Az adófizetés mintájára jöhet az F1-es költségplafon

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2017, Grand Prix of Belgium SPO F1 Motorsport Motorsports: FIA Formula One World Championship 2017, Grand Prix of Belgium, 
#31 Esteban Ocon (FRA, Sahara Force India F1 Team), #27 Nico Hulkenberg (GER, Renau
Motorsports: FIA Formula One World Championship 2017, Grand Prix of Belgium, #31 Esteban Ocon (FRA, Sahara Force India F1 Team), #27 Nico Hulkenberg (GER, Renault Sport F1 Team), #14 Fernando Alonso (ESP, McLaren Honda), , 27.08.2017. | usage worldwide
Vágólapra másolva!
A Force Indiánál megvalósítható ötlettel álltak elő az F1-es költségplafon bevezetésére és betartatására, de ők is tudják, hogy nehezen meghonosítható a gazdasági korlátozás.

Az autóversenyzés történetének egyik legnagyobb problémája, hogy szinte lehetetlen egyenlő feltételeket biztosítani a résztvevőknek. Ennek egyik oka, hogy minden csapat eltérő anyagi lehetőségekből gazdálkodik, és ez manapság két táborra szakítja a mezőnyt: a folyamatosan fegyverkező és költekező gyári istállókra, valamint a kisebb, független csapatokra.

Az FIA előző elnöke, Max Mosley még a gazdasági válság idején megpróbálta kierőszakolni, hogy költségplafonnal állítsák meg a sport létét is fenyegető költekezést, de a csapatok ebbe nem mentek bele, és továbbra is sokan kételkednek abban, hogy ez a gyakorlatban megvalósítható lenne. A Force India támogatná a rendszer bevezetését, de ők is tudják, hogy nehéz lesz.

A Force India költségvetése sokkal alacsonyabb a gyári istállóknál, mégis többet meg tudnak előzni Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

„Tegyük fel, hogy néhány éven belül bevezetik a költségplafont, de vannak, akik évente 250 millió dollárt elköltenek, és 1000 alkalmazottjuk van, ami nem túlzás. Utána hirtelen, a következő évben már 100 millióval kevesebbet költhetnek, és talán 3-500 embert el kell küldeniük. Ez nehéz ügy lenne” – ismerte el Otmar Szafnauer, a Force India operatív igazgatója.

Ross Brawn, az F1 sportigazgatója korábban a Force Indiát jelölte meg a Forma-1 számára követendő példaként, és Szafnauer is úgy gondolja, hogy „csupán 150 millió dollár elköltésével is lenyűgöző munkát tudnánk végezni a rajongók érdekében, ezért úgy gondolom, hogy ez egy életszerű érték, és a csapatok fele most nem is költ el ennyit.”

A Mercedes és a Ferrari óriási összegeket költ, a Red Bull is, de ők már pártolnák a költségcsökkentést Forrás: GEPA pictures/Gepa Pictures/ Felix Roittner

Szafnauer szerint most a tízből négy csapat költ ennél többet az F1-ben, és őket is rá lehetne venni az önmegtartóztatásra. Példaként az adófizetés működését hozta, szerinte ott is nagy a csábítás, hogy az emberek kikerüljék, de az államok ellenőrizni tudják a befizetéseket, és hatalmas bírságokat szabnak ki, ha valakit csaláson kapnak.

– mondta Szafnauer a költségplafon kapcsán. – Számomra a mi sportunkban a legnagyobb elrettentés az, amikor az emberek átmennek egy másik csapathoz a tudásukkal, és elmagyarázzák, hogy a másik helyen hogyan kerülik meg a 150 milliós plafont. A névtelenül bejelentő informátorok (whistleblowing) lehetnek a leginkább elrettentők.”

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!