Vágólapra másolva!
A Red Bull után a Ferrari csapatfőnöke is kételkedik abban, hogy jövőre könnyebb lesz előzni az F1-ben. Megállapodást szeretnének az F1 jövőjéről, de kapkodást nem.

Már a 2021-re tervezett átfogó szabálymódosítások előtt megváltozik az F1-es autók formája, igaz, nem gyökeresen. Az előzés megkönnyítése érdekében módosul az első és a hátsó szárny, de ezzel több csapat nem ért egyet, a pluszköltségek és a várt hatások miatt. A Red Bull után a Ferrari csapatfőnöke is úgy vélte, a szabálymódosítás nem váltja be a reményeket.

„Az új szabályoknak javítaniuk kellene az előzés lehetőségét, de a pilótáktól azt az első visszajelzést kaptam, hogy ezt a célt valószínűleg nem fogjuk elérni. Ennek eredményeként óriási összeget költünk el, hogy módosítsuk az autónkat, aztán össze kell ülnünk, hogy kiderüljön, mi lesz a helyzet a motorok költségével 2021-től” – mondta Maurizio Arrivabene.

A Force India már tesztelte a 2019-es első szárny prototípusát Forrás: Sahara Force India/Sahara Force India/James Moy Photography

„Ezt talán át kell gondolnunk, mert miközben folyamatosan a költségplafonról beszélünk, én az látom, hogy a költségek emelkednek, csökkenés helyett. Most meg kell állnunk, és a kapkodás helyett át kell gondolnunk, hogy mit is teszünk, mert az befolyásolhatja a jövőbeli döntéseket is.”

Arrivabene úgy gondolja, a 2021-es szabályváltozások és a kapcsolódó kereskedelmi megállapodások tárgyalása terén is kezd szoros lenni a menetrend, ezzel több csapatfőnök is egyetértett.

„Valóban lehet mondani, hogy szűkös az idő – mondta Cyril Abiteboul. – Meg kell próbálnunk támogatni a FOM új menedzsmentjét, mert az elérésre szükségünk van. Amikor olyan szponzorokkal egyeztetünk, akik nincsenek még jelen a Forma-1-ben, ők elérést akarnak. Legalább három évre, és ezt mi most nem tudjuk megadni nekik” – utalt arra, hogy két évig élnek még a szerződések.

A 2019-es szabálymódosítások egy animáción

A Red Bull részéről Christian Horner úgy vélte, az F1-es huzavona kezd hasonlítani a brexitre. Figyelmeztetett, hogy 24 hónapjuk van megállapodásra jutni, utána „jön a kemény elválás, 2020 végén.” Horner viccelődött: „Csak egyszerű szempontokról van szó, a pénzt, a szabályokat és a jövőbeli kereskedelmi terveket kell rendezni. Mi is állhatna ennek az útjába!”

A kisebb csapatoknál még égetőbb a kérdés, hiszen a bevételeik nagyobb százalékát teszi ki a jogtulajdonostól érkező bevétel.

„Kezdünk kifutni az időből, minél hamarabb [megállapodunk], annál jobb, mert minél későbbre hagyjuk, annál költségesebb lesz reagálni bármilyen különbségek is állnak elő. Remélhetőleg az év végére kissé tisztázódnak a szabályok, az irányítás kérdései és a pénzek elosztása is” – mondta Otmar Szafnauer, a Racing Point csapatfőnöke.