Feszült figyelemmel követik az F1-ben a brexit alakulását

Forma-1, Mexikói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas
MEXICO CITY, MEXICO - OCTOBER 28: 2018 F1 World Drivers Champion Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP celebrates with his team after the Formula One Grand Prix of Mexico at Autodromo Hermanos Rodriguez on October 28, 2018 in Mexico City, Mexico. Clive Mason/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Rémálommá válhat az F1 működése, ha nem sikerül biztosítani a szabad mozgást a szigetország és az EU között.

December 11-én szavaz a brit parlament az EU által már elfogadott brexit-javaslatról, ekkor dől el, hogy Nagy-Britannia milyen kondíciók mentén lép ki az Európai Unióból. A brit gazdaság a jelenleg ismert forgatókönyvek szerint várhatóan mindenképpen rosszul jár a kilépéssel, a legrosszabb felállás azonban az lenne, ha a parlament nem szavazná meg a megállapodást.

Erre a jelenlegi állás szerint jó esély van, ebben az esetben a Bank of England lehetséges forgatókönyvei között szerepel, hogy a brit gazdaság 8%-kal visszaeshet, részben az EU közös piaca és az Egyesült Királyság közti együttműködés március 29-től érvénybe lépő, azonnali elvágása, valamint a határellenőrzések visszaállása miatt.

Hamilton offshore cégeken keresztül már kiszervezte magát az Egyesült Királyságból az adóoptimalizálás érdekében, de a csapatoknak fejfájást okoz a Brexit Forrás: AFP/2018 Getty Images/Clive Mason

Ezt a helyzetet az F1-es csapatok mindenképpen elkerülnék, mert bár a font gyengülése a dollárban realizált bevételek miatt rövidtávon kedvez nekik, a személyek szabad mozgása és a fennakadások nélküli szállítmányozás a sportág jelenlegi formájának alapfeltételei közé tartozik.

Az idei 10 F1-es csapat közül nyolc legalább részben Angliában működik, de az olasz Ferrarinál és a svájci Saubernél is dolgoznak angolok.

„A határ[átlépés] hatékonysága az alkatrészek, az emberek és az adminisztratív költségek miatt is kulcsfontosságú lesz – nyilatkozta Jonathan Neale, a McLaren operatív igazgatója a Guardiannek. – A McLaren F1-es csapata 40 tonnányi felszerelést és 100 embert visz kéthetente, világszerte, 20 országban, 5 kontinensen, különböző vámeljárások révén, hogy műsort csináljunk.”

Mi lesz, ha idegőrlő papírmunkává válik egy rutinszerű határátlépés? Forrás: Getty Images

Most jól kitaposott ösvényeken járunk annak érdekében, hogy kezeljük a vámhatóságokat, és zökkenőmentesen mozogjunk. Együttműködünk az F1-gyel, a brit vámhatósággal [HMRC], a logisztikai partnereinkkel, például a FedEx-szel és a DHL-lel, próbálunk előrejelezni és lobbizni azért, hogy a továbbiakban is simán dolgozhassunk, és az adminisztratív költségek, valamint a nehézkes ügyintézés nem sodorja veszélybe a képességünket, hogy műsort nyújtsunk.”

Neale kijelentette, három fő aggodalmuk van: a munkaerő és a beszállítóktól érkező termékek szabad mozgása, valamint a termékük, a versenyzés exportálásának lehetősége,

azt viszont leszögezte, hogy egyelőre nem dramatizálják túl a helyzetet, kivárják, hogy a helyzet miként alakul. „Azt szeretnénk elkerülni, hogy őrületes, adminisztratív szempontból költséges és időrabló vízumügyekbe kelljen belebonyolódnunk, hogy megtarthassuk [az embereinket] és a jövőben toborozhassunk. Azt akarjuk, hogy az adott munkára a legjobb embereket igazolhassuk.”

A Mercedes két F1-es üzemet is működtet Angliában Forrás: Daimler AG/Mercedes-Benz Grand Prix Ltd.

A helyzet természetesen szóba került a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon is, de a jelenlévő csapatfőnökök hasonló, várakozó álláspontra helyezkedtek. Toto Wolff, a Mercedes osztrák csapatfőnöke elmondta, 1800 embert alkalmaznak, köztük „nagy százalékot tesznek ki az EU-s polgárok”, és a McLarenhez hasonlóan ők is sok terméket importálnak az EU-ból.

– kommentálta Wolff a Brexitet. Kollégája, Cyril Abiteboul a Renault részéről hozzátette, ők a szabad mozgás mellett azokat a brit munkaerőprogramokat is féltik, amelyek összekötik őket az iskolákkal, de elmondta, teljes bizalommal van a brit döntéshozók iránt. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke már nagyon unta az egész brexit-témát, és azt várta, hogy letisztul majd da helyzet.

A Ferrari lehetőleg inkább olaszokat alkalmaz, de Jock Clear például brit nemzetiségű Forrás: DPPI/Dppi

Szintén kivár a nemrég az indiaiaktól kanadai kézbe került, de silverstone-i székhelyű, és brit licenccel működő Force India is, az Olaszországban, tehát az EU-ban üzemelő Ferrari azonban lehetőséget is lát a helyzetben, bár Maurizio Arrivabene természetesen nem üdvözölte a Brexit-jelenséget.

„Ha minden abba az irányba megy, amit eddig bejelentettek, gyanítom, hogy a közeljövőben sokan fognak kopogtatni Maranello ajtaján – utalt a Ferrari központjára. – Ez azonban nem a legjobb forgatókönyv. A Forma-1 egészének érdekében remélem, hogy megoldást találnak.”