Michael Schumacher, a coach

Forma-1, Mick Schumacher, Michael Schumacher
PHOTOMONTAGE: Ferrari team boss about Mick Schumacher "How could we say no to this name?" In Formula 3, Mick Schumacher is currently fighting for the title. No wonder his name is already circulating in Formula 1 teams. Also Ferrari does not seem to be averse. The Ferrari bosses can well imagine a future of Mick Schumacher at the traditional team and dawith follow in the footsteps of his father Michael Schumacher. A portrait, picture by Michael Schumacher hanging in the Hall of Fame. Formula 1: GP of Austria, Red Bull Ring Zeltweg, Spielberg, season 2017, on 09.07.2017. | usage worldwide
Vágólapra másolva!
Michael Schumacherre elsősorban autóversenyzőként tekintünk, de második visszavonulása után már fia, a mostanára az F1 kapujáig jutó Mick pályafutásának elindításában is nagy szerepe volt. Egy korábbi ellenfelük segítségével pillantunk be a rekordbajnok csemetéjének előmenetelébe.

Rekordbajnok, sporttörténeti jelentőségű szupersztár, a világ egyik leggazdagabb sportolója: Általában ezek a jelzők jutnak az eszünkbe először Michael Schumacher sportpályafutása kapcsán, de a vezetéknév hallatán manapság már egyre többször beugorhat fia, Mick Schumacher neve is.

A 19 esztendős fiatalember az idén a Forma-2 mezőnyében próbál majd szerencsét. Tavaly megnyerte az F3-as Európa-bajnokságot, ez volt autóversenyzői pályája eddigi legnagyobb sikere, miután az F4-ben és eleinte az F3-ban nem váltotta meg a világot. A feladata azonban egyáltalán nem könnyű, a Schumacher név áldását és átkát egyszerre viszi magával, édesapja balesete miatt ráadásul az elvárhatónál is elviselhetetlenebb médiafigyelem közepette lépked a Forma-1 felé.

Mick Schumacher hatalmas örökséggel indult, és nagy terhet visz a vállán Forrás: Picture-Alliance/AFP/Verwendung weltweit/Frankhoermann/Sven Simon

Nem Mick Schumacher az első olyan versenyző, akinek édesapja korábban F1-es pilóta, sőt világbajnok volt, de ő az egyetlen, aki az atyai jó tanácsokat minden idők eddigi legsikeresebb gyorsasági autóversenyzőjétől kapta. Legalábbis, egy ideig, mert Mick pályafutásának kezdetével átfedésben Michael visszatért az F1-be, az elmúlt 5 év során pedig valószínűleg nem számíthatott édesapjára a síbaleset következményei miatt.

Michael Schumacher a 2012-es szezon végén vonult vissza végleg az F1-től, majd a következő évben a korábbiaknál gyakrabban megfordult fia versenyein, de nem az átlagos gokartos apuka volt.

„A gyerek a német bajnokságban ment, és az apja csak egy-egy versenyére utazott el” – emlékezett vissza a 2012-es szezonra Matics Zsolt, az autóversenyzőket és üzleti döntéshozókat is edző Fit4Race program alapítója, aki a később a GP3-ig jutó Leonardo Pulcinivel dolgozott együtt a KF junior gokartbajnokságban. Egyebek mellett az édesanyja leánykori nevét használó Mick Betsch is az ellenfelük volt.

Nem tipikus sportszülők: Michael Schumacher és Jos Verstappen figyeli gyermekeiket a pálya szélén Forrás: Matics Zsolt archívuma

„Az látszott, hogy jól versenyez a gyerek, de a nyers tempója nem volt átütő. A gokartban nem volt annyira durva. A következő évben Mick Junior néven bekerült a nemzetközi gokartos életbe, 2013-ban ott már Schumi elég sokszor vele volt a pályán, mivel már nem Forma-1-ezett. A tempója általában jó volt, és nagyon jó manővereket csinált a rajtoknál, előzések alkalmával.”

Matics Zsolt úgy emlékezett vissza, hogy az általa látottak alapján Michael Schumacher a gokartversenyeken „teljesen objektíven” figyelte fia szárnypróbálgatásait. „Ezt nagyon jól csinálta, valószínűleg felismerte, hogy ki kell zárnia azokat az érzelmeket, amik egy szülő-gyermek kapcsolatban benne vannak. Nyilván, mindenkinek a saját gyereke a legjobb meg a legügyesebb, de ezt náluk nem lehetett tetten érni.”

Saját példáját követte

Nem véletlen, hogy Schumacher a fia gokartversenyein sem a sportszülő szerepét töltötte be, hiszen a saját pályafutása során is az elsők között kezdett profi segítőkkel dolgozni a fejlődése érdekében. Ez akkoriban nem kifejezetten a vezetéstechnikára irányult, inkább a fizikai és mentális felkészülésre helyezte a hangsúlyt, hosszú évekkel megelőzve a kortársait.

– összegzett Matics Zsolt. – Ő volt az első, aki fizikálisan és mentálisan is készülni kezdett, és – akkor még fizioterapeutának hívták, de – performance coachot vitt magával Balbir Singh személyében. Vele élt, ugyanabban a lakásban, csak volt egy saját szobája. Ezt ő vezette be. Volt persze Josef Leberer [a McLaren korábbi, és a Sauber jelenlegi edzője – a szerk.], de ő a versenyeken volt ott, Schumacher mellett meg már akkor saját coach dolgozott."

„A többiek 5 évvel később kezdték el ezt a rendszert alkalmazni. [Mika] Häkkinenék Hintsával is csak a 2000-es években kezdtek ezzel foglalkozni, és [Aki] Hintsa sohasem volt performance coach, orvosként volt ott a versenyeken.”

Balbir Singh és Schumacher búcsúzik egymástól a német pilóta első visszavonulása előtt, a 2006-os Brazil Nagydíjon Forrás: DPA/AFP/usage worldwide, Verwendung weltweit/Db Arno Burgi

Erről egyébként ő maga nem szívesen beszélt, legalábbis nem termett sok babér annak, aki eseti jelleggel megpróbált a bizalmába férkőzni. Schumacher a fia versenyein sem állt le könnyen fotózkodni, de 2013-ban Matics Zsolt leszólította a korábbi hétszeres világbajnokot, a beszélgetésük azonban a közös téma ellenére sem jutott messzire.

„Azt kérdeztem tőle, hogy meg tudná-e mondani, hogy a Forma-1-es hétvégéken végeztek-e bármilyen [terhelésélettani] vizsgálatot. Úgy voltam vele, hogy ha válaszol, akkor én arra tudok valamit mondani. Azt felelte, hogy nem érti a kérdést, fogalmazzam meg sokkal pontosabban és tisztábban. Ezzel az ember rögtön veszett helyzetbe kerül, mint az egyetemi vizsgán, amikor meg van fogva.”

Egy közös fotó belefért Schumachernek, de a barátkozás civilben is elmaradt Forrás: Matics Zsolt archívuma

„Megpróbáltam még egyszer megfogalmazni, de amilyen általános volt a kérdés, ő olyan általános választ adott rá. Azt mondta, nem, ők a versenypályán nem foglalkoztak mérésekkel. Volt egy edzőterme egy kamionban és ennyi. Onnantól kezdve ez a téma lezárult, elment. Érezte, hogy nem kellene ezzel a kérdéssel tovább foglalkoznia. Lehetőséget sem ad az ismerkedésre, ha neki valaki nem fontos, vagy nem kötődik hozzá.”

Nehéz is lehet a sztárcsemeték sorsa

Édesapja felbecsülhetetlen értékű tapasztalata és racionális hozzáállása mellett Mick oldalán állt az is, hogy gokartos évei alatt a létező legjobb felszereléssel, a Tony Kart gyári csapatánál versenyezhetett, lényegében gondtalan háttérrel. 2011-ben és 2012-ben 9. és 7. helyet szerzett a német bajnokságban, 2013-ban viszont már a 3. helyen rangsorolták. 2014-ben a Mick Junior nevet használta, 2. lett a német bajnokságban, valamint az Európa- és világbajnokságban is, mielőtt F4-es autót kezdett tesztelni a 2015-ös kategóriaváltásra készülve.

2014 óta Mick valószínűleg nem számíthat édesapja tanácsaira Forrás: AFP

A kezdeti, gyengébb eredmények után Mick Juniornak segített a talpon maradásban, hogy nem ezektől függött az előmenetele, de a biztos háttér ellenére az inkognitójának folyamatos megszűnése miatt így sem volt könnyű dolga. A milliomoscsemeték helyzetéről édesapja egykori F3-as mérnöke, Peter Sieber is beszélt a GPhíreknek adott exkluzív interjújában későbbi pártfogoltja, Nico Rosberg kapcsán.

„Nicónak nem volt sok ideje tesztelni, és mindenki mindenféle szarságot terjesztett róla, pedig ez az iskolái miatt volt, fel kellett készülnie a vizsgáira. Volt egy tesztpilótánk, egy finn srác, aki most a Team Rosberg csapatmenedzsere a DTM-ben [Kimmo Liimatainen], ő ment, amikor Nicónak nem volt ideje.”

Miközben a tehetségkutató programokon kívüli pilóták általában az anyagi „túlélés” határán egyensúlyoznak, a jó nevű fiatalok esetében inkább attól kell tartani, hogy összeroppannak a nyomás alatt. Vannak ellenpéldák, elég csak Rosbergre vagy a szigorú rezsimben felnevelt Max Verstappenre gondolni, de beszédes, hogy az F1 története során eddig csak két apa-fiú páros lett F1-es világbajnok Graham és Damon Hill, valamint Keke és Nico Rosberg révén.

Mick 2017-ben, édesapja első F1-es győzelme 25. évfordulóján vezethette az 1994-es világbajnok Benettont, legkésőbb ekkor már egyértelművé vált a cél Forrás: AFP/Loic Venance

„Azt kerülik most ki, hogy a nyomás a gyerek [vállaira] kerüljön” – mondta Mick Schumacher kapcsán Matics Zsolt, aki szétválasztotta a családi örökségből adódó belső nyomást és a közvéleménytől származó külső nyomást, szerinte utóbbinak csak akkor szabad felmerülnie a sportolónál, amikor az előbbit már fel tudja dolgozni.

„Biztos, hogy kapott ajánlatot a Toro Rossótól vagy a Saubertől, de annál okosabbak és intelligensebbek voltak, hogy elfogadja, és beletörjön a bicskája. Inkább azt mondták, hogy adott esetben még két évet készüljön a Forma-2-ben. Megfordították a szelet: Nem azt mondták, hogy „amikor hívnak, akkor megyek”, hanem „amikor majd én készen állok”. Ez nem rossz hozzáállás, mert ő az, aki ezt megteheti. Nála belefér, hogy elcsússzon fél évet, és feljavuljon, ő akkor is Mick Schumacher marad.”

Matics Zsolt és a Fit4Race

A Fit4Race egy Magyarországon egyedülálló program, amely a motorsportokban versenyző sportolók teljeskörű felkészítésére és a versenyhétvégéken való támogatására szakosodott, majd üzleti döntéshozókra is kiterjesztette a tevékenységét.

Az alapító, Matics Zsolt korábbi sikeres gokartversenyző, a Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Karán végzett fizioterapeuta, vezetőedző. A Fit4Race programjának van egy holisztikus modellje, amely révén arra törekednek, hogy folyamatos fejlődés és tanulás során a legjobbat hozzák ki a résztvevőkből.