Célegyenesébe fordul a vb, de az eső bekavarhat - Brazil Nagydíj előzetes

Horizontal
General view of the start of the Brazilian Formula One Grand Prix at the Interlagos racetrack in Sao Paulo, Brazil on November 9, 2014. AFP PHOTO / NELSON ALMEIDA / AFP PHOTO / NELSON ALMEIDA
Vágólapra másolva!
Ha Interlagosban sikerül nyernie, Hamilton pozíciójától és az utolsó futam eredményétől függetlenül Rosberg biztosan világbajnok lesz. A Mercedes a favorit, de nem mehetnek biztosra, mert Brazíliában nem ritkák a drámával és meglepetésekkel teli futamok, és a hétvégére jósolt eső is megkavarhatja a sorrendet.
Az idény utolsó előtti futamát rendezik Brazíliában Forrás: AFP/Nelson Almeida

Fejezetek a Brazil Nagydíj történetéből

* Brazíliában már az 1930-as években rendeztek komolyabb autóversenyeket, 1940-re pedig az első állandó versenypályájukat is megépítették Sao Paulo egyik külvárosi részében, Interlagosban. A formaautózás a következő évtizedekben nem tartozott a legnépszerűbb szakágak közé az országban, de 1970-ben, Emerson Fittipaldi Forma-1-be kerülésével ez gyorsan megváltozott. A fiatal brazil versenyző már az első szezonjában futamot nyert, és négy évvel később már kétszeres világbajnoknak mondhatta magát,

Brazíliában pedig kitört az F1-láz.

* 1972-ben bajnokságon kívüli futamot rendeztek a felújított, átalakított interlagosi pályán, a következő évben pedig az első hivatalos Forma-1-es futamra is sor került Brazíliában. Fokozta a bajnokság népszerűségét, hogy az első három Brazil Nagydíjon hazai versenyző diadalmaskodott - kétszer Fittipaldi, egyszer pedig az a Carlos Pace, akinek a nevét a pálya 1985 óta viseli. Az aszfalt rossz állapota miatt a Brazil Nagydíj 1978-ban átköltözött a riói Jacarepaguá pályára, majd újabb két évig ismét Interlagos volt a soros. 1981-ben az F1 visszatért Rióba, és kilenc éven át minden brazil futamot itt rendeztek, 1990 óta viszont újra Interlagos a Brazil Nagydíj otthona.

* A Brazil Nagydíjat hagyományosan az idény elején rendezték, de 2004 óta a szezon utolsó versenyeinek egyike. Ennek köszönhető, hogy az elmúlt 11 évben hatszor (2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2012) itt dőlt el a világbajnokság, nem egyszer drámai körülmények között.

Komoly esély van rá, hogy az idén is bajnokavatásra kerül sor

- Nico Rosbergnek egy győzelem is elég lenne a végső diadalhoz, és mellette szól, hogy a legutóbbi két évben ő nyert Interlagosban, Hamiltonnak viszont ez még egyszer sem sikerült.

Rosbergnek bajnoki címet érne egy újabb brazíliai győzelem Forrás: AFP/Miguel Schincariol

* A Brazil Nagydíj történetének legeredményesebb pilótája Alain Prost, aki a 6 győzelme közül csupán egyet szerzett Interlagosban. Michael Schumacher viszont négyszer nyert a Sao Paulo-i pályán, a jelenlegi mezőnyből pedig Sebastian Vettelnek, Nico Rosbergnek és Felipe Massának sikerült kétszer nyernie. A csapatok közül a McLaren a legsikeresebb 12 győzelemmel.

Emlékfoszlány

Aki látta a 2008-as idényzáró futamot, az aligha felejtette el, mi történt az utolsó körökben, hiszen a Brazil Nagydíj minden idők egyik legizgalmasabb bajnoki végkifejletével zárult. A versenynek Lewis Hamilton vághatott neki favoritként, mivel 7 pontos előnnyel vezette a tabellát Felipe Massa előtt, és akkoriban még csak 10 pont járt a győzelemért. Massa a Ferrarival megszerezte a pole pozíciót, Hamilton pedig csak 4. lett az időmérőn, de különösebben nem kellett aggódnia, a bajnoki címet ugyanis már az 5. hellyel bebiztosította volna.


Néhány perccel a rajt előtt egy óriási zápor áztatta el a pályát, de az aszfalt hamar felszáradt. Massa magabiztosan vezette a futamot, Hamilton pedig a verseny nagy részében tartotta a 4. helyét. A 71 körös futam 63. körében azonban újra eleredt az eső, és az élmezőny kiállt a bokszba intermediate gumikért. A toyotás Timo Glock viszont úgy gondolta, száraz pályára való gumikon is képes lesz teljesíteni az utolsó köröket, és a többiek kerékcseréjét kihasználva a hetedikről a 4. helyre ugrott előre. Hamilton ezzel visszaesett az 5. helyre, majd a 69. körben Vettel is megelőzte őt az egyre intenzívebb esőben. Az utolsó két körben úgy tűnt, Massa lesz a világbajnok, és amikor a brazilt elsőként intették le, a Ferrarinál kitört az ünneplés. Az öröm azonban túl korai volt:

néhány kanyarral a célvonal előtt Vettel és Hamilton megelőzte a száraz pályás gumikon egyre jobban küszködő Glockot. A brit így végül az 5. helyen ért célba, és 1 pontos előnnyel megszerezte az első világbajnoki címét.

Az elmúlt öt év győztesei:

2015 Nico Rosberg (Mercedes)
2014 Nico Rosberg (Mercedes)
2013 Sebastian Vettel (Red Bull)
2012 Jenson Button (McLaren)
2011 Mark Webber (Red Bull)

Az elmúlt öt év edzéselsői:

2015 Nico Rosberg (Mercedes)
2014 Nico Rosberg (Mercedes)
2013 Sebastian Vettel (Red Bull)
2012 Lewis Hamilton (McLaren)
2011 Sebastian Vettel (Red Bull)

A hétvége fő témái

Rosberg meccslabdája

A pontversenyt vezető német pilóta óriási lehetőség kapujában áll: ez az első futam, amikor csak a saját versenyével kell törődnie, ha nyer, a többiek eredményétől függetlenül bebiztosítja a világbajnoki címét. Jelenleg ugyanis 19 pont az előnye Hamiltonnal szemben, egy győzelem esetén pedig további 7 ponttal növelné az előnyét, miközben az idényzárón maximum 25 pontot lehet majd szerezni. Rosberg önbizalmát növelheti, hogy

az elmúlt két évben ő volt a Brazil Nagydíj győztese, Hamilton viszont még soha nem nyert Interlagosban.

Rosbergnek persze nem muszáj nyernie ahhoz, hogy a hétvégén világbajnok legyen, az eredmények többféle kombinációja is az ő sikerét hozná. Ha viszont vasárnap Hamilton állhat a dobogó tetejére, a döntés mindenképpen az Abu-Dzabi Nagydíjra marad.

A lehetséges pontkülönbségek Rosberg és Hamilton között a Brazil Nagydíj után, a versenyen elért helyezésük függvényében. A kék hátterű rubrikák azok, amelyekben Rosberg már biztosan világbajnok lesz Forrás: Origo

Eső bolondíthatja meg a versenyt

A Brazil Nagydíjat gyakran zavarja meg a pályára sokszor váratlanul lezúduló eső, és az előrejelzések alapján most is lehet hasonlóra számítani. Pénteken és szombaton főleg délelőttre jósolnak zivatart,

vasárnap viszont a nap bármely szakaszában eleredhet az eső, mégpedig kifejezetten heves.

A csapadék az elmúlt évtizedekben több Brazil Nagydíjat is emlékezetessé tett. A legnagyobb káosz a 2003-as futamon alakult ki, amikor az esőben a fél mezőny balesetet szenvedett vagy kicsúszott, Giancarlo Fisichella pedig egy teljesen váratlan győzelmet aratott a gyengélkedő Jordan-Forddal. A 2008-as futam utolsó köreit is az eső tette drámaivá, és 2012-ben is vizes pályán zajlott a sorsdöntő küzdelem Vettel és Alonso között.

A Mercedest üldöző csapatok talán az esőben bízhatnak Forrás: NurPhoto/Hasan Bratic/Photoshot/NurPhoto/Hasan Bratic

Lassan kialakul a 2017-es mezőny

A Brazil Nagydíjra úgy érkezett a mezőny, hogy sokkal többet tudunk a 2017-es pilótapárosokról, mint két héttel ezelőtt Mexikóban. A Williams hosszabbított Valtteri Bottasszal, és bejelentette, hogy a finn csapattársa az újonc Lance Stroll lesz. A Renault a következő szezonra is megtartja Jolyon Palmert, Kevin Magnussen pedig minden jel szerint a Haasnál fog kikötni, noha a hivatalos bejelentésre még várni kell. Az is eldőlt, hogy a Force India a Manor idei újoncával, Esteban Oconnal pótolja majd Nico Hülkenberget.

A hétvége programja

2016. november 11., péntek

  • 13:00-14:30 1. szabadedzés
  • 17.00-18:30 2. szabadedzés

2016. november 12., szombat

  • 14:00-15:00 3. szabadedzés
  • 17:00-18:00 időmérő edzés

2016. november 13., vasárnap

  • 17:00- Brazil Nagydíj

Az Autódromo José Carlos Pace

Az interlagosi pályarajz Forrás: FIA

Hossz: Ez az egyik legrövidebb Forma-1-es pálya, csupán 4309 méter hosszú.

Pályacsúcs: 1:09.822, ezt a helyiek egyik kedvence, Rubens Barrichello futotta a Ferrarival még a 2004-es első időmérő edzésen.

A leggyorsabb kanyar: A balos 5-ös kanyar, amelyen 255 km/ó-val szoktak átszáguldani.

A leglassabb kanyar: A 10-es számmal jelölt hajtűkanyarban 75 km/ó-ra csökken a tempó.

A haladási irány: Az óramutató járásával ellentétes. Ez mindössze négy másik pályára igaz a 21 futamos bajnokságban (Austin, Szingapúr, Abu-Dzabi és Baku).

A leghosszabb egyenes: Ezen a pályán még az sem túl hosszú, a célegyenes mindössze 650 méteres.

A legjobb előzési pont: A legtöbb sikeres manővert az első szektorban hajtják végre, azon belül is az első kanyarban. A pálya középső része szűk és kanyargós, így kevésbé alkalmas az előzésre. Két DRS-zónát jelöltek ki, az egyiket a célegyenesben, a másikat a 3-as és 4-es kanyarok között.

A legdurvább féktáv: Interlagos kíméletes a fékekkel, kevés helyen kell a pedálra taposni. Az első kanyarhoz közeledve viszont mintegy 340 km/ó-s tempóról lassítanak 100 km/ó-ra.

Végsebesség: Tavaly Sergio Pérez 340,1 km/ó-s tempót ért el a célegyenesben.

Massa az utolsó hazai versenyét futja a hétvégén Forrás: AFP/Miguel Schincariol

Stratégia, gumik

* A brazil pálya megviseli az abroncsokat, ezért a Pirelli a három legkeményebb keveréket - a kemény, a közepes és a lágy abroncsokat - vitte el Interlagosba.

A kemény gumikat először fogják bevetni Brazíliában,

de sok szerepük nem lesz a hétvégén - mindössze négy olyan versenyző van, aki két szettet kért belőlük, a többiek egy garnitúrával is megelégszenek. A lágy abroncsok a legnépszerűbbek, ezekből a Williams kérte a legtöbbet, 9 szettet. A Mercedes 8, a Ferrari és a Red Bull pedig 7 garnitúrát kért a leggyorsabb keverékből. A világbajnoki párharc valószínűleg nem a gumikon fog múlni, Rosberg és Hamilton választása megegyezik.

* A tavalyi Brazil Nagydíjon a versenyzők többsége háromszor járt a bokszban, köztük a kettős győzelmet arató Mercedesek is, a mezőny kisebb hányada pedig két kiállással teljesítette a versenyt. A Pirelli szerint az idei versenyen nagyobb szerepe lesz a taktikának.

és mivel az idén javult az autók teljesítménye és nőtt a leszorítóerő, az egyetlen ésszerű döntés az volt, hogy a kemény keveréket is bevetjük - nyilatkozta a gyártó sportigazgatója, Paul Hembery. - Meg kell találni az egyensúlyt a kemény abroncsok tartóssága és a lágyabb keverékek jobb teljesítménye között, ez lesz a stratégia kulcsa."

* Brazíliában egyéb tényezőket sem szabad figyelmen kívül hagyni, az eső és a Safety Car gyakran tönkreteszi az előre kitervelt stratégiákat. Interlagosban az átlagosnál több baleset történik, és a szűk pályán gyakran szükség van a biztonsági autóra a pálya megtisztításához. Az eddigi futamok statisztikái alapján

70% az esély arra, hogy a versenyen a Safety Carnak is lesz szerepe.

A csapatok brazíliai gumiválasztása Forrás: Pirelli

Ezt várják a főszereplők

Mercedes

  • 2015-ös edzéseredmény: Rosberg 1., Hamilton 2.
  • 2015-ös versenyeredmény: Rosberg 1., Hamilton 2.

A brazil pálya az eddigi szezonok alapján Rosbergnek fekszik jobban,

a német az előző két évben a pole pozícióból indulva aratott futamgyőzelmet Interlagosban. Ez a teljesítmény most világbajnoki címet érne, és Rosberg kijelentette, esze ágában sincs a 2. helyre játszani Brazíliában. "Nem fogok változtatni a hozzáállásomon. Továbbra is úgy kell versenyeznem, hogy a legjobbat hozzam ki magamból, márpedig ehhez a győzelmet kell megcéloznom minden alkalommal" - jelentette ki a bajnokságot 19 pontos előnnyel vezető Rosberg, aki tudja, hogy még nem bízhatja el magát. "Még mindig van hátra két verseny, és ebben a sportban bármi megtörténhet. Azokra a feladatokra kell összpontosítanom, amelyek az én kezemben vannak, és remélem, egyéb tényezők sem hátráltatnak majd."

Lewis Hamilton abból merít erőt, hogy ő érkezik jobb formában a versenyre, az előző két nagydíjon sikerült nyernie. "Szokatlan helyzetben vagyok a bajnokságban - akármennyire küzdök, nem lehetek benne biztos, hogy az eredményeim garantálják a végső sikert - utalt arra, hogy még akkor is Rosberg az esélyesebb a címre, ha a hátralévő két futamot a címvédő nyeri meg. - Továbbra is nagyon keményen fogok hajtani. A Forma-1-es pályafutásom kezdete óta

ezért a végsőkig kell harcolnunk. Még soha nem nyertem Brazíliában, ezen mindenképpen szeretnék változtatni a hétvégén."

Ferrari

  • 2015-ös edzéseredmény: Vettel 3., Räikkönen 5.
  • 2015-ös versenyeredmény: Vettel 3., Räikkönen 4.

Egyre valószínűbb, hogy a Ferrari győzelem nélkül zárja a 2016-os idényt, az utolsó esélyük talán egy esőáztatta Brazil Nagydíjon lenne a sikerre. Vettel a legutóbbi versenyhétvégén, Mexikóban legalább fel tudta venni a harcot a Red Bullokkal, és a dobogóra is felállhatott, igaz, néhány órával később elvették tőle a 3. helyet, amiért szabálytalanul védekezett a Daniel Ricciardo elleni párharc során. Vettelnek a mexikói futamról nem is a teljesítménye, hanem a rádióüzenetei a legemlékezetesebbek, erősen kritizálta ugyanis a versenyigazgató, Charlie Whiting döntéseit, bár a szavaiért később bocsánatot kért. A német sokak szerint egyre frusztráltabb a Ferrari sikertelensége miatt, de ő továbbra is kitart amellett, hogy az olaszoknak csak idő kell, és hamarosan visszatérhetnek a csúcsra.

"A Red Bullt 2005-ben kezdték komolyan venni, és 2009-ben aratták az első győzelmüket. Időre volt szükségük, ahogy később a Mercedesnek is. Mindig időbe telik, mire egy csapat visszatér az élre, mert ki kell várni, hogy a csapattagok tényleg hatékonyan tudjanak együttműködni, és minden összeálljon."

A papírforma szerint a két Mercedes küzd majd a győzelemért Forrás: NurPhoto/Hasan Bratic/Photoshot/NurPhoto/Hasan Bratic

Williams

  • 2015-ös edzéseredmény: Bottas 4., Massa 8.
  • 2015-ös versenyeredmény: Bottas 5., Massa -

A Williamsszel kapcsolatban az a legfontosabb hír a Mexikói Nagydíj óta, hogy hivatalossá tették a jövő évi felállásukat, a várakozásoknak megfelelően Valtteri Botasszal és az újonc Lance Stroll-lal vágnak neki a 2017-es idénynek.

A Brazil Nagydíj azonban még a visszavonuló versenyzőjükről, Felipe Massáról fog szólni, aki utoljára ül Forma-1-es autóba a hazai közönsége előtt.

"Interlagos az otthonom, itt nőttem fel. Megható lesz utoljára versenyezni ezen a fantasztikus pályán - nyilatkozta a 35 éves brazil. - Remélem, jó eredménnyel tudom befejezni a versenyt. Kétszer sikerült nyernem Interlagosban, és sokszor végeztem a dobogón, remélhetőleg ez most is sikerülni fog. Persze nem lesz könnyű, de mindent megteszek azért, hogy az utolsó hazai versenyemen örömet szerezzek az embereknek."

Red Bull

  • 2015-ös edzéseredmény: Kvjat 7., Ricciardo 9.
  • 2015-ös versenyeredmény: Kvjat 7., Ricciardo 11.

A Mercedes mögött Mexikóban is a Red Bull ért célba a legjobb pozícióban, igaz, Daniel Ricciardo úgy lett harmadik, hogy az előtte befutó pilóták közül a csapattársát, Max Verstappent és a dobogóra felálló Sebastian Vettelt is megbüntették. Az istálló a Brazil Nagydíjra is a szokásos céljával utazik: megpróbálják minél inkább megnehezíteni a Mercedes dolgát, és maguk mögött szeretnék tartani a Ferrarit. Ricciardo 2015-ös versenye nem sikerült jól: az időmérőn kikapott akkori csapattársától, Danyill Kvjattól, a futamon pedig pontot sem szerzett. "Régebben nem igazán szerettem ezt a pályát, de mostanra én is megkedveltem. Remélem, az idei futamon az eredményem is hozzájárul ahhoz, hogy szép emlékekkel távozzak Brazíliából" - nyilatkozta az ausztrál.

Force India

  • 2015-ös edzéseredmény: Hülkenberg 6., Pérez 13.
  • 2015-ös versenyeredmény: Hülkenberg 6., Pérez 12.

A Force India továbbra sem ereszthet le, a 9 pontos előnyük még nem garantálja, hogy a Williams előtt a 4. helyen fognak végezni a konstruktőri bajnokságban. A Mexikói Nagydíjat kettős pontszerzéssel zárták, de a legnagyobb riválisuk is hasonló teljesítményre volt képes. "A mexikói eredményünkön is látszik, hogy milyen versenyképesek vagyunk, ezért a hétvégi Sao Paulo-i versenyt is bizakodva várjuk - nyilatkozta a csapatfőnök Vijay Mallya. - A csapatunk szempontjából nagyon fontos ez a hétvége, hiszen

Minden egyes pont döntő jelentőséggel bírhat, ezért garantálnunk kell, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból."

A Force India megszilárdítaná a konstruktőri 4. helyét Forrás: NurPhoto/Hasan Bratic/Photoshot/NurPhoto/Hasan Bratic

Renault

  • 2015-ös edzéseredmény (Lotus néven): Grosjean 15., Maldonado 16.
  • 2015-ös versenyeredmény (Lotus néven): Grosjean 8., Maldonado 10.

A Brazil Nagydíj előtt bejelentették, hogy Jolyon Palmer lesz Nico Hülkenberg csapattársa jövőre a Renault-nál, ami azt is jelenti, hogy Kevin Magnussen biztosan távozik az istállótól. Palmer nagyon boldog, hogy újoncként meg tudta győzni a teljesítményével a csapat vezetőségét, és az utolsó két versenyen is szeretné meghálálni a bizalmat. "Optimistán utazom Brazíliába, szerintem itt is fenntarthatjuk a szezon második felében mutatott jó formánkat - bizakodott. - A versenytempónkkal már régóta elégedettek vagyunk, és az időmérőkön is javulunk. Mexikóban remek csatákat vívtunk a McLarennel, szerintem magabiztosan vághatunk neki a brazil hétvégének."

Toro Rosso

  • 2015-ös edzéseredmény: Verstappen 10., Sainz 12.
  • 2015-ös versenyeredmény: Verstappen 9., Sainz -

A tavalyi Ferrari motorral küszködő Toro Rosso nem nagyon tehet mást azon kívül, hogy várja a következő évet, amikor újra a Renault friss erőforrásaival versenyezhetnek. A hajtáslánc terén az idény végére nagy lett a lemaradásuk, és az aerodinamikai fejlesztéseik többsége sem vált be, ezért egyre kevesebb a reményük arra, hogy normális körülmények között pontot szerezhetnek. Mexikóban is messze voltak ettől az eredménytől, Carlos Sainz ráadásul büntetést is kapott, amiért a rajt után a fűre szorította Alonsót.

Sauber

  • 2015-ös edzéseredmény: Nasr 11., Ericsson 14.
  • 2015-ös versenyeredmény: Nasr 13., Ericsson 16.

A Saubert már csak egy káoszfutam mentheti meg attól, hogy az utolsó helyen, pont nélkül zárják az idényt, és

talán éppen egy esős Brazil Nagydíj hozza el számukra a várva várt lehetőséget.

Marcus Ericsson sem adta még fel a harcot, azt ígéri, minden lehetőséget igyekeznek majd megragadni. "Természetesen továbbra is az a célunk, hogy pontokat szerezzünk - jelentette ki. - Úgy érzem, továbbra is jó irányba haladunk, és mindenki keményen hajt az első pontunkért."

McLaren

  • 2015-ös edzéseredmény: Button 17, Alonso 20.
  • 2015-ös versenyeredmény: Button 14., Alonso 15.

A McLaren a szezon közepén egyre jobb formába lendült, de az utóbbi időben a pályák jellegétől függően ingadozik a teljesítményük. A mexikói pálya nem feküdt az autójuknak, ezért egyik versenyzőjük sem szerzett pontot, de Brazíliában javítanának a mérlegen. "Keményen dolgozunk rajta, hogy megszüntessük az egyes pályák között tapasztalt különbségeket, és mindenhol versenyképesek lehessünk - jelentette ki a versenyigazgató, Eric Boullier. - A McLaren nagyon sikeres múltat tudhat maga mögött Brazíliában, ráadásul Jenson és Fernando is itt lett világbajnok. Remélem, az idei futamról is jó érzésekkel távozunk majd."

Nasr hazai pályán küzdhet az idei első pontjáért Forrás: AFP/All rigths reserved/Miguel Schincariol

Manor

  • 2015-ös edzéseredmény: Rossi 18., Stevens 19.
  • 2015-ös versenyeredmény: Rossi 18., Stevens 17.

A Manor a teljesítményével továbbra sem hívja fel magára a figyelmet, inkább az átigazolási hírekkel kapcsolatban halljuk a versenyzőik nevét. Csütörtökön az is bebizonyosodott, hogy az idény közben debütált versenyzőjük, Esteban Ocon a Force India versenyzője lesz jövőre, de Pascal Wehrlein sorsa továbbra is bizonytalan.

A Manor idei egyetlen pontját szerző német mindenesetre szívesen maradna a kis csapatnál.

"Az istálló nagyon sokat javult tavaly óta, sőt az idén is, ha az első futamhoz hasonlítjuk a teljesítményünket - vélekedett. - Szerintem jövőre lehetőségünk lesz még többet fejlődni, és remek lenne, ha ennek részese lehetnék."

Haas

Az amerikai istálló továbbra is fékproblémákkal küszködik, és Grosjean szerint Mexikóban mindent elrontottak, amit lehetett. A franciát elsősorban az bosszantja, hogy a Haas formája számukra is érthetetlen okokból ingadozik futamról futamra. "Remélem, a brazil hétvégére sikerül összeszednünk magunkat. Nagyon szeretem ezt a pályát, ezért jó lenne elcsípni egy-két pontot Interlagosban."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!