Vágólapra másolva!
Lehet, hogy 2019-től több lesz az előzés a Forma-1-ben a korábban elfogadott szabályváltoztatásoknak köszönhetően, ennek azonban a kisebb költségvetésből gazdálkodó csapatok ihatják meg a levét az idén.

A Forma-1-es csapatok sajátos munkamenetének része, hogy már szezon közben elkezdik tervezni a következő idényre szánt autót. Minél kevesebbet változnak a szabályok egyik évről a másikra, annál könnyebb a mérnökök helyzete, hiszen a jövő évre tervezett alkatrészeket adott esetben már az idei autón kipróbálhatják. A 2019-re elfogadott, előzést segítő aerodinamikai módosítások éppen ezért érzékenyen érintik az istállókat, amelyeknek a szokottnál jobban meg kell osztaniuk az erőforrásaikat a 2018-as és a 2019-es autó fejlesztése között.

A csapatoknak a tervezettnél jobban meg kell osztaniuk az erőforrásaikat az idén Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

Az FIA és a csapatok közös kutatásának eredményeként a következő szezontól szélesebb és egyszerűbb első szárny, szélesebb és alacsonyabb hátsó szárny, egyszerűbb oldalsó légterelők, módosított fékhűtők és rövidebb kipufogó kerül az F1-es autókra. Kívülről lehet, hogy nem tűnik majd jelentősnek az autók külalakjának megváltozása, a csapatokat azonban annál nagyobb fejtörés elé állítja.

– mondta Nick Chester, a Renault karosszériáért felelős technikai igazgatója. – Most azonban határozottan meg kell, mivel egy idei első szárnyon elvégzett munkát nem lehet átültetni 2019-re. Meg kellett változtatnunk a filozófiánkat arról, hogyan osztjuk meg a fejlesztéseinket."

Az eltérő aerodinamikai szabályok azonban csak egy részét képezik a csomagnak, az FIA jövőre ugyanis növeli a felhasználható üzemanyag mennyiségét, emiatt pedig új kasztnit kell építeniük a csapatoknak.


„Sokkal nagyobbak a változások, mint amire egy hónappal ezelőtt számítottunk. Akkor még nem is gondoltunk a jövő évre, mert úgy volt, hogy a mostani szabályok lesznek érvényben – mondta Andy Green, a Force India technikai igazgatója. – Ezután hirtelen egy-két csapat úgy döntött, hogy 5 kilóval több üzemanyagot szeretne, ami meghiúsította a jövő évi terveinket, hiszen ez új kasztnit jelent, mi azonban nem terveztünk új kasztnit építeni."

A Force Indiát különösen érzékenyen érinti az üzemenyag mennyiségének növelése Forrás: AFP/Andrej Isakovic

„Az új első szárny, fékhűtők, hátsó szárny és kasztni jelentős mennyiségű munkát jelent nekünk, úgyhogy már most elkezdtük átcsoportosítani az erőforrásainkat, aminek hatása lesz az idei évünkre – mondta Green. – Nem csinálhatjuk egyszerre mindkettőt, nem vagyunk elég nagy csapat ahhoz, hogy egy ekkora projektre koncentráljunk anélkül, hogy erőforrásokat vonnánk el az idei autótól."

A Force India versenyzői, Sergio Pérez és Esteban Ocon aligha örül annak, hogy a szezon második felében nem kapnak majd fejlesztéseket.

„Mire elérünk a nyári szünetig, talán egy további fejlesztési csomagunk lesz és kész. A szezon nagy részét úgy fogjuk teljesíteni, hogy optimalizáljuk, amink van. Azt hiszem, néhány másik csapat is ugyanígy fog tenni, nem csak mi" – tekintett előre a technikai igazgató.