Vágólapra másolva!
Malajzia régi-új miniszterelnöke elárulta, a kormánya szeretné, ha Malajzia újra Forma-1-es versenyt rendezne. A politikus szerint erre minden remény megvan, a kérdés már csak az, hogy milyen hamar tudják visszacsábítani a sportágat az ázsiai országba.

Ismét napirendre került az F1-es Malajziai Nagydíj megrendezése, miután tavaly májusban visszatért a hatalomba a szepangi pályát és általában a korszerű Malajziát felépítő, 93 esztendős miniszterelnök, Mahathir Mohamad. A politikus 2003-ban köszönt le, ez nem tett jót a verseny ügyének sem, ami 2017-ben szerepelt utoljára a világbajnokság programjában.

A The Star Online megkeresésére a miniszterelnök elmondta, hogy Malajzia azon dolgozik, hogy újra részese legyen a Forma-1-es naptárnak, mivel az egész ország az autósportok „vonzalmába" került „Vissza akarjuk hozni a Nagydíjat, de nem tudjuk, hogy ez jövőre sikerül vagy utána – kezdte Mohamad. - Az érdeklődés hatalmas, mert (a futamok) arra ösztökéltek rengeteg malájt, hogy szálljanak be az autóiparba."

A Mercedes főszponzora a helyi olajtársaság Forrás: AFP/Mohd Rasfan

Malajzia 1999-ben rendezett először Forma-1-es futamot, legutoljára pedig 2017-ben látta vendégül a sportágat. Valójában 2018 végéig volt szerződésük, de a kereskedelmi jogokat birtokló Liberty Mediával megegyezve egy évvel korábban kiszálltak, ugyanis anyagilag nem tartották fenntarthatónak az eseményt, erről a sportminiszter, Khairy Jamaluddin is beszélt.

„A költségek túl magasak, a bevétel pedig korlátozott – mondta a politikus 2017 áprilisában. - Amikor először rendeztünk F1-es futamot, akkor ez egy óriási szerződés volt. Az első verseny Ázsiában Japánt leszámítva. Most már sok helyszín van. Nem számít többé különlegességnek."

Mohamad azonban optimistán tekint a jövőbe, és hisz abban, hogy gazdaságilag sikeressé tehetik az eseményt.

Az esemény gazdasági mutatóinak eredményei elengedhetetlenek ahhoz, hogy országa megengedje magának a Forma-1-es verseny rendezésével járó magas költségeket.

A Ferrari a legsikeresebb csapat a Malajziai Nagydíj történetében. Forrás: DPA/AFP/Oliver Multhaup

„Sikerülni fog az, hogy több mint 100.000 nézőt csábítsunk (a pályára), és ez (gazdaságilag) kifizetődővé teszi majd számunkra az eseményt. Emellett televíziótársaságok közvetítik a nagydíjat az egész világon, amely 200 millió nézőt jelent."

Sorban állnak az országok

Miközben Malajzia a visszatérésén dolgozik, Joe Saward szakblogger szerint óriási harc alakulhat ki a különböző helyszínek között a versenyrendezés jogáért. Jelenleg 21 futamból áll a naptár, de több ország szeretne csatlakozni a közeljövőben.

Azt már korábban bejelentették, hogy Vietnám megnyerte a rendezés jogát 2020-tól kezdődően.

Hollandia szerződésének aláírása pedig az utolsó fázisban jár, így Zandvoort is visszatérhet a körforgásba hamarosan. A Liberty Media szeretne még egy versenyt rendezni Amerikában, és egy második kínai futam is kilátásban van.

Mivel az amerikai tulajdonos valamennyi kontinensen szeretne versenyt, Dél-Afrikával is tárgyalások folynak, ott a belpolitikai helyzet azonban elhalaszthatja az újbóli rendezést. Az is problémát okoz, hogy a csapatok nem igazán szeretnének a jelenlegi 21 futamnál többet, így több helyszín veszélybe kerülhet hamarosan. A legnagyobb kérdés Németország és Spanyolország F1-es jövője körül merült fel.