Vágólapra másolva!
Megszakadt a csökkenő tendencia a versenyenkénti előzések számában. Verstappen 78 előzést mutatott be idén – amióta rendelkezésre állnak adatok, egy szezonon belül még senki sem hajtott végre ennyi manővert. 1983 óta egyébként is csak 2011-ben volt ilyen sok előzés a száraz futamokon.

Az idei szezon is alátámasztotta, hogy aki a kevés előzés miatt sírja vissza a Forma-1 letűnt korszakait, az érzéki csalódás áldozata: a Cliptheapex.com számításai szerint 2016-ban összesen 1030 pozíciócsere történt a versenyzők között a pályán (a nyilvánvaló technikai problémák nélkül), ami futamonként 49-es átlagnak felel meg.

Ez a negyedik legmagasabb érték, amióta a hivatalos statisztika 1983-tól rendelkezésre áll,

sőt, csak a száraz versenyeket nézve az idei szezont egyedül a 2011-es múlta felül.

Verstappen rengeteget előzött az idén Forrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei

A versenyenkénti előzések száma 2011–13 között volt a legmagasabb, de az előző két évben csökkenésnek indult (2014: 44, 2015: 31). Az idei növekedéshez komoly hozzájárulása volt Max Verstappennek, aki a Pirelli kimutatása alapján 78 előzést mutatott be, ez pedig rekordnak számít egyetlen szezonon belül.

A Red Bull titánja nyolc futamon is bezsebelte a közönségtől a nap versenyzője címet, a leggyorsabb ütemben a Brazil Nagydíj hajrájában termelte az előzéseket. Ugyanakkor nem ő, hanem Lewis Hamilton jegyezte a legtöbbet belőle egy adott futamon; a Mercedes pilótája Kínában, ahol hátulról rajtolt, 18-ig jutott.

Ez a verseny hozta egyébként a legtöbb előzést 1983 óta – a Cliptheapex.com 161-et, a Pirelli 128-at számolt össze.

Az eltérésnek módszertani oka lehet, a gumigyártó ugyanis a körön belüli oda-vissza előzéseket nem vette figyelembe. A Kínai Nagydíjon a több élversenyzőt hátrarántó rajtbaleset dobta meg az előzések számát. A másik végletet a Magyar Nagydíj jelentette, ahol összesen 10 helycsere történt a pályán. A rajtok királya Fernando Alonso volt, ő a futamok nyitó köreiben összességében 41 pozíciót javított.

És hogy ki mellett mentek el csupán egyszer az egész idény folyamán?

Meglepően hangozhat, de a helyes megfejtés Sebastian Vettel, akit csupán Verstappen előzött meg a Brazil GP-n.

A Mercedes pilótái ellenben összesen hétszer nézték (Hamilton háromszor, Nico Rosberg négyszer), ahogy egy másik autó elhúz mellettük.

Az idén használt gumik száma Forrás: Pirelli

A Pirelli emellett elárulta, hogy a nagydíjakon 15 652 gumit használtak a csapatok, ezekből 13 844 volt slick. Az ultralágy keveréken Nico Rosberg ment a legtöbbet (több mint 2 ezer kilométert), a szuperlágyon és a közepesen Valtteri Bottas (4600-at, illetve 3600-at), a lágyon Sergio Pérez (6500-at), a keményen Daniel Ricciardo (760-at).

A szezon során elért legnagyobb végsebesség Valtteri Bottas nevéhez fűződik, aki a Williamsszel Mexikóban 372,5 km/h-val száguldott.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!