A Red Bull belerondíthat Hamilton ünneplésébe - esélylatolgatás

Forma-1, Mexikói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes, Sebastian Vettel, Ferrari
MEXICO CITY, MEXICO - OCTOBER 27: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes F1 WO8 passes Sebastian Vettel of Germany driving the (5) Scuderia Ferrari SF70H on track during practice for the Formula One Grand Prix of Mexico at Autodromo Hermanos Rodriguez on October 27, 2017 in Mexico City, Mexico. Clive Rose/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Vettel már nem tudja megállítani Hamiltont a vb-címhez vezető úton, és egyelőre az sem tűnik valószínűnek, hogy Mexikóban legalább előtte érjen célba. Ricciardo azonban kicsit még belerondíthat a Mercedes ünneplésébe, jóllehet, Hamilton elképesztő etapot ment az ultralágy gumin.

Üdítő volt látni az elmúlt versenyeken, hogy nem egy, nem kettő, hanem három csapat is beszállhatott a meccsbe a győzelemért. Elsősorban a Red Bullra nézve hízelgő, hogy hosszú hónapok fáradságos munkájával felvértezték az RB13-at, amelynek tűzereje mostanra megközelítette a Ferrariét és a Mercedesét.

A 2200 méter magasan fekvő mexikói pályán a csapat kezére játszhat, hogy ritkább levegővel kell az aszfalthoz tapasztani az autót, magyarán az átlagosnál többet számít a maximális leszorítóerő. Pénteken Daniel Ricciardo 1. és Max Verstappen 3. helyével megmutatták, hogy ebben változatlanul ott vannak a szeren.

Ricciardo volt a leggyorsabb a pénteki edzésnapon Forrás: AFP/2017 Getty Images/Clive Rose

"Szerintem nagyon közel lesz egymáshoz a három élcsapat az utolsó három futamon" - tekintett előre a szezon hajrájára Ricciardo, és a mexikói nyitónapon pontosan ez volt a helyzet. Hogy versenykörülmények között ugyanígy marad-e, az a jövő zenéje, mindenesetre az elmúlt hetek alapján abszolút lehet bízni ebben. Ez kárpótolhatja a nézőket a pontversenyből kikopott izgalmakért: Lewis Hamilton a hétvégén elsétál a vb-címmel, ha az 5. helyen vagy előrébb végez, és ha ez mégsem sikerül neki itt, lesz még két lövése.

Összejön-e a győzelem győzelemmel?

Hamilton azt mondta, győzelemmel szeretné megkaparintani negyedszer is a koronát.

- jelentette ki. 2008-ban történetesen egy vérrel-verítékkel összekapart 5. hely eredményezte az első sikerét az összetettben a szezonzárón, amiért hálás lehetett a sorsnak, 2014-ben és 2015-ben viszont győzelemmel ért a csúcsra.

Hamilton elképesztően sokáig ment az ultralágy gumikon Forrás: AFP/Yuri Cortez

A pénteki hosszú etapok tanúsága szerint

ugyanúgy, ahogy az első edzésnap délutánján, Ricciardo lehet a legfőbb ellenfele az 1. helyért.

Kettejük közül az ausztrál ért el jobb átlagot az első négy értékelhető kört tekintve, főleg az 1:21.0, 1:21.2-es nyitánynak köszönhetően, ami a teljes mezőnyben a legjobb volt. Ricciardo azonban 5 kör után számunkra ismeretlen okból negyedórára eltűnt a garázsban, míg Hamilton szorgosan rótta tovább a köröket, és meg sem állt 24-nél. Igen, huszonnégynél! Ennyit tett meg egyvégtében az ultralágy keveréken.

A versenyzők délutáni hosszú etapjai, a bokszkiállásokkal együtt. A vízszintes tengelyen a körök száma, a függőlegesen a másodpercben mért köridő látható. Forrás: Gerse József (Origo)

Ez döbbenetesen sok, pláne ilyen tempóval: a kezdeti 1:21.4-21.5 közötti szintről átmeneti lelassulás után visszamászott 1:21.3-1:21.7-re, az utolsó 9 körében ebben a tartományban maradt. "Ez volt az egyik legjobb hosszú etap, amit valaha futottam" - áradozott a világbajnoki éllovas.

Ez egyébként terven felüli volt, méghozzá annak a következményeként, hogy Hamilton az edzés elején tropára fékezte azt a szuperlágy gumiszettet, melyet később még használt volna. Nem tudjuk, a Ferrari vagy a Red Bull megtankolva képes-e így életben tartani az abroncsokat, mert nem teljesítettek ilyen hosszú etapot,

a Mercedes mindenesetre joggal bízhat benne, hogy ezúttal nem lesznek gumiproblémái.

Valtteri Bottas etapja is ezt látszik alátámasztani. A finn 14 kört pakolt az ultralágy gumikba, mielőtt a lágyra váltott, és a menet második felében beállt olyan iramra, hogy az eredményei 3 tizeden belül mozogtak. Igaz, csapattársától bőven elmaradt, 1:21 végi kezdés után 1:22.1-22.4-re lassult le.

- magyarázta a lemaradását azt követően, hogy a délelőtti edzést még az élen zárta. - Valamiért szenvedtem azzal, hogy munkára fogjam a gumikat."

A Ferrari megtankolva is kikapott a rivális csapatoktól

Verstappen nem volt maradéktalanul elégedett a balansszal, és a motor kirívóan magas olajfogyasztása miatt idő előtt befejezte a munkát a pályán, így az ő formájára nem derült fény a versenyszimuláción. Azt Ricciardóval szinte egyforma tempóval kezdte, de 2 kör után meg kellett szakítania, végleg. Utóbb elmondta, hogy az MGU-H hibásodott meg az autójában.

Az első 4 értékelhető kör átlaga az ultralágy gumin a hosszú etapokon:

  1. Ricciardo 1:21.517
  2. Hamilton 1:21.578
  3. Bottas 1:21.921
  4. Vettel 1:21.940
  5. Räikkönen 1:22.149 (3 kör alapján)
  6. Pérez 1:22.211
  7. Sainz 1:22.217
  8. Massa 1:22.938
  9. Magnussen 1:23.382
  10. Alonso 1:23.424
Hamilton és Vettel a Mexikói Nagdíj edzésén Forrás: AFP/2017 Getty Images/Clive Rose

Úgy néz ki, a Ferrarinak nem itt lesz a legnagyobb sansza, hogy egy szezon végi győzelemmel enyhítsen a bánatán. Sebastian Vettel a beállításokkal küszködő Bottasnál sem volt sokkal meggyőzőbb a versenyszimuláción, bár a köridő-grafikonján látszik, hogy a többieknél gyakrabban kellett elvennie a gázt a forgalom miatt.

"Elment - mondta a hosszú etapjáról. - Nagyon sokszor kerültem forgalomba. Szerintem tűrhetően sikerült, de muszáj javulnunk."

Miután ismerkedett az ultralágy keverékkel, átváltott a szuperlágyra, melyeken 4 értékelhető kör alapján 1:21.187-es átlagot ért el.

Ugyanekkora távon Ricciardónál körönként átlagosan mintegy 3 tizeddel volt gyorsabb ezzel a gumin.

Az élmezőny többi tagjával nem tudjuk összevetni őket, mert amint említettük, Hamilton végig az ultralágy szetten körözött, Bottas és Räikkönen pedig a kerékcseréje utána a lágy típuson folytatta, 5-5 körös átlaguk eredménye 1:21.547, illetve 1:22.109 volt, utóbbit Sergio Pérez is megelőzte 1:21.928 (8 kör).

Räikkönen megint lassabb Vettelnél Forrás: DPPI/Florent Gooden

Egy hete az USA Nagydíjon változatosan taktikázott az élmezőny, és erre most is megvan a lehetőség. Az élboly mindegyik tagjának maradt még érintetlen lágy és szuperlágy gumija, ezekhez tetszőlegesen hozzányúlhatnak a futamon a második etapra, amely a tervek szerint egyben az utolsó is lehet.

Az egy kerékcsere felé hajló irány nem annyira jó hír a Red Bullnak,

mert lehet, hogy a bokszban kellene kifőzniük valamit a jó tempó győzelemre váltásához, márpedig ha a Mercedes egyetlen kiállással letudja a távot – Hamilton etapja nem sok kétséget hagy ebben –, nem sok variációs lehetőségük lesz. Az időmérőn valószínűleg megint nem üldözöttek, hanem üldözők lesznek, és a mexikói pályán a szokásosnál nehezebb előzni; a ritka levegőben ugyanis a szokásosnál kevésbé érvényesül a DRS hatása.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!