Nemsokára gépek mondják meg, mikor legyen kerékcsere

Forma-1, Mexikói Nagydíj, Lance Stroll, Williams
MEXICO CITY, MEXICO - OCTOBER 27: Lance Stroll of Canada driving the (18) Williams Martini Racing Williams FW40 Mercedes on track during practice for the Formula One Grand Prix of Mexico at Autodromo Hermanos Rodriguez on October 27, 2017 in Mexico City, Mexico. Mark Thompson/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
A 2007-es szezon során a McLaren rekordösszegű büntetést és eltiltást kapott azért, mert jogosulatlanul hozzájutottak a Ferrari titkos dokumentációjához. A Williams ebben az ügyben nem volt érintett, de elismerték, náluk is nehézséget okoz a szellemi tulajdon védelme.

Az F1 a világ egyik legszűkebb technológiai klasztere, amiben mind a tíz csapat óriási összegeket költ évente arra, hogy új fejlesztéseik révén legyőzzék riválisaikat. A legélesebb verseny a nagyvállalatok által működtetett vagy szponzorált istállók között zajlik, de a kisebbek számára is fontos, hogy a felhalmozott tudásukat megőrizzék.

Noha manapság nem az eredményeivel tűnik ki, a McLaren tíz évvel ezelőtt még az élcsapatok között volt, körülbelül ott tartottak, ahol manapság a gyári Mercedes istálló. A wokingi csapat viszont felelőtlen és becsvágyó mérnökök miatt 2007-ben hozzájutott a nagy ellenfél, a Ferrari autójának dokumentációjához. Ezért 100 millió dolláros büntetést kapott és kizárták a konstruktőr-vb-ről.

Egyre jobban figyelnek a Williamsnél az adatok tisztaságára Forrás: AFP/Getty Images/Mark Thompson

Azóta már tíz év eltelt, de kiderült, hogy az adatbiztonság még mindig problémát jelent a Formula–1-ben. Graeme Hackland, a Williams IT-vezetője a Raconteur című kiadványnak elismerte, hogy miután 2014-ben csatlakozott hozzájuk, átvilágították a csapatot és 11 elemzést kifejezetten az adatokkal kapcsolatos visszaélésekre fordítottak a Dtex Systems bevonásával.

Két esetben visszaélést is felfedeztek.

„Miután a kezdeti problémákat megoldottuk és a rendszereinket a Williams összes gépére telepítettük, tájékoztattuk a személyzetünket az új lehetőségekről és arról, hogy ez miért szükséges – magyarázza Hackland. – Sokat beszélgettünk velük arról, hogy mi a következménye a szabályzatok megsértésének, mert

nem akarjuk megkockáztatni, hogy az embereink valami szabályelleneset tegyenek, és ezért elveszítsük őket.”

Hackland példaként említette, hogy a marketingosztályon bevett gyakorlat a videók és képek másolása és újbóli felhasználása, de „piros zászló” lenne, ha így tennének aerodinamikai adatokkal is. Előfordult azonban olyan is, hogy „az emberek a saját normális munkakörükön kívül is adatokat használtak, de ezt meg tudták indokolni. Egy konkrét feladatot akartak elvégezni, de nem ismerték fel, hogy ezzel milyen kockázatnak teszik ki magukat és a vállalatot.”

Az informatikának egyre nagyobb a befolyása a mérnöki munkára Forrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei

A Williamsnél igyekeztek a vállalati kultúrához igazítani az IT-szabályzatot. Az adatvédelem terén az alapvető hozzáállás, hogy megbíznak az embereikben, de ellenőrzik őket. Erre azért is szükségük van, mert az F1-es csapatok nagy részével ellentétben a brit istálló még az elavult adatoat is hasznosítja más üzletágaikban (például a hibriderőforrás-fejlesztő részlegnél), azon kívül a cég jellegéből adódóan a Frankfurti Értéktőzsdének is adatokat kell szolgáltatniuk.

Az IT-szakember rávilágított, hogy akár bizonyos döntések meghozatalát is automatizálhatják, például a versenyek alatt emberi beavatkozás nélkül lehet időzíteni a boxkiállást. Ez viszont csak akkor lehetséges, ha megbízhatunk az adataink hitelességében és azokat nem manipulálták” – utalt Hackland a külső támadások elleni felkészülés jelentőségére.