Rosberg akár a hétvégén bajnok lehet - Mexikói Nagydíj előzetes

Forma-1, Mexikói Nagydíj, 2015
MEXICO CITY, MEXICO - NOVEMBER 01: Nico Rosberg of Germany and Mercedes GP drives ahead of Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP during the Formula One Grand Prix of Mexico at Autodromo Hermanos Rodriguez on November 1, 2015 in Mexico City, Mexico. Lars Baron/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Ehhez azért szerencsére is szüksége lenne Nico Rosbergnek, de ha megismételné a tavalyi győzelmét, óriási lépést tenne a bajnoki cím felé. A Forma-1 egyik leggyorsabb pályáján Lewis Hamiltonon az eddiginél is nagyobb a nyomás.
A tavalyi Mexikói Nagydíjra rengetegen voltak kíváncsiak Forrás: AFP/2015 Getty Images/Lars Baron

Fejezetek a Mexikói Nagydíj történetéből

* A Mexikói Nagydíj bajnokságon kívüli versenyként debütált 1962-ben a Mexikóváros közepén kialakított, akkoriban Magdalena Mixhuca néven emlegetett pályán. A következő évben a futam már a Forma-1-es versenynaptár része volt, és az is maradt egészen 1970-ig.

A mexikóiak körében a sport már akkor is nagyon népszerű volt,

egy helyi versenyzőnek, Pedro Rodrígueznek ráadásul az élmezőnybe is sikerült betörnie. A mexikói szurkolók rajongtak honfitársukért, az 1970-es versenyre több mint 200 ezren látogattak ki a kedvéért. A hiányos szervezés miatt azonban a hétvége majdnem káoszba torkollott, és a futam a következő évben már nem szerepelt a versenynaptárban.

* A Forma-1 1986-ban tért vissza Mexikóba, a némileg átalakított fővárosi pályára. A létesítmény ekkor már Autodromo Hermanos Rodríguez nevet viselte az 1971-ben elhunyt Pedro Rodríguez és öccse, Ricardo tiszteletére. Utóbbi egyébként még a legelső Mexikói Nagydíjon szenvedett halálos balesetet a hírhedt Peraltada kanyarban. Második nekifutásra zsinórban hét nagydíjat rendeztek Mexikóban, s bár a pilóták szerették a pályát, 1992-re annyira megromlott az aszfalt állapota, hogy egyre többen panaszkodtak a kiszámíthatatlan bukkanókra, valamint biztonsági kérdések is felmerültek.

Az 1992-es verseny után ezért Mexikó újra kikerült az F1 programjából.

* Már a 2000-es évek elején szó volt a visszatérésről, sokáig az a lehetőség is fennállt, hogy vadonatúj Forma-1-es pályát építenek Mexikóban. A mezőny végül 23 évnyi szünet után az átalakított Hermanos Rodríguez pályára tért vissza 2015-ben, és a futam rögtön óriási népszerűségre tett szert a helyiek körében. A versenyt teltház előtt rendezték, és a kör végén stadionszerű elrendezésben kialakított lelátóknak köszönhetően a rajongók óriási hangulatot teremtettek. A pálya is tetszett a pilótáknak, noha egyesek sajnálták, hogy a biztonsági okokból kihagyott Peraltada kanyart nem próbálhatták ki.

A Forma-1 tavaly tért vissza Mexikóba Forrás: AFP/2015 Getty Images/Clive Mason

* Mindössze három olyan versenyző van, aki egynél többször nyerte meg a Mexikói Nagydíjat. Alain Prost, Nigel Mansell és Jim Clark kétszer ünnepelhetett mexikói F1-es győzelmet, de a skótnak egy bajnokságon kívüli győzelme is volt 1962-ből, így ő tekinthető a nagydíj legeredményesebb versenyzőjének. A mai mezőnyből Nico Rosberg az egyetlen, akinek már sikerült nyernie Mexikóvárosban.

Emlékfoszlány

Bár a jelenlegi vonalvezetésben már nem szerepel, a mexikói pályát sokáig az utolsó, hosszú jobbos kanyarral, a Peraltadával azonosították. A 180 fokos, kicsit döntött kanyar rendkívül gyors és veszélyes volt, a pálya állapotának romlásával ráadásul egyre gyakrabban előfordult, hogy bukkanók tréfálták meg a versenyzőket. Nigel Mansellt viszont mindez nem zavarta, amikor 1990-ben végrehajtotta pályafutása talán leghíresebb előzését a Peraltadában. Mansell az utolsó előtti körben Gerhard Bergerrel csatázott a 2. helyért, és mindenki meglepetésére az utolsó kanyarban szánta rá magát egy vakmerő előzésre. Sokan őrültnek tartották, amiért a Forma-1 egyik legveszélyesebb kanyarjában próbálkozott a bátor manőverrel, de az előzés sikeres volt, és Mansell egy körrel később biztonságosan beért a célba. Berger később elárulta, néhány pillanatra el is vette a lábát a gázról, és nem mert teljes erőbedobással védekezni, mert az "katasztrofális következményekkel járhatott volna." A Peraltada túl veszélyes volt ahhoz, hogy a pálya jelenlegi verziójának része legyen, de Mansell előzésének emlékét ma is őrzi a célegyenes előtti utolsó kanyar, amelyet a brit világbajnokról neveztek el.

A legutóbbi öt Mexikói Nagydíj győztesei:

2015 Nico Rosberg (Mercedes)
1992 Mansell (Williams)
1991 Ricciardo Patrese (Williams)
1990 Alain Prost (Ferrari)
1989 Ayrton Senna (McLaren)

A legutóbbi öt Mexikói Nagydíj edzéselsői:

2015 Nico Rosberg (Mercedes)
1992 Nigel Mansell (Williams)
1991 Riccardo Patrese (Williams)
1990 Gerhard Berger (McLaren)
1989 Ayrton Senna (McLaren)

A hétvége fő témái

Rosberg már a hétvégén bajnok lehet

Elérkeztünk az első olyan versenyhétvégéhez, amelynek egy pilóta

azzal a reménnyel vághat neki, hogy vasárnap délután már a bajnoki címét ünnepelheti.

Ez a versenyző Nico Rosberg, aki azért jobban teszi, ha nem ábrándozik a mexikói bajnokavatásról, ez ugyanis csak akkor következne be, ha ő megnyerné a futamot, Lewis Hamilton pedig maximum 1 pontot szerezne. Erre csekély az esély, de kizárni semmiképpen nem lehet, gondoljunk csak a Mercedesre időnként lesújtó technikai problémákra vagy a rajt utáni tülekedésben könnyen bekövetkező koccanásokra. Rosberg egyébként Hamilton helyezésétől függetlenül is remek helyzetbe kerülhet, ha győzni tud Mexikóban: ebben az esetben az utolsó két futamon egy kieséssel és egy 2. hellyel is bebiztosítaná a bajnoki címet.

Megint teltház lesz

Miközben a versenyekre kilátogató szurkolók száma a legtöbb pályán évről évre csökken, a mexikóiak az idén is ugyanolyan lelkesen vásárolták a belépőjegyeket, mint tavaly. A 23 éves szünet után újra megrendezett Mexikói Nagydíj óriási közönségsiker volt 2015-ben, ezért a szervezők bővítették a lelátókat, és az idei futamra 10 százalékkal több ülőhelyet biztosítottak.

Szeptemberre így is elfogyott a jegyek több mint 90 százaléka,

és mindenki arra számít, hogy idén is teljesen megtelnek a lelátók. Nem mindenkinek tetszik azonban a mexikóvárosi verseny sikere: az USA Nagydíjnak otthont adó COTA pálya elnöke, Bobby Epstein arra panaszkodott, hogy az amerikai futam jegyeladásait némileg visszavetette a mexikói forduló túl közeli időpontja. Szerinte rossz megoldás két egymást követő hétvégén rendezni a texasi és a mexikói futamot, és azt javasolta, hogy az utóbbi versenyt tegyék át kora nyárra, a Kanadai Nagydíj közelébe.

Újabb ülések találhatnak gazdára

A szezonból már csak három verseny van hátra, de a Williams, a Force India, a Renault, a Sauber, a Manor és a Haas még mindig nem jelentette be a teljes pilótafelállását 2017-re. Egyes istállóknál persze vannak egyértelmű jelöltek, a Williamsnél például minden jel arra utal, hogy Valtteri Bottas az ötödik F1-es szezonjára is marad a csapatnál, a visszavonuló Felipe Massa helyét pedig a mindössze 18 éves Lance Stroll foglalhatja el. A Forma-3-as Európa-bajnokság idei bajnoka szombaton ünnepli a születésnapját, és a híresztelések szerint csak azért várnak a bejelentéssel, hogy nagykorúként már ő is nyugodtan reklámozhassa a Williams-szponzor Martini alkoholos italait.

A hétvége programja

2016. október 28., péntek

  • 17.00–18.30 1. szabadedzés
  • 21.00–22.30 2. szabadedzés

2016. október 29., szombat

  • 17.00–18.00 3. szabadedzés
  • 20.00–21.00 Időmérő

2016. október 30., vasárnap

  • 20.00– Mexikói Nagydíj

Az Autodromo Hermanos Rodríguez

A mexikói pálya alaprajza Forrás: FIA

Hossz: Rövid pályáról van szó, a hossza csupán 4304 méter.

Pályacsúcs: Nico Rosberg tavaly 1:19.480-as idővel szerezte meg a pole pozíciót.

A leggyorsabb kanyar: Az utosló, 17-es számmal jelölt forduló, itt a 260 km/ó-s tempót is elérik az autók.

A leglassabb kanyar: A 13-as számú hajtűkanyarban 72 km/ó-ra kell lelassítani.

A leghosszabb egyenes: A célegyenes az egész idény egyik leghosszabb egyenese, 1314 méteres.

A legjobb előzési pont: A hosszú célegyenes végén lévő derékszögű 1-es kanyar. Az egyik DRS-zóna is itt található, a másik pedig a 3-as és 4-es kanyarok közti egyenesben.

Végsebesség: A versenyen Pastor Maldonado 366,4 km/ó-val száguldott a célegyenesben, ez gyorsabb, mint a bármelyik más pályán mért értékek.

Stratégia, gumik

* Csakúgy, mint a múlt heti USA Nagydíjon, Mexikóban is

a közepes, a lágy és a szuperlágy gumikat lehet majd használni.

A Pirelli szerint nehéz előre megjósolni, melyik keverék hogyan fog viselkedni, mert a tavalyi adatok a vadonatúj aszfalt miatt nem túl mérvadóak. "Igaz, hogy versenyeztünk itt tavaly, de erősen valószínű, hogy azóta sokat változott a pálya. A szuperlágy gumikat ráadásul először hoztuk el Mexikóba, ezért a szabadedzéseken a szokásosnál is nagyobb figyelem irányul majd az abroncsokra" - magyarázta Paul Hembery, a gyártó sportigazgatója.

*

A Mercedes megint óvatosabban választott gumit a többieknél,

az egész mezőnyt tekintve is ők kérték a legkevesebb szettet a szuperlágy abroncsokból. Hamilton és Rosberg is 5-5 garnitúrát használhat fel a leggyorsabb gumikból, miközben a Ferrari és a Red Bull hatot kért belőlük a pilótáinak. A legagresszívabb taktikát a Toro Rosso választhatja, ők 8-8 szettet rendeltek a legpuhább abroncsból. A Mercedesen belül a közepes és lágy gumik eloszlása eltérő, Rosberg mindkét keverékből ugyanannyit használhat fel, Hamilton viszont két szettel többet kért a lágyakból.

* A tavalyi futamon a versenyzők túlnyomó többsége, köztük a dobogós helyezettek is kétszer cseréltek kereket, de a Pirelli arra számít, hogy a szuperlágy gumiknak köszönhetően az idén változtatosabb stratégiákat látunk több kiállással.

A csapatok mexikói gumiválasztása Forrás: Pirelli

Ezt várják a főszereplők

Mercedes

  • 2015-ös edzéseredmény: Rosberg 1., Hamilton 2.
  • 2015-ös versenyeredmény: Rosberg 1., Hamilton 2.

Az istálló pilótái közül Hamilton vezetett jobb formában az USA Nagydíjon, a pole pozícióból indulva magabiztos győzelmet aratott. A bajnokságban viszont továbbra is Rosbergnél van az előny, ráadásul nem is kicsi: a 26 pont azt jelenti, hogy három második hellyel is bőven bajnok lenne. A német azt ígéri, megpróbál higgadt maradni, hiába nehezedik rá nagyobb nyomás, mint pályafutása során eddig bármikor. "Az összes versenynek úgy vágok neki, hogy megpróbálok nyerni, ez most sincs másképp - jelentette ki. - Fantasztikus érzés, hogy a szezon végén is harcban állok a világbajnoki címért, nagyon izgatott vagyok emiatt.

Egy versenyhétvégén rengeteg minden történhet, ami felett nincs irányításom, ezért jobb, ha minden ilyen gondolatot kizárok a fejemből, és csak az előttem álló munkára koncentrálok."

"Mindkét pilótánkon nagy a nyomás, csak más módon - magyarázta a csapat vezére, Toto Wolff. - Nico nagyon erős volt Szingapúrban, Lewis pedig Malajziában. Japánban újra Nico remekelt, az USA-ban viszont Lewis tért vissza a csúcsra. Folyamatosan változik köztük az erősorrend, ezért kíváncsian várom, mi történik ezután. Közben persze a riválisainkra is figyelnünk kell - nagy kihívás elé állítanak minket, és a következő versenyeken valószínűleg még intenzívebb küzdelmet kell vívnunk velük."

Tavaly Rosberg ünnepelhetett Forrás: AFP/RONALDO SCHEMIDT/Ronaldo Schemidt

Ferrari

  • 2015-ös edzéseredmény: Vettel 3., Räikkönen 15.
  • 2015-ös versenyeredmény: Vettel -, Räikkönen -

A Ferrari Japánban mintha feltámadt volna, és újra a második legjobb csapattá lépett elő, de Austinban megint a Red Bull mögött kullogtak az erősorrendben. Az időmérőn ennek megfelelően a harmadik rajtsort sikerült kisajátítaniuk, és a futamon sem fértek fel a dobogóra, noha Sebastian Vettel szerint ez kicsit több szerencsével sikerülhetett volna. A csapatfőnök Maurizio Arrivabene a nagydíj után elmondta, nem lepte meg az istálló gyengébb formája, mert a nagy leszorítóerőt igénylő pályákon továbbra is gyengélkednek, sőt egy ideje már nem is koncentrálnak a probléma leküzdésére. „Ha elkezdünk egy idei probléma megoldására összpontosítani, időt veszítünk a jövő évi fejlesztések terén - nyilatkozta. - Ez az oka annak, hogy a szuzukaihoz hasonló, kisebb leszorítóerőt igénylő pályákra koncentrálunk, mert az ott kipróbált és bevált alkatrészek adatait felhasználhatjuk a jövő évi autóhoz."

Williams

  • 2015-ös edzéseredmény: Bottas 6., Massa 7.
  • 2015-ös versenyeredmény: Bottas 3., Massa 6.

A csapat austini hétvégéje szerencsésebben is alakulhatott volna - Valtteri Bottas már a rajtnál defektet kapott, és a verseny nagy részét a mezőny hátsó felében töltötte, Felipe Massa pedig még az utolsó körökben is reménykedett az 5. pozíció megszerzésében, de a Fernando Alonso és Carlos Sainz ellen vívott hármas küzdelemből végül ő került ki vesztesen, és 7. lett. Szerencséjükre a Force Indiának sem ez volt a legeredményesebb hétvégéje, így 2 ponttal csökkenteni tudták a hátrányukat a konstruktőri világbajnokság 4. helyéhez képest, most 8 pont a lemaradásuk. Ez a három hátralévő verseny alatt bőven ledolgozható, a Williams ráadásul arra számít, hogy a gyors mexikói pálya kedvezni fog az autójuknak.

Red Bull

  • 2015-ös edzéseredmény: Kvjat 4., Ricciardo 5.
  • 2015-ös versenyeredmény: Kvjat 4., Ricciardo 5.

A Red Bull remek tempót diktált az austini edzéseken, és sokáig a futamon is reménykedtek abban, hogy legalább az egyik Mercedest elkaphatják. Nem tudtuk meg, mire lettek volna képesek egy sima versenyen, mert Daniel Ricciardo esélyeit egy virtuális Safety Car-fázis tette tönkre, Max Verstappen pedig váltóhiba miatt kiesett, de mindketten úgy érezték, hogy kicsit több szerencsével harcolhattak volna a jobb helyezésekért. Mexikóvárosba is azzal a céllal utaznak, hogy minél jobban megkeserítsék a bajnoki címért harcoló Mercedes-pilóták életét. "Most már minden versenynek úgy vágok neki, hogy

Nem vagyunk olyan messze tőlük, és korábban is láthattuk, hogy elég egy apró hiba, és máris megkavarodik a sorrend. A dobogóra mindenképpen szeretnék felállni, és minden lehetőséget megragadok majd, hogy megnehezítsem a dolgukat" - jelentette ki Ricciardo.

A Red Bull megint támadást indítana a Mercedes ellen Forrás: AFP/2015 Getty Images/Mark Thompson

Force India

  • 2015-ös edzéseredmény: Pérez 9., Hülkenberg 10.
  • 2015-ös versenyeredmény: Pérez 8., Hülkenberg 7.

A Force India továbbra is a konstruktőri bajnokság 4. helyéért harcol a Williamsszel, most 8 ponttal előzik meg a brit istállót. Az egyéni pontversenyben Sergio Péreznek is sikerült Valtteri Bottas elé kerülnie, és a hazai pályáján talán a szokásosnál is keményebben küzd majd azért, hogy megszilárdítsa ezt a pozíciót. "Nem titok, hogy ez a kedvenc hétvégém a szezonban, és szerintem az idei nagydíj még jobb is lesz, mint a tavalyi - mondta a mexikói. - A szurkolók szenvedélye lepett meg a legjobban - rengeteg szeretetet és üzenetet kaptam, hihetetlen pillanatokat éltem át. Nagyon örülök, hogy visszatérhetek." A csapatfőnök Vijay Mallya azt emelte ki, hogy Mexikó

az egész csapat számára az idény egyik legfontosabb versenye,

de a pályán továbbra is csak a feladatukra fognak koncentrálni. "Újabb lépést kell tennünk a konstruktőri bajnokság 4. helye felé. A pálya vonalvezetése elvileg kedvez nekünk, ezért mindenképpen pontokért szeretnénk harcolni."

Renault

  • 2015-ös edzéseredmény (Lotus néven): Grosjean 12., Maldonado 13.
  • 2015-ös versenyeredmény (Lotus néven): Grosjean 10., Maldonado11.

Noha a Renault az előző két futamon nem szerzett pontot, az idény második felében egyértelműen javuló formában versenyeznek, ezért Mexikóban is reális célként tekintenek a pontszerzésre. "Mindig a pontokat célozzuk meg - erősítette meg a csapatot irányító Frederic Vasseur. - A pilótáinknak és a mérnökeinknek elsősorban arra kell törekedniük, hogy kihozzák a maximumot a gumikból, és minden adódó lehetőséget kihasználjanak. A versenyzőknek arra is különösen figyelniük kell, hogy az időmérőn és a versenyen is kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtsanak. A Mexikói Nagydíj egy lenyűgöző esemény, jó lenne, ha az eredményeink is hasonlóak lennének."

Toro Rosso

  • 2015-ös edzéseredmény: Verstappen 8., Sainz 11.
  • 2015-ös versenyeredmény: Verstappen 9., Sainz 13.

Carlos Sainznak Austinban sikerült feledtetnie az elmúlt időszak halványabb teljesítményeit, meglepetésre a 6. helyen ért célba a Toro Rossóval, és

az első pontjait szerezte meg a júliusi Magyar Nagydíj óta.

A spanyol szerint az Egyesült Államokban "végre minden összejött": jól sikerült az időmérője, a futam közben kímélni tudta az abroncsait, Räikkönen és Verstappen kiesésével pedig szerencséje is volt. "Azt nem ígérem, hogy Mexikóban is a 6. helyen érek célba, de ha ismét mindent jól csinálunk, akkor szerintem szerethetünk néhány pontot" - mondta.

Sauber

  • 2015-ös edzéseredmény: Ericsson 14., Nasr 17.
  • 2015-ös versenyeredmény: Ericsson 12., Nasr -

A svájci istállónál minden verseny után elmondják, hogy a jó irányba haladnak, de az eredményeiken ez továbbra sem látszik meg, még mindig pont nélkül állnak a tabella utolsó helyén. A két pilóta közben azon dolgozik, hogy jobb helyet találjon magának a 2017-es szezonra, de azért még a pontszerzésről sem mondtak le teljesen. "Továbbra is keményen dolgozunk a Sauber C35-ös fejlesztésén, és remélhetőleg lépésről lépésre versenyképesebbek leszünk" - nyilatkozta Nasr nem túl sok meggyőződéssel a Mexikói Nagydíj előtt.

Idén még többen férnek fel a lelátókra Forrás: MEXSPORT/© ATP Bildagentur Muenchen / LEAH David ATP Bildagentur Muenchen / LEAH David/David Leah

McLaren

  • 2015-ös edzéseredmény: Alonso 16., Button 20.
  • 2015-ös versenyeredmény: Alonso -, Button 14.

Alonso Austinban beállította az idei legjobb eredményét az 5. helyével, ráadásul ő végzett a legjobb pozícióban a három élcsapat versenyzői mögött. Button sem panaszkodhatott, ő egy elrontott időmérő után a 19. helyről kapaszkodott fel a 9.-re, így a McLaren kettős pontszerzéssel távozott Texasból. A versenyigazgató Eric Boullier azonban figyelmeztette a rajongókat, hogy

a Mexikói Nagydíj előtt ne legyenek túlzott elvárásaik a csapattal szemben.

"Nehéz lenne az austinihoz hasonló eredményt elérnünk. Ez a pálya a kasztnit is megviseli a nagy átlagsebesség és a kemény féktávok miatt, a hajtásláncnak - főleg a turbófeltöltőnek - pedig a szokásosnál keményebben kell dolgoznia a nagy tengerszint feletti magasság miatt" - magyarázta a francia.

Manor

  • 2015-ös edzéseredmény: Rossi 18., Stevens 19.
  • 2015-ös versenyeredmény: Rossi 15., Stevens 16.

A Manor továbbra is az Ausztriában szerzett egyetlen pontjából él, de jó úton haladnak afelé, hogy ezzel kihúzzák a tabella utolsó előtti helyén a szezon végéig. Az elmúlt futamokon esélyük sem volt a pontszerzésre, annak is örülhetnek, ha egy-egy Sauberrel csatázhatnak, és ennél nagyobb izgalmakra Mexikóban sem számíthatnak. A háttérben viszont valószínűleg zajlanak az események, hiszen még egyik pilótájukról sem tudjuk, hol folytatják jövőre a pályafutásukat.

Haas

A Haas hazai hétvégéje furcsán alakult: számos kisebb-nagyobb problémával küszködtek, az edzéseken a tempójuk is rosszabb volt a szokásosnál, a futam végül mégis Romain Grosjean pontszerzésével zárult. Esteban Gutiérreznek azonban továbbra is várnia kell az első pontjára a Haas színeiben, és

nagyon örülne, ha a hazai futamán sikerülne az áttörés.

"Szerintem ez a pálya fekszik az autónknak, remélem, ezt be is tudjuk bizonyítani - mondta a mexikói, aki élete első hazai F1-es versenyére készül. "Még hozzá kell szoknom a pályához, ezért nagyon fontos, hogy az edzéseken minél több időt töltsek az autóban."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!