Vágólapra másolva!
A sportág történetének egyik leghíresebb csapatának sem biztos a jövője az F1-ben, ha nem lesznek reformok a világbajnokságban 2021-től. A Renault és a Mercedes is változást akar.

Fontos hét előtt áll a Forma-1, mivel kedden több tárgyalás is zajlik majd a 2021-es szezontól érvényes szabályokról és a gazdasági keretrendszerről. Ez egyre sürgősebb, mivel a csapatoknak legalább 18 hónapra van szükségük, hogy reagáljanak egy komolyabb technikai reformra, miközben egyelőre nem tudják, hogy milyen gazdasági környezetben folyhat tovább a versenyzés.

Az egyre biztosabbnak tűnik, hogy valamilyen formában költségplafont vezetnek be, és ennek részeként csökkenhet a csapatoknak járó jogdíj is, de a Liberty Media célja, hogy anyagilag fenntartható, és egymással kiegyensúlyozottabb versenyt folytató istállók szerepelhessenek az F1-ben a 2021-es szezontól. Zak Brown, a McLaren csapatfőnöke nagyjából ezt várja el.

A McLaren is jobb feltételeket akar Forrás: AFP/Asanka Brendon Ratnayake

„A McLaren számára két szempontnak kell megfelelni: anyagilag fenntarthatónak kell lenni, valamint sportszerűen és versenyképesen kell tudnunk küzdeni egymással – idézte Brownt a Guardian. – Ha ez nem valósul meg, komolyan meg kell fontolnunk a helyünket az F1-ben. Nem akarunk ilyen helyzetbe kerülni. Az emberek azt gondolják, hogy ez tárgyalási taktika, de

Hasonló álláspontot képvisel a Renault is, ami bár szövetségeseivel együtt a világ legnagyobb autógyára, mégsem hajlandó féktelenül költeni az F1-re. Cyril Abiteboul az Autosportnak kijelentette, a jogdíjak elosztásának kiegyensúlyozottabbnak kell lennie, és inkább a teljesítménnyel arányosítaná, valamint a Ferrarira kikacsintva azt mondta, el kell ismerni a történelmüket, de kevésbé.

A Renault is támogatja a költségplafont Forrás: AFP/Glenn Nicholls

„Úgy gondoljuk, valamit komolyan tenni kell azzal, hogy megfékezzük az F1-es versenyzés költségeit, és óriási támogatói vagyunk a költségplafonnak. Talán nem ez a tökéletes megoldás, de lehet, hogy a legjobb” – vélte Abiteboul, és leszögezte, neki a gazdasági feltételek még a szabályoknál is fontosabbak, mert ezen múlik, hogy az F1 2021-től is vonzó lesz-e a Renault-nak.

A francia szakember attól tart, a Liberty az összes csapatot magára haragítja a késlekedéssel, miközben pont azt próbálják elkerülni, hogy valamelyik istállót kár érje, és ezért kiszálljon.

„Úgy érzem, lendületet kapott a folyamat – tette hozzá Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke. – Mindannyian szeretnénk már látni, hogy fog kinézni a 2021-es év. A Mercedest mindenképpen érdekli valamilyen költségplafon bevezetése, de megfelelő mértékben. Legalább a nagyobb csapatokat be kellene vonni, így nem lógunk meg minden évben a kicsiktől a költségek miatt.”