Vágólapra másolva!
A Pirelli 2017-ben évi 25 napot kapott az új abroncsok tesztelésére, de a csapatok logisztikai problémákra hivatkozva nem fogadták el az előzetes terveket.

A Forma-1 egyedüli gumiszállítója, a Pirelli a 2017-es évben is 25 napot kapott arra, hogy tesztelje a következő szezonban bevezetésre kerülő új abroncsokat. Az olasz gyártó a Brazil Nagydíj előtt ki is dolgozott egy előzetes tervezetet, ezt azonban a csapatok nem fogadták el, elsősorban logisztikai problémákra hivatkozva.

A Pirelli ugyanis a szezon nagy részét szeretné lefedni a tesztnapokkal, az idény elején kezdenék a munkát, és Európán kívüli helyszíneken is tesztelnének.

A csapatok szerint azonban néhány helyszínen problémákba ütközne a felszerelés és a csapattagok szállítása, az idény elején ráadásul még nincs elég pótalkatrészük és hajtásláncuk ahhoz, hogy a teszteken is bevessék az autóikat. Az Európán kívüli teszteléshez továbbá az FIA engedélyére is szükségük van, a logisztikai nehézségek pedig a FOM-ot is érintik, amelynek az éppen tesztelő csapatok miatt késleltetnie kellene a felszerelések szállítását a futamhelyszínek között.

A Pirelli sok pályán akar tesztelni jövőre Forrás: Daimler AG/Daimler AG/Wolfgang Wilhelm

A csapatok rámutattak, hogy néhány pályán egyéb okokból sem javasolt tesztelni, Interlagosban például nem számolhatnának a versenyhétvégéken megszokott biztonsági intézkedésekkel. Két Európán kívüli pályát, Austint és Szepangot viszont ők is lehetséges helyszínnek tartanak, ráadásul az USA-ban és Malajziában is az idény vége felé rendezik a nagydíjat. Az is felmerült, hogy egy napon egyszerre több autó is használhassa a pályát - ha például három csapat tesztelne egyszerre, az három napnak számítana, és így nem kellene 25 külön időpontot találni.

A Pirelli kitart a tervei mellett

A Pirelli azonban ragaszkodik az elképzeléseihez, ők szeretnék, ha egyszerre csak egy csapat tesztelné az abroncsokat, és az egész idényre elosztanák a tesztnapokat. "Tárgyalunk a csapatokkal, megpróbálunk egy olyan tervet kidolgozni, amely nekik és nekünk is megfelel. Megértem, hogy az idény elején még nincs túl sok pótalkatrészük, de szerintem ez nem jelent komoly problémát" - nyilatkozta a Motorsport.com-nak a Pirelli technikai főnöke, Mario Isola.

Hozzátette, muszáj minél több pályán kipróbálniuk az abroncsokat, mert az egyes helyszíneken teljesen más erőhatások érik a gumikat.

"Olyan tesztekre is szükségünk van, ahol ki tudjuk próbálni az extrém esős és az intermediate gumikat, ezért fellocsolható pályákon is dolgozunk kell - mutatott rá. - A fejlesztési tervünk alapján egy 6-7 hónapos időszakra lenne szükségünk."

Isola szerint azért praktikusabb, ha egyszerre csak egy autón tesztelik az abroncsokat, mert így később egy másik pályán, más körülmények között, más autón próbálhatják ki ugyanazt a megoldást. Egyelőre az sem egyértelmű, hogy a 11 csapat között hogy osztják szét a 25 tesztnapot. Elképzelhető, hogy minden istálló 2 napot kap, és a viták elkerülése érdekében a Pirelli lemond a maradék 3 napról. Idén például három csapattal dolgoztak együtt a gumik fejlesztésén, és csak 24 napot használtak fel a megengedett 25-ből.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!