Vágólapra másolva!
A csapatnál senki nem érti, hogy lehettek ennyire lassúak az ausztriai időmérőn, azon a pályán, amely hagyományosan kedvezett nekik. Új aerodinamikai csomagot hoztak a Red Bull Ringre, de nem hiszik, hogy a probléma ezzel függ össze. Felipe Massával és Paddy Lowe-val beszélgettünk a Williams mélyrepüléséről.

A Williams nagy reményekkel érkezett a Red Bull Ringre, hiszen ez a nagy motorerőt követelő pálya mindig feküdt nekik: 2014-ben, a turbókorszak első évében még a gyári Mercedeseket is megelőzve elfoglalták az első rajtsort, és tavaly mindkét autójukkal beverekedték magukat a Q3-ba.

Ehhez képest most az idei leggyengébb rajtpozícióikat szerezték meg,

amikor Felipe Massa a 17., csapattársa, a két héttel ezelőtti Azeri Nagydíjon meglepetésdobogót szerző Lance Stroll pedig csak a 18. rajtkockába került szombat délután.

A Williams szenvedett az ausztriai időmérőn Forrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei

Felipe Massa, aki három évvel ezelőtt a pole pozcióból várhatta a versenyt, elismerte, hogy nagyon csalódott volt. „Az egész szezonban ez volt a legrosszabb időmérőnk – mondta. - Az első körömben forgalomba kerültem: (Kevin) Magnussen a futóműhiba miatt nagyon lassan ment, de pont az ideális íven. Utána volt egy kis gond az autóm egyik hátsó légterelőjével, amit ki kellett cserélni, ezért csak az utolsó pillanatban tudtam visszatérni a pályára. Sikerült megkezdenem a kört, de a 6-os kanyarban hibáztam, és az autóm fara kitört."

Massa szerint ennek sem volt különösebb jelentősége, mert a hiba nélkül is legfeljebb egy helyet javíthatott volna, azaz a Q2-be nem jutott volna tovább. Abban az etapban 1,470, a legjobb időket tekintve pedig 2,283 másodperccel volt lassabb az 1. helyezett Mercedesnél – ez egy olyan pályán, ahol 64-65 másodperces körök vannak, óriási különbség.

A Wiliamsnél nem is értik, mi történt.

Massa szerint „valami nem működik" az autójukon, mert egy mért körben egyszerűen nem tudják munkára fogni az új gumikat, különösen az elsőket.

„A bakui időmérőn is volt hasonló problémám, de nem ennyire durva, a versenyen pedig egyáltalán nem – árulta el az Origo GPhírek-nek a brazil. – Ezért mondom, hogy ilyen mértékben az egész szezonban nem volt gondunk a gumikkal."

Bár a hosszú etapokon nem volt olyan súlyos a probléma, mint az időmérőn, vagyis a versenytempójuk feltankolva relatíve erősebbnek tűnt, Massa tisztában van vele, hogy a 17. helyről így is nehéz lesz felkapaszkodnia a pontszerzők közé.

A Williams frissített aerodinamikai csomaggal érkezett a Red Bull Ringre: többek között újak az első szárny tartópillérei, az oldalsó légterelők, a padlólemez pedig sokkal kifinomultabb az elődjénél. Ezek a fejlesztések már az új aero-főnök, Dirk de Beer munkájának eredményei, aki februárban a Ferraritól érkezett a csapathoz, de egyelőre nem hozták meg a várt áttörést.

Massa azonban a kérdésünkre azt felelte, valószínűleg nem az új alkatrészekkel van a gond, mert amikor a péntek délutáni szabadedzésen visszatették az autóikra a régieket, akkor sem javult a helyzet. „Valamiért egyszerűen nem tudjuk bekapcsolni a gumikat. A belsejük hőmérséklete a megfelelő tartomány alatt lehet" – magyarázta.

A régi specifikációra visszaváltva sem éreztem, hogy az autónk hirtelen sokkal ütőképesebb lett. Valami egyszerűen nem működik, csak nem tudjuk, mi. Meg kell értenünk, hogy az új alkatrészek okozzák-e a problémát, de nem ez az első tippünk."

Mint a Mercedes Szingapúrban

Ugyanígy látja a Williams technikai igazgatója és résztulajdonosa, Paddy Lowe is. Ő a 2015-ös Szingapúri Nagydíjon, még a Mercedesszel átélt egy hasonló helyzetet, amikor nem értették, hirtelen miért lettek lassúak, és most elismerte, hogy a Williams ausztriai esete „a magyarázatot tekintve nem, de érzésre nagyon hasonló" ahhoz.

Lowe úgy vélte, a gumihasználat sem indokolja a problémájukat, mert a szenzorok szerint az abroncsok hőmérséklete a megfelelő tartományban volt – igaz, azt gyakorlatilag lehetetlen mérni, hogy belül mennyire melegek. Massához hasonlóan ő sem írja az új csomag rovására sem a kudarcot.

– válaszolta a kérdésünkre. – Tegnap azzal és anélkül is egyformán lassúak voltunk, és az adataink azt mutatják, hogy hozza, amit vártunk tőle."

Paddy Lowe elismeri, hogy a Williamsnél egyelőre nem fejtették meg problémát Forrás: DPPI/Florent Gooden

Lowe elismerte, hogy különösen sokkoló egy olyan pályán eltévedni, amely hagyományosan feküdt a Williamsnek, már csak azért is, mert 2014 óta, amikor az első rajtsorban voltak, a tervezési filozófiájuk eredendően nem változott. Massa és Stroll különösen a gyors kanyarokban panaszkodtak a tapadás általános hiányára, és láthatóan vadul kellett gépészkedniük, hogy a pályán tartsák az autójukat.

A helyzetük faramuciságát jól mutatja, hogy Massa a végsebességek listáján 3. volt, a pálya nagy motorerőt igénylő, jóformán végig emelkedő első szektorában mégis csak 14. lett,

holott abban mindössze egy igazi kanyar van. „Igen. Ezek szerint nem voltunk túl jók abban az egy kanyarban! Valójában egyikben sem" – felelte félreérthetetlen öniróniával Lowe, amikor rákérdeztünk, hogy ez nem különösen zavarba ejtő-e.

A Williams már nemcsak a pályán, hanem otthon, a grove-i főhadiszálláson is teljes erőbedobással dolgozik a probléma elemzésén, de nehéz dolguk van, mert a követező futamig – ráadásul pont a hazai versenyükig, a Brit Nagydíjig – csak egyetlen hét van hátra, azaz igyekezniük kell. A konstruktőri pontokra pedig égető szükségük van, hiszen közvetlen ellenfelük, a Force India eddig több mint kétszer annyit szerzett, mint ők, és az üldözőjüket, a Toro Rossót is mindössze 4 ponttal előzik meg. Fel van adva a lecke.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!