Visszakövetelik a kavicságyakat az F1-es pályákra

Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes AMG Petronas, Mexikói Nagydíj, rajt
MEXICO CITY, MEXICO - OCTOBER 30: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes F1 WO7 Mercedes PU106C Hybrid turbo locks a wheel under braking into turn one ahead of Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Red Bull Racing Red Bull-TAG Heuer RB12 TAG Heuer Nico Rosberg of Germany driving the (6) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes F1 WO7 Mercedes PU106C Hybrid turbo, Daniel Ricciardo of Australia driving the (3) Red Bull Racing Red Bull-TAG Heuer RB12 TAG Heuer and the rest of the field at the startduring the Formula One Grand Prix of Mexico at Autodromo Hermanos Rodriguez on October 30, 2016 in Mexico City, Mexico. Mark Thompson/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
A Red Bull részéről a csapatfőnök és Daniel Ricciardo is a kavicságyak feltámasztásáért kampányol, mert azokkal szerintük nem lenne vita, hogy valaki előnyt szerzett-e vagy sem egy kanyar levágása során.

Az új Forma-1-es pályákra már szinte egyáltalán nem telepítenek kavicságyakat, és a régebbieken, így például a Hungaroringen is fokozatosan felszámolják őket. Rendszeresen felmerülő téma ugyanakkor, hogy ezt a klasszikus biztonsági elemet célszerű lenne gyakrabban alkalmazni, mert

a bukóterek aszfalttengere miatt a versenyzők bátrabban vállalnak kockázatokat, és nem bűnhődnek meg, ha túlfeszítik a húrt.

Ez legutóbb a mexikói futam kapcsán került terítékre, amelynek rajtjánál a Mercedes egyik pilótája sem a fehér vonalakon belül evickélt át az első kanyarkombináción, míg Max Verstappen Sebastian Vettel ellen védekezve vágta le azt – a holland utólag időbüntetést is kapott emiatt.

Hamilton levágta a kanyart az elfékezése után Forrás: AFP/2016 Getty Images/Mark Thompson

A Red Bull csapatfőnöke úgy véli, ideje visszatérni a kavicságyakhoz néhány helyen. "Meg kellene vizsgálni, hogy ha a pályák első kanyarja mögé kavicságyat fektetnének, annak nagyobb visszatartó ereje lenne-e a pályaelhagyásokkal szemben, mint az aszfaltozott bukótereknek - idézte Christian Hornert a Motorsport.com. - Max manővere miért volt más, mint ahogy Lewis vezetett a monacói sikánban (Daniel Ricciardo ellen védekezve)? Vagy az itteni első kanyarban?"

"Rendre a sportfelügyelők ítélik meg az egyes vitatott eseteket. A kavicságyakban meglakolnának a hibázó pilóták, ilyen egyszerű az egész."

Versenyzője, Daniel Ricciardo is hasonló véleményt fogalmazott meg.

Még ha nagy sebességgel át is hajtunk rajtunk, a hűtőkbe és a gumikra kavicsok ragadnak, ami egyfajta retorzió" - nyilatkozta.

"Nem tetszik, hogy a versenyzők védekezés közben hibázhatnak, átrepeszthetnek a kanyaron és mehetnek tovább. Szerintem nem volt helyes, amit Lewisszel történt az első kanyarnál. Az első kör mindig létfontosságú, és aki ekkor hibázik, annak bűnhődnie kellene."

Egérutakat a kanyarokhoz!

A kavicságyakkal szembeni egyik ellenérv az, hogy bár általában lelassítják a betévedő autókat, a fékhatást lényegesen gyengítik. A Mexikói Nagydíj hétvégéje előtt Bernie Ecclestone hangzatosan úgy fogalmazott: azzal oldaná meg az ügyet, hogy minden kanyar mellé falat emelne, és akkor nem lenne probléma a pálya elhagyásával.

Nico Hülkenberg szerint már az is előrelépést jelentene, ha bizonyos kanyaroknál kötelező kerülőutakat jelölnének ki a bukótérben azoknak, akik elvétik az adott fordulót, hogy összességében ne nyerjenek időt. "Valami olyasmi kellene, mint amit Szocsiban vagy Monzában használnak. Ott meg kell kerülni egy táblát" - mondta. A montreali utolsó sikánnál nemrég szintén ezt a megoldást kezdték alkalmazni.

Hülkenberg Hamilton mexikói rajtjáról azt mondta, hogy "azzal a féktávval esélye sem volt bevenni a kanyart."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma–1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!