korábban kifejezetten kardoskodott a Renault mellett, az együttműködés révén végül négy világbajnoki címet nyertek, de az új turbókorszakkal nem boldogultak a Mercedes ellen.

Tavalyig egyforma motor hajtotta a két csapat autóit, de az együttműködés már nem volt felhőtlen Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

Newey elmondta, a folyamatos és nyilvános bírálatokkal arra akarták rávenni a Renault-t, hogy fektessenek több pénzt és munkát a fejlesztésekbe, de saját bevallása szerint a két fél együttműködése ezzel "megmérgeződött." A téma természetesen az FIA pénteki sajtótájékoztatóján is előkerült, ahol Christian Horner és a Renault csapatfőnöke, Cyril Abiteboul is megjelent.

– mondta Horner. – Szerintem ő igazából 2015-re utal, amikor több megbeszélésünk is volt. Jártunk Párizsban is Carlos Ghosnnál, elmondtuk, hogy milyen dolgok miatt aggódunk. 2015-re, amikor a motor még rosszabb lett, mint amilyen 2014-ben volt, a frusztráció olyan nagy lett, hogy azt gondoltuk, ha nyitottabban beszélünk a csalódottságunkról, akkor ellenlépéseket tudunk kiharcolni (a Renault-tól). Nem sikerült!"

Horner és Abiteboul továbbra sem kedveli egymást Forrás: Dan Istitene/Getty Images

„Azt hittük, hogy a Renault nem fogja megengedni magának azt a szégyent, hogy ennyire nem versenyképesek a motorjai és nem is megbízhatóak, de sajnos nem működött (a tervünk)."

A nyilvánosság előtt vívott nyilatkozatháború részeként Horner és Abiteboul személyeskedésig is elment,

erre a Netflix "Drive to Survive" című sorozatában egy külön epizódot is szántak a szerkesztők. Horner most is célozgatott arra, hogy amikor elégedetlenkedni kezdtek, akkor Abiteboul éppen nem is dolgozott a Renault-nál (a Caterham csapatfőnöke volt), de a francia szakember láthatóan kerülte a konfliktust, és elismerésbe oltva bírálta korábbi ügyfelét.

"Nem ez az első és utolsó csapat, amely a világ minden fegyverét felhasználja arra, hogy befolyásolja (a külvilágot). Éppen tegnap olvastam, hogy Max [Verstappen] örül annak, hogy motorbüntetése lesz. Elképesztő! Mindenki tudja, hogy ez az egész része ennek a világnak" – utalt arra, hogy Verstappen tavaly folyamatosan szidta a gyakran elromló Renault-motort.

A Red Bull tizenkét éven át használta a Renault erőforrásait. 2005-ben csatlakoztak a Forma-1-hez. Első évükben a Cosworth, majd a Ferrari motorját használták, de a harmadik szezontól kezdve a Renault volt a motorbeszállítójuk. 2009-ben szerezték meg első győzelmüket, majd a következő évben megnyerték Sebastian Vettel és Mark Webber által a konstruktőri versenyt, a német pilóta pedig elhódította az egyéni világbajnoki trófeát. Ezt a sikert utána még három évben sikerült megismételniük.

Abiteboul éppen a sikerszéria miatt nem érti, hogyan tudta a Red Bull ilyen könnyedén elfelejteni a közös eredményeket. „Egyet kell értenem Christiannal abban, hogy a motorunk 2014-ben és 2015-ben nem volt a kívánt szinten. Azonban vannak enyhítő körülmények.

Vettel négy világbajnoki címet köszönhet a Red Bull-Renault együttműködésnek, az autógyártó az Infiniti márka révén szponzorként is beszállt Forrás: Getty Images/2013 Getty Images/Getty Images

Nagyon boldogok voltunk, hogy a Renault hozzájárulhatott ahhoz, hogy a Red Bull négy világbajnoki címet nyert egyhuzamban – pénzügyi szempontból szponzorként, technológiai értelemben a szakértelmünkkel. A Red Bull részben a Renault által vált azzá, amilyen most."

Abiteboul azonban bevallotta, hogy a Renault nem igazán tudta felvenni a versenyt 2014-től, amikor bevezették a Forma-1-be a hibriderőforrásokat. "Később kicsit elveszítettük a fonalat a 2014-es szabályokkal kapcsolatban. A többi már történelem, meglátjuk, mit tartogat a jövő."