Talpra áll-e Räikkönen? Öt kérdés a Bahreini Nagydíj előtt

Forma-1, Ferrari, Mercedes
Mercedes' Finnish driver Valtteri Bottas (R) follows Ferrari's German driver Sebastian Vettel and Mercedes' British driver Lewis Hamilton during the Formula One Chinese Grand Prix in Shanghai on April 9, 2017. / AFP PHOTO / Johannes EISELE
Vágólapra másolva!
Az év első villanyfényes versenyén folytatódhat a hajsza a Mercedes és a Ferrari között. Az esős kínai hétvége után a forró, száraz Bahreinbe látogat a Forma-1 mezőnye, ahol még sötétedés után is a Ferrarit segítő hőségre lehet számítani. 

Tényleg a Ferrarinak kedvez a bahreini hőség?

A világbajnokságot Sebastian Vettellel holtversenyben vezető Lewis Hamilton a napokban kifejtette, a Ferrari Bahreinben sokkal nagyobb veszélyt jelenthet a Mercedesre, mint a Kínai Nagydíjon. Pedig az idénynyitó Ausztrál Nagydíj győztesének akár Sanghajban is lehetett volna esélye a győzelemre, ha nincs pechje a bokszkiállása után pályára küldött Safety Carral. Hamilton szerint Bahreinben az időjárási körülmények mindenképpen az olaszoknak kedveznek majd, akik

az utóbbi években a kíméletesebb gumikezelésüknek köszönhetően rendre jól szerepeltek a melegebb időben futott versenyeken

- erre a legjobb példa talán Vettel 2015-ös malajziai győzelme.

Noha a Bahreini Nagydíjat évek óta naplementében rendezik, így a futam előrehaladtával alaposan lecsökken a levegő és az aszfalt hőmérséklete, még a sötétedés utáni leintéskor is 25-26 fok várható, ami több mint 10 fokkal meghaladja a Kínában mért értékeket. A rajtnál pedig a hőmérséklet akár a 33-34 fokot is elérheti. "Sanghajban nekünk kedveztek a körülmények, de az első verseny alapján hátrányba kerülünk, amint emelkedik a hőmérséklet. Ennek legfőbb oka, hogy még nem ismertük ki teljesen a gumik viselkedését - magyarázta Hamilton, aki azért a Mercedes jó szereplése mellett is talált érveket. - Szerintem a Ferrari nagyon-nagyon gyors lesz, de

Szerintem ez is szerepet játszik majd az eredményben."

Kínában Hamilton örülhetett, de Bahreinben megint tart a Ferraritól Forrás: AFP/Johannes Eisele

Kérdés továbbá, hogy az új, tartósabb Pirelliken is számottevő előnyhöz jut-e a Ferrari a hőség miatt. Az olaszok egyébként a hírek szerint egy új, a hűtést hatékonyabban segítő padlólemezzel kísérleteznek, amelyet állítólag már Bahreinben bevetnének.

Mikor lesz csapatsorrend az élmezőnyben?

Az első két hétvége alapján megkockáztatható az a kijelentés, hogy a 2017-es szezonban a Ferrari valóban méltó ellenfele lehet a Mercedesnek, és az sem zárható ki, hogy akár az idény végéig fej-fej mellett harcolnak majd a világbajnoki címért. A két élcsapat pilótái közül egyelőre egyértelműen Lewis Hamilton és Sebastian Vettel emelkedik ki: Melbourne-ben és Sanghajban is ők indultak az első rajtsorból, a futamokon pedig egy-egy győzelmet és 2. helyet könyvelhettek el. Ezzel szemben a Ferrari másik pilótájának, Kimi Räikkönennek még dobogós helyezése sincs, és az idénynyitón elért 3. helye után Bottas csak 6. lett a Kínai Nagydíjon.

Máris tisztázódni látszanak az erőviszonyok a csapattársak között Forrás: AFP/Johannes Eisele

Noha a Mercedes az elmúlt években hagyta versenyezni a pilótáit egymás ellen, ez valószínűleg nem lesz fenntartható állapot, ha a Ferrari továbbra is egyenrangú ellenfelük lesz - ahogy az olaszoknak is előbb-utóbb az erősebb pilótájuk mögé kell állniuk. Egy legalább két csapat között zajló, kiélezett csatában ugyanis kifejezetten hátrányosan érinti egy istálló esélyeit, ha a két versenyzőjük között is ide-oda billen a mérleg nyelve, hiszen ilyenkor egymástól is pontokat rabolnak, eközben pedig a másik istállónál esetleg egyeduralkodóvá vált pilóta meglóghat előlük.

Hasonló történt például 2007-ben a McLarennél, amikor Fernando Alonso és Hamilton oda-vissza verte egymást a futamokon, és végül mindketten egyetlen ponttal maradtak le a bajnoki címről a ferraris Räikkönen mögött. A csapatsorrend kérdése már Kínában is felmerült, és egyik élcsapat sem tagadta, hogy az idei szezonban

szükség esetén változtathatnak a taktikájukon, de még korainak tartják az ezzel kapcsolatos találgatásokat.

"Még az sem biztos, hogy a szezon második felében harcban leszünk a világbajnoki címért, először ennek kell kiderülnie. Utána átgondoljuk a helyzetet, és ha eljön az ideje, meghozzuk a megfelelő döntést" - nyilatkozta a Ferrari csapatfőnöke, aki szerint még azt sem lehet elkönyvelni, hogy Räikkönen nem harcolhat a bajnoki címért.

A bahreini pálya alaprajza Forrás: FIA

A Bahrain International Circuit

Hossz: 5412 méter
Versenykörök száma: 57
Az első F1-es futam: 2004
Pályacsúcs: 1:29.493 (Lewis Hamilton, 2016)
A 2016-os hétvége leggyorsabb köre: 1:29.493 (Lewis Hamilton a Q3-ban)
Végsebesség: 340 km/h, a célegyenesben
DRS-zónák: a célegyenesben, illetve a 10-es és 11-es kanyar közötti egyenesben
Előzési pontok: a DRS-zónák, valamint a 4-es kanyar
Leszorítóerő szintje: közepes
Használható gumik: a közepes, lágy és szuperlágy keverékek, csakúgy, mint a tavalyi Bahreini Nagydíjon és a múlt hétvégén Kínában
A 2016-os győztes: Nico Rosberg (Mercedes)
A legsikeresebb versenyző: Fernando Alonso 3 győzelemmel (2005, 2006, 2010)
A legsikeresebb csapat: A Ferrari 4 győzelemmel (2004, 2007, 2008, 2010)

Meddig lesz türelmes a Ferrari Räikkönennel?

Kimi Räikkönen 37 évesen az F1-es mezőny legidősebb tagja, és évek óta nem versenyez csúcsformában, mégis helye van az egyik legerősebb csapatnál. Egyesek már idén is egy fiatalabb versenyzőt szerettek volna a 2007-es világbajnok autójában látni, de a Ferrari az év végéig bizalmat szavazott a finnek, miután a tavalyi szezon második felében tartotta a lépést Vettellell. Két futam után azonban újra felerősödtek a Räikkönent ért bírálatok, sőt a Ferrari főnöksége is jelezte, hogy a bahreini szereplése - ahol a futam első felében a mögé szorult Vettelt is hátráltatta azzal, hogy nem tudta megelőzni Daniel Ricciardót, és végül csak az 5. helyen ért célba - hagyott kivetnivalót maga után.

Az elnök Sergio Marchionne szerint Räikkönen Kínában nem volt elég agresszív, és a verseny közben "más dolgokkal volt elfoglalva", ezért "le kellene ülnünk egy asztalhoz, hogy elbeszélgessünk vele." A finn a futam alatt a motorjára, a gumijaira és a Ferrari taktikájára is panaszkodott a csapatrádióban, de

a leintés után elismerte, hogy a kisebb problémákkal együtt is jobb helyen kellett volna végeznie.

Egyelőre azonban nem aggódik, sőt állítása szerint pontosan tudja, mit kell tennie ahhoz, hogy újra formába lendüljön. "Ezen a futamon jobb volt az autó beállítása, mint az előzőn, ám az eredmény mutatja, hogy még mindig van mit csiszolnunk rajta. Úgy gondolom, tudjuk, mit kell lépnünk" - mondta a tabella 5. helyén álló finn, akinek a helyén jövőre egyre többen szeretnék a Saubernél idén bemutatkozó fiatal olasz pilótát, Antonio Giovinazzit látni.

Ez lehet Räikkönen utolsó éve a Ferrarinál Forrás: AFP/Wang Zhao

Újra dobogóesélyes a Red Bull?

A Kínai Nagydíj végén a Red Bull két versenyzője, Max Verstappen és Daniel Ricciardo harcolt a dobogó harmadik fokáért, a párharcból győztesen kikerülő holland ráadásul a 16. rajtkockából indulva találta magát néhány körön belül az élmezőnyben. Az osztrák istálló autói egy Ferrari és egy Mercedes előtt értek célba, ennek ellenére tisztában vannak vele, hogy Sanghajban a körülmények segítették őket hozzá a 3. és 4. helyekhez. "Sajnos ezt csak az időjárásnak köszönhetjük, és annak, hogy a verseny elején szerencsésen kerültünk ki a bokszutcai kavarodásból, mert

- szögezte le Ricciardo, aki nem bízik benne, hogy Bahreinben is dobogóra állhat. "Nagyobb végsebességre és jobb tapadásra van szükségünk, ráadásul kiszámíthatatlanabbul viselkedik az autónk, mint tavaly - mondta Verstappen. - Nagyon nehéz eltalálni a beállításokat. Tavaly pontosan tudtuk, hogy egy-egy változtatásnak milyen következményei lesznek, de idén más a helyzet."

A Red Bull tanácsadója, Helmut Marko hozzátette, a versenytempója a körülményektől függetlenül is jobb az autójuknak, mint az időmérőn nyújtott teljesítménye. "Amikor több benzin van a tankban, nagyobb terhelés éri a gumikat, így gyorsabban a megfelelő hőmérsékleti tartományba kerülnek" - árulta el a jobb vasárnapi szerepléseik okát. Azt Marko sem gondolja, hogy a Red Bull a következő futamokon harcba szállhat a két élcsapat pilótái ellen, de a szezon második felére javulást vár, és a feltehetően a Kanadai Nagydíjig elkészülő, frissített Renault-motor is segítheti őket.

A Red Bull a vártnál jobban szerepelt Kínában Forrás: AFP/Johannes Eisele

Bírni fogja-e Wehrlein az egész hétvégét?

Antonio Giovinazzi két futamig tartó vendégszereplése után Pascal Wehrlein Bahreinben visszaül a Sauberbe, kérdés azonban, hogy a januári balesete után visszanyerte-e az állóképességét ahhoz, hogy az egész hétvégét gond nélkül teljesítse. A pénteki szabadedzéseken már Ausztráliában is részt vett, ezután viszont úgy döntött, a nem megfelelő edzettsége miatt visszalép a hétvége hátralévő részétől. Miután kiderült, hogy a Kínai Nagydíjat is kihagyja, többféle elmélet is napvilágot látott a hiányzása valódi okáról, de a Sauber és Wehrlein is kitartott amellett, hogy semmit nem titkolnak el a balesettel és Wehrlein állapotával kapcsolatban.

A fiatal németnek nem lesz könnyű dolga, mert a Bahreini Nagydíj még úgy is az idény egyik legmegterhelőbb versenye, hogy az edzések egy részét és a futamot évek óta naplementekor, némileg hűvösebb időben rendezik. A 2017-es autókat ráadásul fizikailag nehezebb vezetni, mint az elődeiket, és Wehrlein eddig nem sok kört tett meg a Sauberrel, miután az első teszthetet is kihagyta. A német ennek ellenére bízik benne, hogy probléma nélkül teljesíti a hétvégét. "Nagyon várom már, hogy újra autóba üljek. Az elmúlt napokban Salzburgban teljesítettem egy speciális edzésprogramot, és most már úgy érzem, tényleg felkészültem a hétvégére."

A hétvége programja

2016. április 14., péntek

  • 13.00-14.30 1. szabadedzés
  • 17.00-18.30 2. szabadedzés

2016. április 15., szombat

  • 14.00-15.00 3. szabadedzés
  • 17.00-18.00 Időmérő

2016. április 16., vasárnap

  • 17.00 Bahreini Nagydíj

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!