Azok után, hogy egy szemináriumról már kiszivárgott egy kép a 2021-től életbe lépő technikai szabályok alapján épített Forma-1-es autók várható kinézetéről, a Szingapúri Nagydíj pénteki napján újabb fotók kerültek nyilvánosságra, amelyeket már az F1 tett közzé. Az F1 sportigazgatója szerint azonban nem a látványos külső megtalálása a legfontosabb, noha az is lényeges, főleg Lewis Hamiltonnak, aki azonnal izgalomba jött a látottaktól.
Az F1 három koncepciót tett közzé, mindegyik a 2021-re szánt szabályok alakításának más-más fázisában készült.
Ross Brawn sportigazgató kiemelte, az elsődleges feladatuk a versenyzés látványosabbá tétele.
„Amikor elkezdtünk foglalkozni a 2021-es autókkal, az elsődleges szempont az volt, hogy lehetővé tegyük, hogy az autók jobban képesek legyenek versenyezni egymással” – mondta Brawn.
Amint a [jelenlegi] autók néhány autóhossznyi távolságon belülre kerülnek egymástól, a leszórítóerő 50%-át elveszítik.
Ez jelentős teljesítményveszteség, ezért elkezdtük tanulmányozni, hogy miért van ez, és hogyan javíthatnánk rajta. Elégedetten mondhatom, hogy nagyjából 80%-nál járunk."
Brawn megjegyezte, az idei szezonra új autókat bevezető IndyCartól is tanultak, noha természetesen az F1-ben minden csapat maga építi a konstrukcióját.
„Más kategóriákban gyakran láthatjuk, hogy szorosan tudják egymást követni, de ezekben a sorozatokban gyakran azonos a dizájn, mindenki ugyanolyan autóban ül, nincsenek olyan extrém kinézetű kocsik, mint az F1-ben. Az új IndyCar ebből a szempontból remek, ezért megosztottak információkat a tapasztalataikról velünk."
Egy dolog a versenyzés javítása, az F1 célja nem csak ez, hanem az autók kinézetének látványosabbá tétele is. „Ahogy haladtunk előre, egy másik fontos szempont lett, hogy jól nézzenek ki az autók.
Frusztrál, amikor egy videojátékban látható autó jobban néz ki, mint az, amelyik a valóságban versenyez a pályán
– mondta Brawn. – Olyan autót szeretnénk, amelyet a gyerekek a szobájuk falán akarnak látni. Minden szakaszban, miközben fejlesztettük az autót, együtt dolgoztunk valakivel, aki prezentációt készített arról, hogy miként nézne ki az autó a valóságban."
Nem csak a gyerekeknek, hanem a négyszeres világbajnok Lewis Hamiltonnak is elnyerte a tetszését a koncepció.
A Mercedes pilótája egy meglehetősen kifejező Instagram-posztban tudatta a világgal: ha ilyen autókkal fognak versenyezni, akkor minden bizonnyal a mezőny tagja lesz 2021-ben is.
Az egyetlen, amit „kért", hogy hozzák vissza a sokak által hiányolt V12-es, vagy legalább a V10-es motorokat.
Brawn részletesen kitért a különböző koncepciókra is, elmagyarázta, hogy az egyes számú azt mutatja meg, hogy miként tervezik a mostaninál jobban integrálni a glóriát a karosszériához, ezáltal esztétikusabbá téve a fejvédő eszközt. A kettes számú már egy kicsit extrémebb, megmutatja, hogy fog kinézni az autó a mostaninál nagyobb 18 hüvelykes kerekeken. A legközelebbhez a fejlesztések mostani fázisához a hármas áll, de még ez sem vonultat fel mindent, amit azóta kitaláltak.
Ezen már láthatóak a különböző szárnyacskák, amelyekkel az autó körüli légáramlatokat szeretnék úgy irányítani, hogy az a legkevésbé zavarja meg a hátul haladót.
Az F1 sportigazgatója kiemelte, fontos nekik a kinézet, a legfontosabb azonban a versenyzés minőségének javítása marad.
Ezzel nem a fejlesztést akarjuk kontrollálni, mert fontos, hogy az elérje a célját, de miért ne lehetne jól kinéző autónk?
Olyan kocsit szeretnénk, ami inspiráló. Az F1 a motorsport csúcsa, az autóknak szenzációsnak kellene lenniük."
Brawn elmondta, hogy már szélcsatornás teszteket is végeztek,
az ezekben közreműködő csapatok pedig megerősítették, hogy a változtatások a valóságban is működőképesek lennének.
„A csapatokat is bevontuk, az összesnek van már az általunk készített modellből, amelyet tanulmányozhatnak és információkkal láthatnak el minket. Limitálva van, hogy [egy évben] mennyi aerodinamikai tesztet végezhetnek, az FIA azonban biztosított nekik némi extra időt, hogy ezen a projekten dolgozhassanak."