Drasztikusan megemelték a kötelező guminyomást a Spanyol GP-re

Forma-1, Spanyol Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Red Bull's Dutch driver Max Verstappen stops in the pits during the first practice session at the Circuit de Catalunya on May 12, 2017 in Montmelo on the outskirts of Barcelona ahead of the Spanish Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / LLUIS GENE
Vágólapra másolva!
A Pirelli aggódott, hogy a csapatok által bevetett fejlesztésekkel annyit gyorsulnak az autók Barcelonában, hogy a pár hónappal ezelőtti teszteken előírt guminyomás-értékek már nem lesznek biztonságosak. Sergio Pérez nincs kibékülve a hétvégi gumiválasztással.

A Pirelli évek óta előírja a csapatoknak, hogy legalább mekkorának kell lennie az autókon a guminyomásnak, külön-külön értékeket megszabva az első és a hátsó tengelyre. A barcelonai Spanyol Nagydíjra minimálisan 22,5 PSI-t határoztak meg az első, 20,0-t a hátsó abroncsokra, ami többeknek, például Romain Grosjeannak sem tetszik, különösen azután, hogy az előszezoni teszteken ugyanitt 0,5, illetve 2 PSI-vel lentebb volt a küszöb.

A gyártó sportprogramjának főnöke, Mario Isola

a hétvégén bevetett fejlesztések garmadájával magyarázza a konzervatív választást

– a terheléstől ugyanis veszélyesen károsodhatnak a gumik, ha nem elég nagy bennük a nyomás. A jobb tapadás érdekében a csapatok viszont alapból a minél alacsonyabb guminyomást preferálnák.

"Három héttel a verseny előtt megkaptuk a csapatoktól az adatokat a leszorítóerőről, ami durván megnőtt, főleg az autó hátulján. Erre reagáltunk - nyilatkozta Isola az Auto Motor und Sportnak. - Az első edzésnap után mindent újra áttekintünk.

A Pirelli óvatosan választotta meg a kötelező minimális guminyomást a Spanyol Nagydíjra, de még változtathatnak rajta Forrás: AFP/Lluis Gene

Barcelonába gyakorlatilag mindegyik csapat átfogó fejlesztésekkel készült: a Mercedes például lefogyasztotta az autóját, valamint elhelyezett rajta egy rakás új aeroelemet, többek között egy hókotrószerűséget. A Red Bull már korábban jelezte, hogy alaposan átdolgozza az RB13-at, ennek jelei például az oldalsó légterelőkön láthatók.

Minek ide a kemény gumi?

A Pirelli a szezon első öt versenyére nem engedte meg a csapatoknak, hogy maguk állítsák össze a pilótáik gumikészletét, ezt központilag tették meg, mindenkinek ugyanannyit adva az adott hétvégén elérhető három keverékből. A Spanyol Nagydíjon a skála három legkeményebb típusa, a lágy, a közepes és a kemény használható, de Sergio Pérez szerint utóbbi csak alibizésre jó.

A lendületes kanyarok miatt az olasz gyártó rendszerint a keményebb abroncsokat preferálja Barcelonában, de az a tendencia, hogy a jelentősen átalakított termékeik a korábbi évekhez képest sokkal jobban bírják a strapát, így ahol például korábban a lágy keverék volt a nyerő, ott idén már a szuperlágy is bőven jó.

Ténylegesen egyáltalán nem fogjuk használni őket - mondta a Force India versenyzője. A közepes gumiknak sem jósol sok szerepet. "Oroszországhoz képest itt melegebb az aszfalt. A durvább, érdesebb aszfalton talán jók lesznek (a közepes gumik), talán, esetleg működhetnek. De túl sok a ha."

Pérez az első szabadedzésen. A kemény gumikat többnyire a gyakorlás első felében, az új aerodinamikai elemek vizsgálatánál használták a csapatok Forrás: AFP/Lluis Gene

"A szuperlágy gumikat minimum elhoztam volna ide, de akár az ultralágyakat is választhatták volna."

Az Auto Motor und Sport egyébként azt írja, a Spanyol Nagydíjra szállított gumiszettek közül négy megsérült, ezért utólag rendelniük kellett még néhányat a gyárból.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!