Symonds nem a szárnyakat, a stratégiákat piszkálná

Forma-1, Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo, Brazil Nagydíj
SAO PAULO, BRAZIL - NOVEMBER 11: Daniel Ricciardo of Australia driving the (3) Aston Martin Red Bull Racing RB14 TAG Heuer and Sebastian Vettel of Germany driving the (5) Scuderia Ferrari SF71H battle for position on track during the Formula One Grand Prix of Brazil at Autodromo Jose Carlos Pace on November 11, 2018 in Sao Paulo, Brazil. (Photo by Charles Coates/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // AP-1XFYYRADD1W11 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
Vágólapra másolva!
Nagyon könnyen csökkenthetnék az F1-es autók leszorítóerejét, de ettől még nem biztos, hogy jobb lenne a versenyzés. Pat Symonds, az F1 egyik veterán szakértője máshol keresi az izgalmak kulcsát.

Vitaindító kijelentéssel állt elő néhány nappal ezelőtt Franz Tost, a Toro Rosso csapatfőnöke, aki úgy vélte, elég lenne lebutítani az F1-es autók aerodinamikáját ahhoz, hogy jobb versenyek legyenek. Tost ötletének lényege, hogy a gyengébb aerodinamikai tapadás révén kevesebb lenne az autók mögött a turbulencia, könnyebb lenne üldözni és kifékezni az ellenfeleket.

A gondolat táptalajra talált, még akkor is, ha az F1-ben természetesen semmit sem lehet egy tollvonással elintézni, de a jogtulajdonos saját kutatócsoportjának tagja, Pat Symonds egy rövid időre eljátszott Tost ötletével az Autosport International Show-n.

Ilyen pillanat egy évben egyszer van Forrás: DPPI/Florent Gooden

„Gyakran előfordul, hogy amikor egy vitát kell megoldani, akkor extrém szintre kell emelni a témát, és megnézni, hogy mi lesz a válasz – összegzett a brit veterán. – Ha nem lenne leszorítóerő, mondhatnánk, hogy jobb lenne a helyzet, mert nem veszíthetünk el semmit, amivel nem rendelkezünk – utalt az üldöző autók helyzetére. – E téren van némi logika az érvelésben.”

– szögezte le. – Lehetne a mostani Forma-1-es autóknál feleakkora leszorítóerőt generáló autót építeni, de sokkal rosszabb súlyelosztással. Nagyon könnyű lenne, de nem járnánk jobban azzal sem” – tette hozzá, arra célozva, hogy a mérnökök a leszorítóerőt is felhasználják ahhoz, hogy az autót egyensúlyba hozzák.

Az idén egyszerűbb szárnyak jelennek meg az autókon Forrás: Hungaroring

Symonds szerint fontos, hogy az autók ne csak gyorsak, hanem látványosak is legyenek, ez azonban nem valósul meg akkor, ha szinte „odaszegezik” őket az aszfalthoz. Szélsőséges példaként a raliautókat hozta, szerinte ott lehet látni, hogy „abszolút a stabilitás határán van, nehéz vezetni és annak is látszik.”

A 2017-től bevezetett szélesebb, nagyobb leszorítóerőt termelő autókat pont azért alakították ki ilyennek, hogy a versenyzőket fizikailag is megterhelje a vezetés.

„Egy Forma-1-es autó nem mindig mutatkozik nehezen vezethetőnek – vélte a Benetton és a Williams korábbi technikai igazgatója. – Különösen mostanság, amikor a csapatok stratégiai okokból a maximális teljesítményszint alatt futnak, hogy csökkentsék a bokszkiállások számát. Bármit lehet mondani az autókról, csak azt nem, hogy látványosnak tűnnek.”