Vágólapra másolva!
Nem lehet rendesen tesztelni a fizikai teherbírását, és amíg erre nincs konkrét előírás, addig a csapatok sem tudják véglegesíteni a 2018-as kasztnijuk terveit, pedig szorítja őket az idő.

Már korábban írtunk róla, hogy a glóriának csúfolt, a közvéleményt és a szakmát egyaránt megosztó fejvédő keret 2018-as bevezetése komoly fejtörést okoz a Forma-1-es csapatoknak, mert késlelteti az új autóik tervezését, pedig egyre jobban szorítja őket az idő. Az Autosport cikke szerint a fő probléma abból adódik, hogy

még nem specifikálták az eszköz teherbírását ellenőrző kötelező teszteket, ezért a mérnökök nem tudják, a kasztninak pontosan milyen feltételeknek kell megfelelniük.

Az már ismert, hogy a glória – amely egyébként egy szabványos szerkezet lesz, mindenki ugyanattól a beszállítótól fogja kapni – bekötési pontjainak mekkora terhelést kell elviselniük. Csak éppen ezt nem lehet tesztelni azon a kézenfekvőnek tűnő módon, hogy a megadott erőket magára a glóriára fejtik ki, mert nem bírná ki, hamarabb megadná magát, mint a bekötési pontok, amelyeknek a teherbírását ellenőrizni akarják.

A glória a Mercedesen a hungaroringi teszt közben Forrás: Daimler AG/Steve Etherington for Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Steve Etherington

Lehetséges, hogy 2018-ra még átmeneti megoldást fog alkalmazni az FIA: fizikai helyett virtuális teszteket végeznek majd, a csapatoktól bekért adatok alapján az úgynevezett végeselem-módszerrel szimulálva a terheléseket. Erre azért van szükség, mert az istállóknak mihamarabb véglegesíteniük kell a következő szezonra tervezett kasztnijaikat.

„Magának a glóriának a specifikációja már adott, de a kasztnié, amelyhez rögzíteni fogjuk, még nem – erősítette meg Andy Green, a Force India technikai igazgatója.

Ezeket a glória nem bírja ki, ezért semmi értelme felszerelni az autóra, és elvégezni rajta a terheléstesztet, mert előbb megroppan."

Az FIA éppen a Magyar Nagydíj hétvégéjén tartott egy prezentációt a sajtónak a glória előnyeiről. Az eszközzel mindenekelőtt a nagyobb tárgyaktól, például leszakadt kerekektől óvnák a pilóták fejét, akiknek egy része úgy véli, ha csak egyetlen életet megment, már megérte bevezetni. Mások szerint viszont vállalhatatlanul elcsúfítja az autókat, és a megoldás a nézők körében is népszerűtlen, ami azonban az FIA elnökét, Jean Todtot nem hatja meg.

„Őszintén: nem érdekel... – mondta. – Az viszont érdekel, hogy esetleg tragédia történik, és csak utána jövünk rá, hogy tehettünk ellene valamit. Az utóbbi időben az együléses autókkal bekövetkezett balesetek során mindig a versenyzők fejének környéke volt érintett."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!