Letűnőben van a cicaruhás lányok kora az autóversenyeken

Forma-1, grid girl, Marlboro Magyar Nagydíj 2004
(dpa) - A grid-girl smiles as she poses on the starting line prior to the start of the at the Hungarian Formula One Grand Prix at the Hungaroring racing circuit in Budapest, Hungary on 15 August 2004.
Vágólapra másolva!
Egy korábbi grid girl szerint semmi baj nem lenne a munkájuk megítélésével, ha női résztvevők is indulnának az autó- és motorversenyeken. Ő még hordott cicaruhát, de az már nem divat.

Nagy felhördülést váltott ki az F1 sportigazgatója, Ross Brawn azzal, hogy decemberben felvetette az autó- és motorversenyeken gyakran látott hoszteszek, az úgy nevezett grid girlök száműzését az F1-es futamokról. Nem reprezentatív szavazásunkon úgy tűnt, női és férfi olvasóink sem utasítják el a modellek alkalmazását és korábbi grid girlök, pilóták, sőt a Ferrari elnöke is megszólalt az ügyben.

Bár érdemi lépés nem történt ebben a kérdésben, a téma továbbra is napirenden van. Minél több érdekelt szólal meg, annál több álláspont jelenik meg, ezért a skót Daily Record a korábban F2-es futamokon is dolgozó Carolyn Mooney véleményére is kíváncsi volt. Ő is megerősítette, hogy a bírálók véleményével ellentétben munkájuk lényege nem az, hogy pusztán szépek legyenek.

Sok múlik egy adott verseny főszponzorán, a hölgy a 2017-es Magyar Nagydíjon szerepelt Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

„Az egész lényege az interakció a közönséggel. Egy grid girl nem csak azért van ott, hogy csinosan álljon és szerepeljen a képeken. Akik jól csinálják, tudnak beszélgetni a versenyekről és a kisgyerekek szintjére is le tudnak ereszkedni azáltal, hogy megkérdezik, ők mit szeretnek a motorsportokban, majd elcsevegnek a futamokról” – nyilatkozta 41 esztendős hölgy.

Mooney kissé összemosta a grid girlök és a csapatok által alkalmazott hoszteszek munkáját,

de rávilágított, hogy szerinte az a dolguk, hogy a közönség tagjai is a csapat részének érezzék magukat. „Sok csapat elvárja, hogy a grid girlöknek nagy követőbázisa legyen a közösségi médiában már azelőtt, hogy meghívják őket a csapatokhoz. Ez is az interakció egy formája” – mutatott rá a lanarkshire-i Kilsyth-ből származó modell.

2004-ben még más volt a divat, másik szponzorral Forrás: DPA/AFP/usage worldwide, Verwendung weltweit/Rainer Jensen

„Nekem marketing diplomám van, de szoktam jogász lányokkal is dolgozni. Ez nem a főállásom, csak egy kis mókás mellékes. Próbálunk hozzáadni a szórakoztatáshoz, de a versenyzésnél semmi sem fontosabb – tette hozzá, és elismerte, őt tinédzserként nem is érdekelték a versenyek. – A bátyám rajongott az F1-ért, de engem nem hozott lázba,

Amikor a vita kipattant, többen is felhívták a figyelmet arra, hogy már az F1 minden területén egyre több nő dolgozik, akadnak köztük csapatfőnökök, stratégák, mérnökök, szerelők, marketingszakemberek, jogászok és természetesen a vendéglátás és a szolgáltatások terén is ott vannak. Egy fontos terület hiányzik már csupán: a női versenyzők előmenetele.

Mooney rohamosztagosokra cserélte a versenyzőket

„Ha több női pilóta lenne, akkor több grid boy is lenne, és akkor nem kellene vitatkozni erről – vélte Mooney. – Egyre több a női mérnök és szerelő a motorsportokban, de több női pilótára vagy motorosra is szükség lenne. A villantós ruhák el fognak tűnni. Én is hordtam cicaruhát, tapadós dresszeket és kisnadrágot a rajtrácson, de ennek meg vannak számlálva a napjai.”

és [a lányok] már tervezett ruhákat viselnek. A grid girlök [és a hoszteszek] egy része már versenyzői kezeslábast hord, ez is a csapat arculatának része. Az előző néhány év során voltak fiúk is velünk a rajtrácson és a rajongók őket is elfogadták” – foglalta össze.

Heves vita alakult ki a reggeli műsorban

A téma napirendre került a brit ITV reggeli műsorában, a Good Morning Britainben is, ahol szintén egy korábbi grid girl, Carolin Hall és az ITV korábbi F1-es műsorvezetője, Beverley Turner ütköztette az érveit. Hall kiemelte, hogy a lányok dolga nem csupán az, hogy álljanak és csinosak legyenek, a modellek szerinte is dolgoznak ilyenkor.

Elmondta, az a feladatuk, hogy az általuk képviselt márka a lehető leginkább látható legyen,

majd egy kérdésre válaszolva megvonta a vállát, és azt felelte: „A lányok végül is gyönyörűek. A média általában erről szól, de a 10-15 évvel ezelőtti állapothoz képest óriási a változás. A lányok akkor nagyon kirívó ruhákat viseltek, most már sokkal elegánsabbak és a megjelenésük már inkább családbarát.”

A GMB megszavaztatta a nézőket a véleményükről, a beszélgetés sugárzásakor még 68% volt az elutasítók (felső sáv) aránya

Turner viszont „hihetetlenül elavultnak” nevezte a grid girlök alkalmazását, és emlékeztetett, hogy 15 évvel ezelőtt írt egy könyvet, amiben az egyik fejezet pont arról szólt, hogy „ez az üzlet hogyan használja a nőket.” Kifogásolta, hogy „nincs női pilóta, nincs női csapattulajdonos és nagyon kevés nő van befolyásos pozíciókban.

„[A könyv írásakor] beszélgettem csapatfőnökökkel és szó szerint azt mondták nekem, hogy [a nők között is vannak] remek pilóták, mentálisan és fizikálisan is elég erősek, de egyszerűen nem elég csinosak. Nem kapnak lehetőséget, mert nem néznek ki elég jól. Ez ilyen egyszerű” – mondta Turner.

A műsorvezetők férfi tagja ekkor vitatkozni kezdett Turnerrel arról, hogy miért ne dönthetnének úgy a nők, hogy grid girlök akarnak lenni, de egymás szavába vágtak, és csak annyit lehetett kivenni ebből, hogy Turner szerint az F1 nagy nyilvánosságot ad egy szerinte rossz üzenetnek.

Ekkor előkerült róla is egy fénykép, amin Turner feszes dresszben pózol a kamerának, de azt mondta, fogalma sincs, miért készítették a képet. A műsorvezető később megkérdezte tőle, mi a különbség a női magazinokban látható bikinis képek és a grid girlök munkája között, mert szerinte „az egyik ruhát ad el, a másik a Formula-1-et.”

[Harvey] Weinstein és [Donald] Trump megjegyzései után elindult egy hullám. [A grid girlök munkája] nagy nyilvánosságot ad a nők megítélésének a társadalomban – mondta Turner. – [A különbséget] a kontextus adja. A Formula-1 egy igen nagy nyilvánosságú sportaréna, a technológia és a mérnöki tudományok csúcsa a motorsportokban és a nők így nem korszerűen jelennek meg benne.”

Változás jön

Ross Brawn vitaindító kijelentése óta az F1 menedzsmentje nem nyilatkozott nyilvánosan az ügyben, bár Sergio Marchionne, a Ferrari elnök-vezérigazgatója szerint Chase Carey, az F1 elnök-vezérigazgatója azt mondta neki, hogy Brawn csak a magánvéleményét fejtette ki. Murray Barnett, az F1 szponzorációs és partnerkapcsolati igazgatója változást ígért.

Ruth Buscombe, a Sauber stratégája (jobbra) csak egy az F1-ben dolgozó és sikeres nők között, őt egyébként korábban egy női csapatfőnök és résztulajdonos, Monisha Kaltenborn szerződtette Forrás: Sauber F1 Team

„Teljes mértékben elkötelezettek vagyunk a grid girlök helyzetének felülvizsgálása mellett és szeretnénk őket a versenyzés relevánsabb részévé tenni annál, hogy csak egy autó mellé állnak és táblát tartanak – mondta Barnett a Marketing Weeknek. – Teljesen integrálni akarjuk őket a programba és megváltoztatni a sportban betöltött szerepükről alkotott képet.”

Hozzátette: „Arról vita zajlik, hogy kell-e külön női F1-et indítani vagy hagyni kell, hogy a nők koedukált versenyben vegyenek részt, ahogy a múltban is tették. Sok nő dolgozik már vezető beosztásban az F1-ben. Nem állunk olyan rosszul, ahogy sokan hiszik, de mindenképpen van még tér a növekedésre.”