Az idei szezontól a leggyorsabb körért is oszthatnak pontot az F1-ben

Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Kimi Räikkönen, Alfa Romeo Racing, Barcelona teszt 6. nap
the Mercedes of Lewis Hamilton and the Alfa Romeo of Kimi Raikkonen during the Formula 1 test in Barcelona, on 27th February 2019, in Barcelona, Spain. -- (Photo by Urbanandsport/NurPhoto)
Vágólapra másolva!
Minden valószínűség szerint már az idei szezon első versenyétől pontot fognak osztani a futamon elért leggyorsabb körért a Forma-1-ben, habár nem minden esetben fogja valaki megkapni azt.

Jókora lépéssel közelebb kerültünk ahhoz, hogy az utolsó pillanatban egy új szabállyal bővüljön a Forma-1 idei reguláinak repertoárja, és minden versenyhétvégén járjon egy pont annak a versenyzőnek, illetve csapatának, amely a futamon megfutja a leggyorsabb kört. Nem ez lenne az első alkalom, hogy ily módon is lehet pontot szerezni, 1950 és 1959 között már jutalmazták a leggyorsabb kört autózó pilótát. A szabályban egy kisebb csavar is lesz, ami megakadályozza majd, hogy a mezőny második felében autózók tömegesen rohamozzák meg a bokszot friss gumikért a verseny végén.

A leggyorsabb körért járó ponttal egy eldőlt futam utolsó köreire is maradhat izgalom Forrás: NurPhoto/Joan Valls

A Racefans értesülései szerint a Motorsport Világtanács csütörtöki ülésén megadta a feltételes támogatását az új szabály bevezetésének, ahhoz azonban, hogy már az idei szezonban, a melbourne-i Ausztrál Nagydíjtól életbe lépjen, az F1-es Stratégiai Munkacsoport többségi szavazataira, valamint az F1 Commission támogatására is szükség van. Mindkét testület hétfőn, elektronikus szavazás útján fog dönteni a kérdésben.

Mindez vélhetően már csak formalitás lesz, így alighanem az első idei futamtól a leggyorsabb kört szerző versenyző, valamint annak csapata is gyarapodni fog egy-egy ponttal.

A javaslat korábbi felvetése után többen attól tartottak, hogy a szabály hatására azok a versenyzők, akik a futamok záró szakaszában esélytelenek lesznek a pontszerzésre, majd egy emberként fognak a bokszba hajtani, hogy az utolsó körökben külön meccset vívjanak a leggyorsabb körért. Ezt megelőzendő a szabály úgy fog szólni, hogy

csak akkor osztanak pontot a leggyorsabb körért, ha azt az első tízben végző versenyző futotta meg, és természetesen közben nem hágta át a pálya határaira vonatkozó előírásokat.

Így aztán olyan furcsaság is előfordulhat, hogy mondjuk az egyik Ferrari vagy Mercedes megfutja a leggyorsabb kört, majd kiesik, vagy valami miatt nem végez az első tízben, azon a futamon pedig senki sem fogja megkapni az extra pontot.

A „kicsiknek” nem lesz értelme izmozni a lágy gumin, ha nincsenek az első tízben Forrás: NurPhoto/Joan Valls

Mindennek a világbajnoki cím szempontjából persze csak nagyon kiélezett csata esetén lesz jelentősége, ugyanakkor

nem lenne precedens nélküli, ha a leggyorsabb körért járó pont döntené el a vb-címet, az 1958-as szezonban ugyanis Mike Hawthorn ilyen módon győzte le az összesítésben Stirling Mosst.

Az elmúlt szűk 20 évben csak egyszer lett volna hasonló eset, ha osztottak volna pontot a leggyorsabb körért, a 2008-as Brazil Nagydíjon Felipe Massa nyerte volna meg a világbajnoki címet Lewis Hamilton helyett. Nem árt persze hozzátenni, hogy akkor senki sem úgy versenyzett, hogy a leggyorsabb körnek van bármilyen jelentősége.