Vágólapra másolva!
Charles Leclerc, több alsóbb széria megnyerése, valamint a Sauberben történő rendkívül erős szereplése után Kimi Räikkönen helyén fogja folytatni pályafutását. De hogyan is jutott el ez a fiatal monacói srác az F1 álomcsapatába?

A még mindig csak 20 éves Charles Leclerc veszi át Kimi Räikkönen helyét a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel oldalán a Ferrarinál. A monacói fiatalember mindössze pályafutása első szezonját futja az F1-ben, mégis rábízzák a mezőny egyik legkelendőbb és legnagyobb felelősséggel járó ülését egy rutinos, sokat látott sztár oldalán.

A döntés szokatlan a legendás istállótól, mivel általában tapasztalt pilótákat alkalmaznak. Legutóbb Felipe Massa volt az, aki 25 évesen, győzelem nélkül a Ferrari versenyzője lett, de ő is nagyobb rutinnal rendelkezett, mint a monacói tehetség. Rajtuk kívül még Jean Alesinek (két F1-es szezon után) és Gilles Villeneuve-nek (nem egész egy szezon után) volt szerencséje hirtelen a vörösöknél landolni.

Leclerc jövőre már a Ferrari versenyzőjeként öltözhet vörösbe Forrás: © FERRARI MEDIA/© Foto Studio Colombo

Leclerc az első olyan pilóta, aki a Ferrari pilóta nevelő programjának növendékeként került a legendás csapathoz. Ehhez a legközelebb Charles keresztapja, Jules Bianchi állt. A furcsa helyzet megosztja a Forma-1-es paddock véleményét.

– mondta nyáron az 1997-es világbajnok, Jacques Villeneuve, majd hozzátette: „Nem látom értelmét, hogy átvigyék őt az A csapatba, mivel nem tudjuk, hogy milyen jó valójában. Csak egy [Marcus] Ericsson van ott mellette mércének.”

Leclerc a Sauber volánja mögött Forrás: DPPI/Antonin Vincent

Jó okkal mondhatjuk, hogy Leclerc még fiatal egy ilyen nagy csapathoz, azonban az F1-be vezető úton emberileg az őt ért családi tragédiák erősen megedzették. Súlyos veszteség érte, amikor Jules Bianchi a 2014-es Japán Nagydíjon balesetet szenvedett, majd hosszú küzdelem után 2015. július 9-én meghalt. Leclerc nemcsak mentorát, hanem legjobb barátját vesztette el, akivel nagyon szoros kapcsolatot ápolt.

Főbb adatok

Született: 1997. október 16.

Főbb eredményei:


2018
Alfa Romeo Sauber, 15. hely, 13 pont (foly.)
F1 teszt: Filmforgatás a Scuderia Ferrarinál

2017
Forma-2: Prema Racing, bajnok, 282 pont (7 győzelem, 10 dobogó, 8 pole pozíció, 4 leggyorsabb kör)
F1 teszt: Scuderia Ferrari, Sauber (2 nap, 1257 km)

2016
GP3: ART Grand Prix, bajnok, 202 pont (3 győzelem, 8 dobogó, 4 pole pozíció, 4 leggyorsabb kör)
F1 teszt: Scuderia Ferrari (1 nap, 112 km)

„Hogy félek-e? Nem. Jules szuzukai balesete után minden kétely eloszlott bennem a jövőmmel kapcsolatban. Tudom, hogy a veszély része a versenyzésnek, de amikor az autóban ülök, érzem, hogy dolgozik bennem az adrenalin, ezért sosem vezettem még úgy, hogy tartottam volna attól, hogy valami esetleg történhet” – nyilatkozta Leclerc.

Leclerc a személyes nehézségek ellenére is helytállt a bakui F2-es futamon Forrás: DPPI/Florent Gooden

Bianchi halálával a megpróbáltatások nem értek véget. A 2017-es monacói F2-es futamon édesapja, Hervé régóta húzódó betegsége miatt kómába esett. Leclerc teljesítményét azonban ez sem befolyásolta, a pole pozíció megszerzése után az első helyen haladt hazai pályáján, azonban egy technikai meghibásodás miatt fel kellett adnia a futamot.

Édesapjától a bakui futam előtt kellett végső búcsút vennie, azon a hétvégén Leclerc mégis megállíthatatlan volt.

Az időmérőn megszerezte az első rajtkockát, majd mindkét futamot megnyerte, bár a fordított rajtrácsos versenyen egy büntetés miatt csak a 2. hely lehetett az övé. Bármekkora nyomás is vár rá a Ferrarinál, Leclerc-t kemény fából faragta az élet.

A középmezőnyben is megállja a helyét, nyáron látványos eredményeket ért el, most a fejlesztések hiánya miatt kissé visszaesett a teljesítményük a Sauberrel Forrás: DPPI/Florent Gooden

„Amikor másodikként értem célba, apukám nem volt teljesen boldog, ezért a győzelemre koncentráltam. Csak a győzelemre, hogy biztos legyek abban, hogy mosolyogni fog” – emlékezett vissza Leclerc nem sokkal édesapja halála után. A Forma-2-es bajnoki címét később neki ajánlotta.

Füllentéssel indult a pályafutás

Leclerc 1997. október 16-án született Monacóban. Édesapja, Hervé az 1980-as években szintén versenyzett az F3-ban, Charles-t négyévesen fertőzte meg a sport hangulata, amikor egy barátjánál, a Monacói Nagydíj hétvégéje alatt játszottak. Nem sokkal később, az egyik reggelen azt mondta az apukájának, hogy óvoda helyett inkább vigye el őt a család régi barátja, Philippe Bianchi gokartpályájára. Leclerc szinte reggeltől estig a járgányban ült, és rótta az egyre gyorsabb köröket a pályán. Itt derült ki, hogy versenyezni akar, mentora a legjobb barátja, Jules Bianchi lett.

Jules Bianchi szintén a Ferrari ülésének várományosa volt Forrás: Scuderia Ferrari

2005-ben, hétévesen kezdett el versenyezni, és sorban nyerte a különböző bajnokságokat. 2011-ben, az FIA által szervezett világkupában diadalmaskodott, majd 2013-ban Max Verstappennnel kellett farkasszemet néznie az Európa-bajnokságon, ahol a 2. helyet szerezte meg a holland mögött.

Bianchi nélkül nem biztos, hogy a monacói most ott tartana, ahol.

2010-ben úgy nézett ki, hogy Leclerc-nek anyagi okok miatt abba kell hagynia a versenyzést. Bianchi azonban meggyőzte akkori menedzserét, az FIA jelenlegi elnökének fiát, Nicolas Todtot (aki Felipe Massa menedzsere is), hogy segítse barátja karrierjét. Todt kötélnek állt, így Leclerc pályafutása nem futott vakvágányra, végül együtt jutottak el a Ferrari-szerződésig.

A Ferrari versenyzői akadémiája a Twitteren köszönte meg a 2015-ben elhunyt Bianchinak (pirosban), hogy egyengette Leclerc (előtérben) karrierjét

Leclerc nem felejtette el megemlíteni barátját és keresztapját azután sem, hogy a Ferrari bejelentette a szerződtetését 2019-re. „Örökké hálás leszek a Ferrarinak a lehetőségért, Nicolas Todtnak a 2011 óta tartó támogatásáért, a családomnak és annak az embernek,

Bianchi halála évében kezdett el Leclerc is együléses versenyautókkal versenyezni. 2014-ben a Formula Renault 2.0 bajnokságon vett részt, ahol az összetettben 2. helyet, valamint újonc-bajnoki címet szerzett. Egy évvel később, 2015-ben a F3-as Európa-bajnokságon a 4. helyet, illetve szintén az év legjobb újonca díjat zsebelte be.

Nagyobb ismertséget a 2016-os idényben vívott ki magának, amikor a Forma-1-es hétvégéken megrendezett GP3-as bajnokságot nyerte meg, Bianchi emléke előtt tisztelegve.

Ebben az évben lett a Ferrari utánpótláscsapatának tagja, ennek részeként fejlesztő- és tesztpilótai feladatokat kapott az olaszok motorjait használó Haas- és Sauber-csapatnál, ezek előfeltételeként a Scuderia 2014-es autóját is vezethette Fioranóban.

Évek óta rábíznak kisebb-nagyobb teszteket a Ferrarinál, itt 2016-ban látható, Silverstone-ban Forrás: Ferrari

Sokan már a 2017-es szezonra az F1-be várták őt, de Leclerc előtte a Forma-2-ben írt történelmet: nyolc pole pozíciót és hét győzelmet szerzett, valamint újoncként bajnok lett. Ez korábban csak Nico Rosbergnek, Lewis Hamiltonnak és Nico Hülkenbergnek sikerült. Küzdeni tudásáról a bahreini sprintversenyen is tanúbizonyságot tett azzal, hogy 8 kör alatt a 14. helyről feljött az élre, és megnyerte a futamot.

Az F1 kapujában sem ingott meg

Magabiztos versenyzése és a háttérben végzett munkája láttán a hungaroringi F1-es teszten a Ferrari lehetőséget biztosított Leclerc számára, hogy a 2017-es autójukat, az SF70-H-t is vezesse. Később több F1-es szabadedzésen pallérozódhatott a Sauber színeiben, és kapóra jött neki, hogy a Ferrarihoz több szálon kötődő Alfa Romeo a svájci istálló szponzora lett, így Leclerc előtt megnyílt az út az F1-es versenyzői ülés felé is, Marcus Ericsson csapattársaként.

Az olasz La Gazzetta dello Sport már ekkor arról írt, hogy Kimi Räikkönen helyére a Sauber újonca érkezhet.

Leclerc jön, Räikkönen megy a Ferraritól Forrás: AFP/Gerard Julien

Leclerc a 2018-as szezon első versenyein visszafogottabb teljesítményt nyújtott. Többen már károgni kezdtek a fiatal monacói eredményei láttán, Bakuban azonban a 6. helyen fejezte be a futamot, majd tartósan megkapaszkodott a pontszerző helyeken, sőt, Paul Ricardon a 2015-ös Olasz Nagydíj óta először a Q3-ba is bejuttatta csapatát.

Elmondása szerint ekkor fejlődött a legtöbbet egyik napról a másikra.

„Pénteken nehezen volt vezethető az autó, és én sem teljesítettem túl jól. Az edzések után késő estig bent maradtunk és változtattunk a beállításokon. Másnapra sokkal jobb érzés volt vezetni a Saubert, és ez látszik az eredményen is.”

Leclerc rendszeresen edz esőben is, amikor sokan mások inkább spórolnak a gumikkal Forrás: Manuel Goria/Sutton Images

Teljesítményére ekkor már Hamilton és Vettel is felfigyelt, a számok is beszédesen alakultak: Leclerc pályafutása első nyolc F1-es futama alatt ugyanannyi pontot szerzett, mint Ericsson nyolcvanhét nagydíj megtétele után.

A hirtelen javuló eredmények ellenére Leclerc nem vesztette el az önkritikáját.

„Mostanában nagyon jó eredményeink vannak, a csapat és én sem hibáztunk túl sokat, de néha azonban megesik, hogy hibát vétek. Nem örülök neki, igyekszem tanulni belőle és még erősebb lenni.”

Leclerc inkább az elvesztett esélyt sajnálta, és nem saját magát, miután Alonso átrepült az autóján a Belga Nagydíj rajtjánál Forrás: AFP/John Thys

A spanyol, illetve a kanadai futamon is nagy csatát vívott a kétszeres világbajnokkal, Fernando Alonsóval, aki Monzában az egyik legnagyobb tehetségnek nevezte Leclerc-t, és elkérte a sisakját a múzeuma gyűjteményébe. A Sauber újonca rendesen állta a sarat, mindkét alkalommal maga mögött tudta tartani a spanyolok rutinos világbajnokát.

Leclerc saját elmondása szerint kétszer annyit tanult az Alonso elleni csatákban, mint bármelyik más pilóta esetében.

„Mindig nagy megtiszteltetés egy nagy név ellen versenyezni az F1-ben, de a bukósisakban nem gondolsz arra, hogy éppen Fernando Alonsóval harcolsz. Amikor felveszem a sisakot, minden pilóta egyenlő számomra, és azon vagyok, hogy magam mögött tartsam őket.”

Csikós Dominik