Vágólapra másolva!
Az F1-es nagydíjak alatt külön verseny zajlik a boxutcában. Idén is a Williams hajtotta végre a leggyorsabb kerékcserét, de a Mercedes egész szezonra vonatkozó 2,1 másodperces csereátlaga minden képzeletet felülmúl. Pedig még vissza is vettek a tempóból! Elemzés.

Amióta a versenyeken kevésbé megy a szekér, a Williamsnél ráhajtottak arra, hogy a boxmunkával arassák le a látványos babérokat. 2016 után idén is a fehér overálos szerelők teljesítették a leggyorsabb kerékcserét:

Silverstone-ban 1,77 másodperc alatt cserélték le Felipe Massa kerekeit,

ami bruttó (az autó elindulásáig mérve) 2,02 másodperces állásidőt jelentett. Ám ha a szezonban produkált átlagot tekintjük, a "kerékcsere-vébét" is a Mercedes nyerte – számolt be honlapján az Auto, Motor und Sport.

15 évvel ezelőtt az öt másodperc alatti kerékcsere fehér hollónak számított. Manapság a legjobb csapatok szerelői 2 másodperc alatt végeznek - igen, mind a négy kerékkel Forrás: Williams/LAT/Glenn Dunbar

A Formula–1 logisztikai partnere, a DHL minden verseny után értékelte az egyes csapatok legjobb kerékcseréit. Ehhez az F1-ben szokásos (a legjobb 25 pont, a második 18 pont, a harmadik 15 pont stb.) pontrendszert használták, és minden esetben csak az állással töltött nettó időt vették figyelembe. Ez alapján 2017 „kerékcsere-világbajnoka" a Mercedes lett 484 ponttal, megelőzve a 468 pontos Williamst és a 361 pontos Red Bullt. A Ferrari csupán negyedikként végzett, 277 ponttal.

– magyarázta csapata bizonyítványát Maurizio Arrivabene.

Miután Lewis Hamilton megnyerte a vb-t és eltűnt a nyomás a szerelőkről, a Ferrari kerékcsere-teljesítménye sokat javult: az utolsó három nagydíjon a top 5-ben végeztek.

A Ferrarinak nemcsak az erőforrás megbízhatósága, de a kerékcserék terén is van hova fejlődnie Forrás: AFP/Valdrin Xhemaj

Villámkezű Williams-szerelők

A DHL felméréséből kiderül: az idei nagydíjakon a Williams szerelői dolgoztak a leghatékonyabban a boxutcában, a fehérek nyolc versenyen jegyezték a legjobb kerékcserét.

A Mercedesnek hat siker jutott, a Red Bullnak öt, míg a Ferrarinak egy.

A szezon egészét tekintve azonban (20 nagydíj, két autóval számolva 40 boxkiállás) a Mercedes viszi a pálmát 35 top 10-es kerékcserével, szemben a Williams 31-es, a Ferrari 28-as és a Red Bull 26-os mutatójával.

Az egykor meghatározó, ám az utóbbi években visszaesett csapatok közül a McLaren 14-szer, míg a Renault csupán négyszer került be a pitstop top 10-be. A Renault vezető mérnöke, Alan Permane szerint gyenge kerékcserék technikai okokra vezethetők vissza.

Hamilton kerékcseréje egy klasszikus egykiállásos versenyen, az Orosz Nagydíjon. A szerelőkről meg lehetne mintázni a nyugodtság szobrát Forrás: AFP/Valdrin Xhemaj

A Toro Rosso és a Haas F1 viszont meglepően jó kerékcsere-átlagokat produkált: a faenzai alakulat mindent egybevéve a hatodik, az amerikai a hetedik helyen végzett. „Idén kevesebb volt a fluktuáció a kerékcserés csapatunkban, mint 2016-ban, ez sokat segített. A csavarpisztoly, illetve az emelőszerkezet kezelésében van még hova fejlődnünk, a többiek ezekre sokkal több figyelmet és pénzt áldoznak" – idézi Günther Steinert, a Haas F1 csapatfőnökét a német szaklap.

Steiner arra céloz, hogy ahogy a versenyautók alkatrészei terén, úgy a háttértevékenységek terén is könyörtelen fejlesztési verseny folyik az F1-ben.

A topcsapatok által használt emelőszerkezetek tervezési és gyártási költségei egy új VW Polo árával vetekednek.

Mercedes: Lassa(bba)n járj, tovább érsz!

Meglepő, de a Mercedes részben a visszafogottságának köszönheti idei eredményességét a boxutcában. Ron Meadows csapatmenedzser szerint a bajnokcsapat legjobb idei kerékcseréje 1,63 szekundum volt (gyakorláson mérték), míg

a húsz futamra vetített csereátlaguk mindössze 2,1 másodperc.

Csak kétszer, Kínában és Bahreinben tartott az indokoltnál tovább Valtteri Bottas boxkiállása, mindkétszer az emelőszerkezet hibájából. Persze az igazsághoz tartozik, hogy a szezon utolsó harmadában, amikor a Ferrarit sorozatos műszaki hibák sújtották, a Mercedes szerelőire nem nehezedett akkora nyomás, mint korábban.

A gyakorlás tökéletessé tesz – vallja a Mercedes. Menedzserük szerint idén kevesebbet tréningeztek, mint szoktak, mégis fantasztikus átlagot hoztak Forrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei

A túl sok kerékcsere-edzés ugyanis kifárasztja a fiúkat" – idézi Meadowst az Auto, Motor und Sport.

„Azon kívül a versenyzőink idén valamivel lassabban álltak be a helyükre, ami pontosabb parkolást és nagyobb biztonságérzetet adott. Ilyenkor nincs értelme rekordokat hajszolni, mert ha egy kerék nincs rendesen meghúzva, mindennek vége" – mondja a Mercedes csapatmenedzsere.

A brackley-i gárda tehát 2017-ben bebizonyította, hogy a kevesebb olykor tényleg több.