Vágólapra másolva!
Már mindketten a szabályok által az egész szezonra engedélyezett negyedik, azaz utolsó turbófeltöltőjüknél tartanak, de a csapatnál egyelőre úgy számolnak, hogy a szezon végéig ki fogják bírni büntetés nélkül. A Ferrari technikai igazgatója, Mattia Binotto szerint a Mercedes az utóbbi versenyeken történtek ellenére sem vette át tartósan az uralmat a világbajnoki küzdelemben.

A Ferrari a szezon felénél nem áll túl jól a hajtáslánc-elemek terén: az első tíz versenyen Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen mindegyiket használta már a szabályok által engedélyezett négy turbófeltöltő közül. A belső égésű motorból és az MGU-H-ból szintén a harmadiknál tartanak, sőt Vettel a vezérlőelektronikából is, ezért

ránézésre valószínűnek tűnik, hogy legalább egy tíz rajthelyes büntetés vár rájuk a hátralévő versenyeken, ami komolyan befolyásolhatja a világbajnoki küzdelmet.

Räikkönen azonban az Origo GPhírek-nek a Hungaroringen azt állította, aggodalomra semmi ok: csak azért tartanak négy turbónál, mert így sakkoztak a hajtáslánc-elemekkel, de azokat, amelyek már voltak az autójukban valamikor, később újra bevethetik.

Räikkönennek Bahreinben elromlott egy turbója Forrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei

„Az egész szezonra van megadva a keret, azon belül úgy osztjuk be az elemeket, ahogy akarjuk. Nincs ebben semmi furcsa – mondta csütörtökön. – Ha akarnánk, már az első hétvégén beszerelhetnénk mind a négy hajtásláncot, vagy bármelyik eleméből négyet, aztán máshol megint betehetnénk őket az autóba. Ebben nincs semmi új, évek óta így van."

Kérdésünkre a Ferrari technikai igazgatója, Mattia Binotto ugyanakkor elismerte, hogy Raikkönen turbóhibája még áprilisban, a Bahreini Nagydíj nyitóedzésén – amely miatt a csapatnak utóbb változtatásokat kellett végeznie a megbízhatóság érdekében – kellemetlen helyzetbe hozta őket. Később, a Spanyol Nagydíj időmérője előtt Vettel autójában is turbót kellett cserélni, igaz, csak elővigyázatosságból.

„Mindenképpen okot adott az aggodalomra, hogy a szezon elején meghibásodott a turbófeltöltőnk, ezért már korán le kellett cserélnünk őket. Emiatt hamar át kellett állnunk a harmadik illetve negyedik turbóra – mondta Binotto pénteken. – Azok viszont már tartalmazták a megbízhatóság érdekében elvégzett változtatásokat, és pillanatnyilag rendben is működnek."

A Ferrari ezért továbbra is arra számít, hogy a versenyzői büntetés nélkül ki fogják húzni a szezon végéig.

„Az eddig bevetett készlet a rendelkezésünkre áll, mindegyikkel megtehetjük a tervezett távot. Ezeket cserélgetjük, és továbbra is az a célunk, hogy a négy turbóval fejezzük be a szezont" – erősítette meg Binotto.

Ennél azért valójában kicsit bonyolultabb a helyzet: a Ferrari szóvivője a kérdésünkre megerősítette, hogy az az egy turbó, amely Bahreinben elromlott Räikkönen autójában, kikerült a keretből. A finn ezért rosszabb helyzetben van, mint Vettel, mert neki már csak három turbója maradt meg a négyből.

Nem vette át a vezetést a Mercedes

A Mercedes ugyanakkor jobban áll a hajtáslánc-elemekkel, mint a Ferrari: Lewis Hamilton és Valtteri Bottas belső égésű motorból, turbóból, MGU-H-ból és MGU-K-ból is csak hármat használt eddig, az ERS akkumulátorából és vezérlőelektronikából pedig kettőt.

A versenyzők által a Magyar Nagydíj előttig használt hajtáslánc-elemek száma. Az egész szezon folyamán mindegyikből négyet lehet használni büntetés nélkül Forrás: FIA

Ráadásul a Monacói Nagydíj óta a Ferrari nem nyert meg egyetlen futamot sem, Vettel előnye Hamiltonnal szemben 1 pontra csökkent, és úgy tűnt, a Mercedes már nem csupán az időmérőn, hanem a versenyen is gyorsabb lett náluk. Binotto szerint azonban szó sincs arról, hogy az olajégetős trükk betiltása, vagy az, hogy módosítaniuk kellett a padlólemez túlságosan rugalmas hátsó sarkán, lépéshátrányba hozta volna a Ferrarit.

Ő úgy látja, a Mercedes Hamilton letaglózó silverstone-i győzelme ellenére sem került tartós fölénybe, és a két csapat párharca már az idény elején is váltakozó sikerrel zajlott.

„Szerintem minden verseny más, mint a többi. A szezon elején is voltak hétvégék, amikor mi voltunk erősebbek, máskor viszont a Mercedes – válaszolta Binotto az Origo GPhírek-nek. – Bahrein például egy korai verseny volt, mégis sokkal gyorsabbak voltak nálunk az időmérőn."

Binotto azt sem írja alá, hogy elvesztették a fegyverkezési versenyt a Mercedesszel szemben, amelynek – talán a hidraulikus futómű optimális behangolása révén – sikerült megoldania a gumikkal kapcsolatos problémáit.

„A fejlesztések természetesen rendkívül fontosak, futamról futamra készülnek újak, de még sok forduló van hátra, szerintem semmi okunk nincs rá, hogy bármilyen tendenciát fedezzünk fel a küzdelmünkben – jelentette ki a technikai igazgató. – Ami az olajégetést illeti, az nem közvetlenül a Ferrarihoz kapcsolódott, a padlólemezen történt változtatás pedig szerintem semmilyen módon nem befolyásolta a teljesítményünket."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!