Vágólapra másolva!
A Forma-1-es Spanyol Nagydíj egyik fő beszédtémáját a Pirelli új, vékonyabb futófelületű gumijai jelentették. A cég a barcelonai pálya aszfaltja miatt változtatott az abroncsokon, a Mercedes feltámadását hozó hétvége azonban a Ferrari célzásaitól volt hangos.

A Spanyol Nagydíj hétvégéjére a Pirelli 0,4 mm-rel vékonyabbá tette gumijainak futófelületét. Minderre az olasz gyártó szerint a barcelonai pálya új aszfaltja miatt volt szükség, amely simaságával jóval kevésbé koptatja az abroncsokat, amelyeket így tovább használhatnak a csapatok. A gumik ezáltal jobban felmelegszenek és elkezdenek hólyagosodni, ami a teljesítményük romlásához, szélsőséges esetben akár defekthez is vezethet. A Brit és a Francia Nagydíjra szintén a módosított abroncsokat viszi az olasz cég, mivel a silverstone-i és a paul ricard-i pálya is új aszfaltréteget kapott.

Vettel a Pirelli motorsportfőnökével pózol az Azeri Nagydíj időmérője után Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

A Pirelli a szezon előtti tesztken tapasztalta először idei abroncsainak hólyagosodását, majd döntött a változtatás mellett. A gyártó korábban többször hangsúlyozta: a módosítástól nem számít az erőviszonyok átalakulására, a Spanyol Nagydíjra ugyanakkor feltámadt az addig a gumikkal küszködő Mercedes és azok után, hogy az időmérőn kibérelte magának az első rajtsort, idei első kettős győzelmét aratta.

A Ferrarinak viszont egy extra kiállásra is szüksége volt, az SF71H annyira koptatta a közepes keverékű abroncsokat.

Sebastian Vettel a hétvége során többször sugallta, hogy a Ferrari visszaesése az új gumiknak köszönhető, amelyek szerinte egyszerűen jobban fekszenek a riválisoknak. Maurizio Arrivabene, a Ferrari csapatfőnöke közben odáig ment, hogy a Mercedesre, mint a változtatások kérelmezőjére terelte a gyanút. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke a Spanyol Nagydíj időmérő edzése utén kikérte magának a feltételezést, hogy a Pirelli a Mercedest segíti.

– igyekezett tiszta vizet önteni a pohárba Wolff, majd hozzátette, amikor a múltban a Mercedes nem teljesített jól, magában kereste a hibát és nem a többi csapat ellen vádaskodott.

Mark Hughes F1-es szakíró a Motorsport Magazine-nak írt elemzésében igyekezett feltárni a Ferrari barcelonai szenvedésének okát. A hólyagosodás során a gumik futófelületének külső részén keletkeznek kis hólyagok, a jelenséget az elnyújtott, gyors kanyarok idézik elő a leginkább, amelyekben a leszorítóerő a legnagyobb mértékben és a legtöbb ideig odapréseli az autókat az aszfalthoz. Barcelonában ilyen kanyarból jó néhány található.

A hólyagosodást a nagy leszorítóerő alacsony gumikopással párosítva csak még rosszabbá teszi, mivel utóbbi esetben megnő az etapok hossza, hiszen a pilóták tovább tudják nyüstölni az abroncsokat.

Ez azt jelenti, hogy a gumik belső hőmérséklete is egyre nagyobb lesz a hosszan tartó terheléstől, ezáltal nagyobb eséllyel fognak hólyagosodni. A Pirelli ezt igyekezett megakadályozni azzal, hogy 30%-kal vékonyabbá tette a futófelületet, ezzel korlátozva a hőmérséklet emelkedését.

A legutóbbi barcelonai teszten a Ferrari rájött: az eredeti gumikon még rosszabb lett volna a helyzete a spanyol futamon Forrás: Motorsport Images/Glenn Dunbar

Bizonyos esetekben az autó egyszerűn túl nagy leszorítóerőt termel a barcelonaihoz hasonló elnyújtott, gyors kanyarokból álló pályán, a gumik hőmérsékletét a működési tartomány fölé emelve. A Red Bull rendszeresen küzdött ezzel a problémával a V8-as korszakban, Vettelnek ezért a pole pozíció megszerzése után jócskán az autó maximális teljesítményén belül kellett autóznia a versenyen, hogy megakadályozza a gumik túlhevülését.

Hughes szerint minden jel arra utal, hogy a Ferrari SF71H nagy sebesség mellett a Mercedes W09-nél nagyobb leszorítóerőt állít elő, valamint jelentősen nagyobb motorteljesítménnyel bír, mint az aerodinamikailag ugyancsak kiváló Red Bull. Barcelona előtt ezért is számított a mezőny leggyorsabb autójának.

A Ferrari azért szenvedett a Spanyol Nagydíjon, mert nem tudta eléggé alacsonyan tartani a hátsó gumik hőmérsékletét.

Amikor a verseny utáni teszten a Ferrari és a Mercedes is kipróbálta a régi, vastagabb futófelületű, valamint az új, vékonyabb futófelületű változatot, a vörösök az előbbi esetében tapasztaltak hólyagosodást, míg a Mercedes – noha az ideálisnál jobban felhevítette őket – nem. A téli teszteken hideg körülmények között a Mercedes szenvedett jobban a hólyagosodástól, noha a Ferrarit is érintette. Hughes szerint semmi meglepő sincs abban, hogy két eltérő koncepciójú autó közül a pálya hőmérsékletének változása hol az egyiknek, hol a másiknak kedvez.

A Ferrari politikai nyomásgyakorlásra használta a Pirellit

A helyzet akkor kezdett elmérgesedni, amikor Arrivabene azt sugallta, hogy a Pirelli a Mercedes nyomására változtatta meg a gumikat. A Pirelli ezt azonban hevesen tagadta.

– nyilatkozta dühödten a Pirelli szóvívője Hughesnak. – Ez leginkább a Mercedest érintette, de bizonyos mértékig az összes csapat tapasztalt ilyet. Már korábban is használtunk vékonyabb futófelületet, hogy csökkentsük a túlmelegedést például Spában és Monzában 2011-ben és 2012-ben. Úgy döntöttünk, hogy az idén a három újraaszfaltozott, magas tapadást és kis mértékű kopást biztosító, a sztenderd futófelületet túlságosan felhevítő pálya esetében is így teszünk."

Maurizio Arrivabene a Bahreini Nagydíj alatt döntött úgy: mégsem támogatja a Pirelli módosítását Forrás: AFP/Giuseppe Cacace

Az utolsó dolog, amit a Pirelli látni szeretett volna, hogy az elnyújtott etapok defektbe torkollnak a hólyagosodó gumikon vagy a pilóták mérföldekre autóznak a valós tempójuktól azért, hogy védjék az abroncsokat. Ezért már a téli tesztek és a bahreini verseny között megtörténtek az egyeztetések a Pirelli és a legtöbb csapat mérnöki gárdája között. Akkor senki sem tiltakozott.

A Bahreini versenyhétvége egy pontján azonban, amikor a Pirelli már a vékonyabb futófelületű abroncsok gyártását tervezte, Arrivabene – vélhetően a Mercedes gumikkal való szenvedését látva – elkezdte ellenezni a változtatást.

A felbőszült Pirelli ekkor az FIA-t is bevonta, hogy pusztán biztonsági okokra hivatkozva véghezvigye a változtatást, mivel ebben az esetben nincs szükség szavazásra, tehát a Ferrari csapatfőnökének tiltakozása mit sem számít. A gumikat végül legyártották, a Ferrari pedig Melbourne után először nem tudta megszerezni az első rajtkockát az időmérőn, majd a versenyen egy extra kerékcserét beiktatva Vettel csak a 4. lett, miközben a Mercedes kettős győzelmet ünnepelhetett.

A Spanyol Nagydíj utáni teszten volt idő elemezni a gumik működését Forrás: NurPhoto/Joan Valls/Urbanandsport/NurPhoto/Joan Valls

A verseny utáni kedden Vettel aztán összehasonlította a régebbi specifikációjú gumikat az új, vékonyabb futófelületűvel és arra a következtetésre jutott, hogy a régebbiekkel még rosszabb lett volna a maranellóiak helyzete a versenyhétvégén.

„Ez [a gumik megváltoztatása] volt a jó döntés a Pirelli részéről. A mi hibánk volt, hogy nem tudtuk ugyanannyi ideig használni a gumikat, mint a többiek. Van néhány ötletünk, mostantól rajtunk múlik, hogy megtaláljuk a megoldást" – ismerte be a német.

A Ferrari vádaskodása Hughes szerint azonban nem múlik el nyomtalanul, a Pirellit ugyanis meglehetősen feldühítették a történtek.

A cég szerint, noha nyilvánvalóan a termékeiknek megvannak a határai, mindig reagáltak a felmerülő kérésekre, ezért övön alulinak érzik, hogy a Ferrari a saját problémái miatt őket kiáltotta ki bűnbaknak. Hughes pirellis forrása szerint a két fél viszonya az utóbbi napokban még tovább romlott.

Kérdés, mindennek milyen hatása lesz a jövőre, a Pirelli beszállítói szerződése ugyanis 2020 végén lejár az F1-gyel. A pletykák szerint más cégek készek jóval többet ajánlani, mint amennyit a gumigyártó jelenleg fizet, és bár az olaszok Marco Tronchetti Provera vezérigazgató elmondása alapján szeretnének 2020 után is maradni, mindezt nem bármi áron tennék.