Vágólapra másolva!
A műszaki feltételek létrejöttek ahhoz, hogy tényleg élőben lehessen F1-et nézni az interneten, de ettől még nem várható, hogy azonnal búcsút mondhatunk a televízió monopóliumának.

A különböző mobileszközök térnyerésével egyre nagyobb az elvárás az F1 felé, hogy a televízión kívül okostelefonon vagy tableteken is lehessen nézni a közvetítéseket. Ez manapság az adott tévétársaság szolgáltatásától függ, Magyarországon a Mindig TV applikáció segítségével és magyar IP címmel fogható az M4 Sport közvetítése, de globális és korszerű megoldás eddig nem született.

Bár a fenti példából látható, hogy a feladat nem megoldhatatlan, az F1 számára azonban komoly kihívást jelentett, hogy valóban élő internetes közvetítést biztosítsanak, és az online adás ne legyen lemaradva a tévében látható képtől. A Formula One Management és a Tata Communications azonban a tavalyi Szingapúri Nagydíjon sikeres új fejlesztést vetett be „Over the top” (OTT) néven.

Hamiltont még arról is letiltották, hogy videókat készítsen a Snapchatre, mert a pályán kereskedelmi céllal azt csak a tévétársaságoknak szabad Forrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei

„Az OTT esetében az egyik kihívás az volt, hogy a múltban a televízió, valamint a telefon vagy iPad kijelzőjén megjelenő kép nem volt szinkronban egymással – mondta Mehul Kapadia, a Tata F1-es üzletágának vezetője az Autosportnak. – Ez egy komoly technológiai feladat volt, ennek megoldásán dolgoztunk, és most már állíthatjuk, hogy meg tudjuk csinálni.

Kapadia azt viszont hozzátette, hogy „kereskedelmi szempontból néhány válaszra van szükség”, mert „üzleti kérdés, hogy a sportvállalkozások közvetlenül kapcsolatba akarnak-e kerülni a fogyasztóikkal, lemondva azokról a mértékekről, amelyek a tévétársaságok révén jönnek.”

A közvetítés tette világsikerré a Forma-1-et, de a mai nézők már nem kötődnek annyira a tévék képernyőihez Forrás: AFP/2010 Getty Images/Mark Thompson

Ez magyarul azt jelenti, hogy az F1 bevételeinek jelentős része a futamokat közvetítő tévétársaságoktól származik, amelyek reklámbevételekből, adókból, valamint előfizetési díjakból fedezik a jogdíj árát. Lehetőség nyílna arra, hogy a közönség tagjai egyénileg előfizessenek az F1 – mondjuk angol nyelvű – online közvetítésére, ezzel viszont

kár érné a vagyonokat fizető csatornákat.

Bernie Ecclestone irányítása alatt az F1 el sem indult ebbe az irányba, mindent a tévétársaságokkal kötött üzleteknek vetettek alá, olyannyira, hogy a sport bölcsőjének számító Nagy-Britanniában jövőre már egyáltalán nem lesz előfizetés nélkül nézhető F1-közvetítés. A Liberty Media azonban több területet is vizsgál, ahol változtatni lehetne az F1 üzleti modelljén.

Szingapúrban maga az F1 is új fejlesztést tesztelt Forrás: AFP/Mohd Rasfan

„Teljes digitális átalakulás zajlik, függetlenül attól, hogy csak nézzük a sportot vagy interakcióba is lépünk vele a pályán vagy egy stadionban. Nézhetünk focit, F1-et vagy krikettet, a szórakozás abban rejlik, hogy bevonódunk, és a sport közelébe jutunk. Ennek egy része (az F1-ben) jöhet egy második képernyőn megjelenő adatokból, de függetlenül a képernyő méretétől,

„Most éppen a 360 fokos közvetítéseket tanulmányozzuk. Mindez meg fog valósulni, és a rajongók érdekét szolgálja.”

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!