Vágólapra másolva!
Christian Horner szerint az F1 legégetőbb problémája, hogy 2021-től legyen független motorszállító a mezőnyben. A Renault megint neheztel, mert ügyfelük befeketíti őket.

Bár még csak az idei szezon hatodik versenyét rendezik a hétvégén Monacóban, Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke már a jövő felé fordítja a figyelmét, és Helmut Markóhoz hasonlóan ismét egy független motorszállító megjelenését követeli. Erre legkorábban 2021-ben nyílik lehetőség, mert akkor új motorformulát vezetnek be az F1-ben.

A Red Bull 2015 óta próbálja napirenden tartani a témát, az FIA akkor majdnem kiírt egy teljesen életszerűtlen tendert, mert egyik autógyártó sem akart motort adni a csapatnak, miután hangosan elégedetlenkedve kirúgták a Renault-t, ami inkább visszavásárolta a Lotust. A gyártó végül újra adott motort a mérgelődő ügyfelüknek, de a viszonyuk azóta sem felhőtlen.

A Renault nem adja a nevét a saját motorjához, a Red Bullon Forrás: DPPI/Florent Gooden

„Az F1 2020 utáni időszakában a versenyképes, független motorszállító megjelenése lesz a legfontosabb – mondta Horner a Motorsport.com-nak. – Szerintem ehhez sürgősen meg kell alkotni a szabályokat. A kereskedelmi jogok tulajdonosa leginkább a motor kérdésére összpontosít, mert ez a költségek, a teljesítmény, és a szállítók közötti különbségek terén is rengeteg szempontot meghatároz.”

Horner érvelésének problémája, hogy a McLaren elméletileg lecserélhetné a Hondát, fel is merült, hogy visszatérnek a Mercedeshez, ebben az esetben viszont elesnek a japán gyártótól származó pénzügyi forrásoktól, és jelentős lyuk keletkezhet a költségvetésükön.

A Honda motor miatt a McLaren nem tud labdába rúgni Forrás: DPPI/Dppi

Arra sem tér ki, hogy a 2014-ben bevezetett szabályok szerint két független gyártó, a Cosworth és a PURE is készített prototípust, de azok gyártását végül senki sem vállalta fel, így maradt a Mercedes, a Ferrari és a Renault erőforrása. A Red Bull csapatfőnöke azt viszont

elismételte, hogy a motoroknak hangosabbnak kell lenniük, és úgy kell szólniuk „ahogy egy igazi F1-es motornak kell.”

A brit szakember azt is leszögezte, radikális megszorításokat kell beleírni a szabályokba, hogy lenyomják az F1 költségeit, és egyelőre várnak, hogy kiderüljön, mi a Liberty Media szándéka a csapatoknak járó jogdíjakkal kapcsolatban. Kizárta, hogy Dietrich Mateschitz, a Red Bull első embere a jelenleginél többet költsön az F1-re, hiszen két csapatot és egy pályát is működtetnek.

A Renault-nak kezd elege lenni

A Red Bull alapvetően azért követel független motorszállítót az F1-be, mert a Renault-val a V8-as korszak vége óta nem tudnak újabb sikereket elérni. A 2014-es szezon kezdete óta mindössze 5 versenyt nyertek meg, pont annyit, mint a Ferrari, miközben a Mercedes folyamatosan tarolt. Az idén eddig az új Red Bull sem áll össze, de a csapat egyre hangosabban szidja a Renault motort is.

A gyári Renault autói lassabbak a Red Bulloknál Forrás: Anadolu Agency/2017 Anadolu Agency/Asanka Brendon Ratnayake

„Igazából én ezt szeretném elhessegetni azt, hogy nagyon koncentráljunk a fejlesztésekre, mert a motor minden hétvégén javul – magyarázta Cyril Abiteboul, a Renault Sport Racing ügyvezetője azt, hogy az év eleje óta ígért fejlesztési lépcsőfok bevetése várhatóan késni fog. – Elmondtuk már, hogy számunkra a megbízhatóság a teljesítmény leadásának a kulcsa, és e téren javultunk is. Nyilván hirtelen nem ugrottuk át a Mercedest a nyers erő terén, de kis lépéseket teszünk előre. Ez így lesz Monacóban is, és főleg akkor, amikor bevetjük az idei harmadik erőforrást.”

Abiteboul azt ígérte, hogy versenyről versenyre fejlesztik majd az erőforrás szoftverét, hardverét, és a kenőanyagokat is, így „jelentős” előrelépésre számít. Azt viszont egyelőre nem tudja, hogy mikor vetik be a felülvizsgált MGU-K-t, ami összesen 6 kg-mal könnyebb a most használt változatnál, de szerinte a súly már nem égető probléma a csapatoknál. Elismerte, hogy a rendszerteljesítmény terén az idén már nem tudják beérni az élmezőnyt, de a szezon második felében fel akarnak zárkózni.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!