Otthon térhet vissza a dobogóra a Ferrari - Olasz Nagydíj előzetes

Forma-1, Ferrari, Sebastian Vettel, Olasz Nagydíj
Ferrari's German driver Sebastian Vettel drives during the second practice session at the Autodromo Nazionale circuit in Monza on September 4, 2015 ahead of the Italian Formula One Grand Prix. AFP PHOTO / ANDREAS SOLARO / AFP PHOTO / ANDREAS SOLARO
Vágólapra másolva!
A tempójuk már Spában dobogós helyezést érhetett volna, az Olasz Nagydíjon pedig az új motorjukkal bizonyíthatnak a hazai közönségnek. Hamilton és Rosberg ezúttal egyenlő esélyekkel szállhat harcba az F1 leggyorsabb pályáján.
A 67. Olasz Nagydíj következik a Ferrari hazai pályáján Forrás: AFP/ANDREAS SOLARO/Andreas Solaro

Fejezetek az Olasz Nagydíj történetéből

* Az Olasz Nagydíj az egyik legbiztosabb pont a Forma-1-es versenynaptárban, a Brit Nagydíj mellett ez a másik verseny, amelyet az eddigi összes szezonban megrendeztek. Az olasz futamra ráadásul egy kivétellel mindig a monzai pályán került sor - 1980-ban a későbbi San Marinói Nagydíj helyszínéül szolgáló Imola kapta meg a versenyt -, így Monza az a pálya, ahol a legtöbb F1-es futamot rendezték a Forma-1 66 éves történetében.

* Monzában már évtizedekkel a világbajnokság indulása előtt, 1922-től rendszeresen tartottak nagydíjakat, és a pálya minden korszakban a leggyorsabb, és egyben legveszélyesebb versenyhelyszínek közé tartozott. Kezdetben a híres döntött kanyarokkal fémjelzett oválpályát kombinálták a jelenleg is használt aszfaltcsíkkal, amelynek vonalvezetése meglepően keveset változott az elmúlt csaknem száz évben.

* A döntött kanyart a Forma-1 történetének egyik legnagyobb tragédiája után iktatták ki végleg: 1961-ben Wolfgang von Trips Ferrarija kirepült a pályáról, és a balesetben nemcsak a német élversenyző, hanem 14 néző is életét vesztette. A pályát fokozatosan tették egyre biztonságosabbá sikánok és kanyarok beépítésével, de Monza alaptermészete soha nem változott, és manapság is itt futják a legnagyobb átlagsebességű köröket.

* Az Olasz Nagydíj, legalábbis Monza jövőjével kapcsolatban aggasztó hírek érkeztek az utóbbi években, nemrég még valószínűnek tűnt, hogy a legendás pálya helyét a jövőben Imola veszi át. A pálya szerződése az idén lejár, és eddig nem tudtak megegyezni a magasabb rendezési díjat követelő Bernie Ecclestone-nal, de a legújabb hírek szerint a hétvégén nyélbe ütik az üzletet, és Monza egy időre fellélegezhet.

* A nagydíj legeredményesebb versenyzője Michael Schumacher 5 győzelemmel (1996, 1998, 2000, 2003, 2006).

Emlékfoszlány

Az 1971-es Olasz Nagydíj szinte hihetetlen befutóval ért véget: az első 5 helyen célba érő pilótákat (Peter Gethin, Ronnie Peterson, Francois Cevert, Mike Hailwood, Howden Ganley) 61 századmásodpercen belül intették le. A győzelmet 0,01 másodperces előnnyel az a Gethin szerezte meg, aki a BRM-mel még csak a negyedik helyen kezdhette meg az utolsó kört, de a Parabolica után már ő volt a legjobb helyzetben, a célegyenesben pedig gyorsulási verseny döntött a dobogós helyekről. Egészen a 2003-as monzai futamig ez volt a Forma-1 történetének leggyorsabb versenye, 242,615 km/ó-s átlagsebességgel (32 évvel később Michael Schumacher 247 km/ó-s átlagtempóval teljesítette a futamot). Egy másik érdekesség, hogy a 6 pontszerző helyen csupa olyan versenyző végzett, akik korábban egyetlen futamot sem tudtak nyerni.

Az elmúlt öt év győztesei:

2015 Lewis Hamilton (Mercedes)
2014 Lewis Hamilton (Mercedes)
2013 Sebastian Vettel (Red Bull)
2012 Lewis Hamilton (McLaren)
2011 Sebastian Vettel (Red Bull)

Az elmúlt öt év edzéselsői:

2015 Lewis Hamilton (Mercedes)
2014 Lewis Hamilton (Mercedes)
2013 Sebastian Vettel (Red Bull)
2012 Lewis Hamilton (McLaren)
2011 Sebastian Vettel (Red Bull)

A hétvége fő témái

Monza megmenekült

Legalábbis nagyon úgy tűnik, hogy a hétvégén végre sikerült meghosszabbítaniuk a Forma-1-es szerződésüket, noha Bernie Ecclestone korábban azzal is riogatta az F1 leglelkesebb szurkolótáborát, a tifosit, hogy az egész ország lemondhat a futamról. Mivel Monza képtelen volt kifizetni az Ecclestone által kért rendezési díjat, a Forma-1 nagyura Imolának ajánlott szerződést, akik örömmel át is vették volna az Olasz Nagydíjat. Az Olasz Autóklub elnöke azonban kijelentette, hogy csak Monzát hajlandóak támogatni, az ő pénzük nélkül pedig Imola sem tudná vállalni a rendezést. Az évek óta tartó huzavona a hétvégén valószínűleg véget ér, ráadásul a legjobb megoldással:

az Olasz Nagydíj továbbra is a versenynaptár része marad, és Monzából sem költözik el.

A tifosi mindig gondoskodik a hangulatról Forrás: DPPI media/Vincent Curutchet

Verstappen tényleg közveszélyes?

A mezőny legfiatalabb versenyzőjét eddig is számtalanszor támadták az agresszív vezetési stílusa miatt, de a Belga Nagydíj után az eddigieknél is durvább kritikákat kapott. A futam után a hollanddal összetűzésbe kerülő Ferrari-pilóták akadtak ki a szerintük sportszerűtlen megmozdulásai miatt, majd a következő napokban sorra érkeztek a Verstappent bíráló nyilatkozatok. A legsúlyosabb kritika az 1997-es világbajnoktól, Jacques Villeneuve-től érkezett, aki szerint

a 18 éves Verstappen "tűrhetetlenül" vezetett Spában, és ha továbbra sem fogja vissza magát, valakit egyszer meg fog ölni.

Kimi Räikkönen is azt jósolta, hogy Verstappen egy hatalmas baleset okozója lesz, Niki Lauda szerint pedig pszichológusra lenne szüksége. A riválisokat az is zavarja, hogy a holland rendre megússza a büntetéseket, többek szerint az FIA direkt védelmezi az új F1-es sztárt. Verstappen manővereit várhatóan Monzában is árgus szemekkel figyelmi majd mindenki, de a nyilatkozatai alapján nem valószínű, hogy visszafogja magát - továbbra sem érzi úgy, hogy átlépi a sportszerűség határait, sőt szerinte Räikkönen és Vettel szégyellhetné magát a spái nyilatkozatok miatt.

Otthon kaphat új erőre a Ferrari

A Ferrari számára az év egyik legfontosabb versenye következik, hiszen eddig a vártnál gyengébbre sikerült az idényük, és az egyre jobban elégedetlenkedő hazai szurkolók előtt mindenképpen szeretnék bizonyítani, hogy képesek még harcba szállni a Red Bull-lal és a Mercedesszel. A Belga Nagydíjon láthatóan jobb volt a tempójuk, mint a szünetet megelőző versenyeken, de a rajtnál történt incidens miatt nem derülhetett ki, milyen eredményre lettek volna képesek egy sima futamon.

Monza pályarajza Forrás: FIA

Vettel és az elnök Sergio Marchionne szerint mindkét autójukkal lett volna esélyük dobogós helyen végezni, ezért Olaszországban is csak akkor lesznek elégedettek, ha felállhatnak a pódiumra. Ebben a Ferrari új motorfejlesztése is segítheti őket - hivatalosan még nem jelentették be, melyik nagydíjon vetik be a frissített erőforrásukat, amely az utolsó három fejlesztési zsetonjuk felhasználásával készült, de minden bizonnyal Monzára tartogatták. Azt egyébként Daniel Ricciardo is elismerte, hogy a nagy végsebességet jutalmazó Monzában a Ferrari valószínűleg újra eléjük kerül.

A hétvége programja

2016. szeptember 2., péntek

  • 10.00–11.30 1. szabadedzés
  • 14.00–15.30 2. szabadedzés

2016. szeptember 3., szombat

  • 11.00–12.00 3. szabadedzés
  • 14.00–15.00 Időmérő

2016. szeptember 4., vasárnap

  • 14.00– Olasz Nagydíj

Az Autodromo Nazionale Monza

Hossz: 5793 méterével a hosszabb pályák közé tartozik.

Pályacsúcs: 1:19.525, ezt a kört még egy Williamsszel futotta Juan Pablo Montoya a 2004-es első időmérő edzésen. Tavaly Lewis Hamilton 1:23.397-es idővel szerezte meg a pole-t.

A leggyorsabb kanyar: A 3-as számmal jelölt, elnyújtott Curva Grande, amelyben a 300 km/ó-t is megközelíti az autók tempója.

A leglassabb kanyar: Az első sikánban 80 km/ó-ra kell csökkenteni a tempót. Ez sokaknak nem sikerül minden körben, rengeteg az elfékezés, és a rajtbalesetek sem ritkák.

A leghosszabb egyenes: Az 1120 méteres célegyenes. Monzában azonban nem ez az egyetlen jelentős egyenes, és az autók a pálya 4 különböző szakaszán is elérik a 300 km/ó-s sebességet.

A legjobb előzési pont: Akárcsak Spában, Monzában is az átlagosnál több lehetőség nyílik az előzésre. Az 1/2-es, illetve 4/5-ös számmal jelölt sikánoknál mindig érdemes próbálkozni, de a 11-es számú, hírhedt Parabolica előtt is sokan próbálnak az ellenfelük elé kerülni. A DRS-zónákat a célegyenesben, illetve a 7-es és 8-as kanyarok között jelölték ki.

Az első sikánban nem ritkák az incidensek Forrás: AFP/ANDREAS SOLARO/Andreas Solaro

A legdurvább féktáv: Egyértelműen az első sikán előtti, itt körülbelül 360 km/ó-s tempóról kell alig 160 méteren belül 80 km/ó-ra lelassítani. Eközben 5,8 G-s erőhatás éri a pilótákat.

Végsebesség: Tavaly Kimi Räikkönen száguldott a leggyorsabban, a versenyen 358,3 km/ó-t mértek nála. Ebben a kategóriában egyébként a Mexikói Nagydíj átvette a vezetést, de a kör átlagsebességét tekintve még mindig Monza a Forma-1 leggyorsabb pályája - nem véletlen, hogy a Sebesség Templomának is nevezik.

Forrás: Brembo

Stratégia, gumik

* Köszönhetően annak, hogy a Pirelli az idén háromféle gumikeveréket visz minden versenyre, az Olasz Nagydíjon

ezúttal a szuperlágy abroncsok is szerepet kapnak,

miután korábban csak keményebb keverékeket lehetett itt használni. A Pirelli szerint a lágyabb abroncsok miatt akár új sebességrekordot is láthatunk, főleg az időmérőn számítanak kiugró végsebességekre.

* Tavaly a versenyzők döntő többsége, a pontszerzők közül mindenki egy kiállással teljesítette a versenyt, de a közepes és lágy abroncsok mellett bevetett szuperlágy gumik a stratégiára is hatással lehetnek. A Pirelli sportigazgatója, Paul Hembery nem lepődne meg, ha a gyorsabb, de hamarabb elhasználódó szuperlágy keverék miatt a többkiállásos taktikai megoldások is vonzóak lennének a csapatok számára.

* Az Olasz Nagydíjon nincsenek jelentős eltérések a csapatok gumiválasztásai között. A Ferrari és a Mercedes egyaránt 7-7 szettet rendelt a pilótáinak a szuperlágy gumikból,

csak a pilóták választása között fedezhetünk fel némi különbséget:

Hamilton, illetve Vettel egy garnitúrával többet kért a lágy gumiból, mint a csapattársaik. A Red Bullok csak 6-6 szettet kértek a leggyorsabb abroncsból, a Haas viszont megint bátor volt, ők 9 szett szuperlágy keveréket használhatnak fel.

A csapatok monzai gumiválasztása Forrás: Pirelli

Ezt várják a főszereplők

Mercedes

  • 2015-ös edzéseredmény: Hamilton 1., Rosberg 4.
  • 2015-ös versenyeredmény: Hamilton 1., Rosberg 17.

Lewis Hamilton zsinórban aratott négy győzelme után a Belga Nagydíj legnagyobb trófeáját Nico Rosberg emelhette magasba, de a brit is győztesnek érezhette magát: a motorcseréje miatt előre bekalkulált büntetései után csak az utolsó rajtsorból indulhatott, de az incidensekkel tarkított versenyen így is a 3. helyen sikerült célba érnie. A vártnál kevesebb pontot bukott tehát Rosberghez képest, és még mindig 9 pontos előnnyel vezeti a bajnokságot.

"Örülök, hogy ennyivel megúsztam a belga hétvégét, és Monzába úgy érkezem, hogy az új motorral ismét teljes erőbedobással támadhatok.

- nyilatkozta Hamilton. Rosberg még nem nyert Monzában, tavaly ráadásul motorhiba miatt be sem fejeztea versenyt, ezért mindenképpen az a célja, hogy Spa után egy újabb klasszikus pályán is a dobogó tetejére állhasson.

Ferrari

  • 2015-ös edzéseredmény: Räikkönen 2., Vettel 3.
  • 2015-ös versenyeredmény: Räikkönen 5., Vettel 2.

A Ferrari szempontjából bizakodásra adhat okot, hogy a Belga Nagydíjon - az azt megelőző három versennyel ellentétben - nem a tempójuk, hanem különböző incidensek miatt nem állhattak fel a dobogóra. Sebastian Vettel és az elnök Sergio Marchionne szerint mindkét pilóta elég gyors volt a pódiumhoz, ami remek előjel a hazai futamuk előtt.

Monzában várhatóan egy új erőforrást is bevetnek,

amivel - ha a Mercedest nem is - a Red Bullt újra maguk mögé utasíthatják.

A csapatfőnök Maurizio Arrivabene is úgy véli, hogy sikerült előrelépniük, és bízik benne, hogy ez a tifosi előtt az eredményeiken is meglátszik majd. "Biztató, hogy a rajtbaleset után is elég jó tempót tudtunk diktálni, pedig mindkét autónk megsérült" - utalt a spái futamra. "Eléggé megrongálódtak az autóink, de így is gyorsak és megbízhatóak voltak, ezek pozitív visszajelzések a monzai verseny előtt."

Hamilton tavaly a pole pozícióból indulva aratott győzelmet Forrás: Picture-Alliance/AFP/Verwendung weltweit, usage worldwide/Hoch Zwei

Williams

  • 2015-ös edzéseredmény: Massa 5.,Bottas 6.
  • 2015-ös versenyeredmény: Massa 3., Bottas 4.

A Williamst már rég nem lehet az élcsapatok között említeni: Spában a riválisok problémái ellenére is csak a 8. és 10. helyeket tudták megszerezni, és a Force India megelőzte őket a konstruktőri bajnokság 4. helyéért folytatott harcban. A formájukról sokat elárul, hogy a technikai főnök Pat Symonds "jó eredményként" könyvelte el az 5 megszerzett pontot, és az autójuknak egyik legjobban kedvező pályán, Monzában sem vár sokkal jobb eredményt. Felipe Massa az elmúlt két évben dobogóra állt Olaszországban, de idén csak a pontszerzést tudja reális célként kitűzni maga elé.

Red Bull

  • 2015-ös edzéseredmény: Kvjat 18., Ricciardo 19.
  • 2015-ös versenyeredmény: Kvjat 10., Ricciardo 8.

A Belga Nagydíj után Verstappen spái szereplésétől volt hangos a sajtó, Ricciardo közben csendben örülhetett a 2. helyének, amelyre önerőből saját bevallása szerint sem lett volna képes. Úgy véli, a Ferrari Monzában is gyorsabb lesz náluk, de a szezon utolsó szakaszát bizakodva várja. "A papírforma szerint Monzában legyőznek minket. Ha mégis előttük végeznénk ezen a pályán, az nagyon jó jel lenne Szingapúr és Szuzuka előtt, hiszen ezek a helyszínek elvileg a mi autónknak kedveznek" - magyarázta. "Persze a Ferrarit soha nem szabad leírni. Seb biztosan képes lesz rákapcsolni, és ha jó napja van, Kimi is. Felkészültünk a Mercedes elleni harcra, és nyilván arra is, hogy a Ferrari is csatlakozhat hozzánk."

Force India

  • 2015-ös edzéseredmény: Pérez 7., Hülkenberg 9.
  • 2015-ös versenyeredmény: Pérez 6., Hülkenberg 7.

Az indiai istálló remek hétvégét zárt Spában, a 4. és 5. helyüknek köszönhetően megelőzték a Williamst, és átvették a 4. helyet a konstruktőri bajnokságban. Nico Hülkenberg az idei legjobb eredményét érte el, mégsem volt teljesen elégedett, mert a futam elején a 2. helyen is haladt, de ezúttal is lemaradt a dobogóról. 107 verseny alatt még egyszer sem sikerült felállnia a pódiumra, de igyekszik minél kevesebbet gondolni erre. "Többször kerültem már közel hozzá, de valami mindig közbejött, ezért már akkor sem élem bele magam, ha az élmezőnyben találom magam egy versenyen. Nyilván szeretnék dobogóra állni, és biztos vagyok benne, hogy sikerülni is fog - talán még idén" - mondta. "Szerintem Monzában is versenyképesek leszünk, a hasonló pályákon eddig jól teljesítettünk."

Monzában is izgalmas csatákra lehet számítani Forrás: AFP/ANDREAS SOLARO/Andreas Solaro

Renault

  • 2015-ös edzéseredmény (Lotus néven): Grosjean 8., Maldonado 10.
  • 2015-ös versenyeredmény (Lotus néven): Grosjean -, Maldonado -

A Renault Spában sem került közel a pontszerző helyekhez, mégis kulcsszerepük volt a versenyen, hiszen Kevin Magnussen óriási balesete miatt még a piros zászlót is meg kellett lengetni. A dán pilóta sántikálva szállt ki a rommá tört autójából, majd kórházba is szállították, ahol néhány zúzódáson kívül csak egy vágást találtak a bokáján. Az egymást szünet nélkül követő versenyhétvégék miatt nem sok ideje volt kipihennie magát, de már kedden kijelentette, hogy

mindenképpen szeretne rajthoz állni Monzában.

A végleges döntést az FIA orvosai hozták meg a csütörtöki vizsgálatok után, zöld jelzést adtak neki. "Spában a legjobb tíz között haladtunk egy ideig, ezért nagyon várom már, hogy Olaszországban is megismételjem ezt a teljesítményt" - nyilatkozta Magnussen.

Toro Rosso

  • 2015-ös edzéseredmény: Sainz 17., Verstappen 20.
  • 2015-ös versenyeredmény: Sainz 11., Verstappen 12.

A Toro Rosso nem tudta tartani a lépést a többiekkel a fejlesztési versenyben, és már nem számítanak stabil pontszerzőknek. Carlos Sainz elmondta, arra eredetileg is számítottak, hogy a 2015-ös Ferrari motorjukkal hátrányba kerülnek, de a kasztnit sem tudták a várt ütemben fejleszteni. "Hockenheimbe egy fejlesztési csomaggal érkeztünk, de ez nem vált be - a Magyar Nagydíj óta nem úgy teljesítünk, ahogy kellene.

Hockenheimben nem kellett volna küszködnünk, és Spában sem. Mindenképpen kivizsgáljuk az okokat, és remélem, hamarosan visszatérünk a korábbi pozíciónkba."

Sauber

  • 2015-ös edzéseredmény: Nasr 11., Ericsson 12.
  • 2015-ös versenyeredmény: Nasr 13., Ericsson 9.

A Sauber előrelépésre számított a Belga Nagydíjon, mert az új tulajdonosnak köszönhetően végre ők is tudnak költeni a fejlesztésekre, de Spában sem tudták megszerezni az idei első pontjaikat. A futam után a csapatfőnök Monisha Kaltenborn elmondta, mindkét autójukban a Ferrari motorokkal volt probléma. "Az aerodinamikai csomagunk teljesítménye bizakodásra ad okot, máris látszott, hogy az autónk jó irányba változott" - magyarázta. "A motorproblémák viszont egyáltalán nem segítettek. Ez azért bosszantó, mert mi nem tehetünk ellenük semmit - csak remélni tudjuk, hogy a motorszállítónk a monzai versenyig kijavítja a hibákat."

McLaren

  • 2015-ös edzéseredmény: Button 15., Alonso 16.
  • 2015-ös versenyeredmény: Button 14., Alonso -

Fernando Alonso az utolsó helyről indulva, mindkét Williamst megelőzve a 7. helyen végzett a Belga Nagydíjon, egy olyan pályán, amely papíron nem fekszik az autójuknak. A spanyol szerint ez egyértelműen mutatja, mennyit

fejlődtek tavaly óta, amikor "elképzelhetetlen" lett volna egy hasonló eredmény.

Az istálló ráadásul maga mögé utasította a Toro Rossót, és feljött a bajnokság 6. helyére, de Eric Boullier szerint továbbra is gőzerővel kell dolgozniuk, hogy megtartsák ezt a pozíciót. "A monzai pálya sem kedvez nekünk, egy újabb kemény teszt vár ránk. Az utóbbi időben mutatott formánk azonban önbizalmat ad, és érdekes lesz látni, mire megyünk egy olyan pályán, ahol elsősorban a tiszta motorerő számít" - magyarázta a versenyigazgató.

A monzai pálya nem fekszik a McLarennek Forrás: DPPI media/Vincent Curutchet

Manor

  • 2015-ös edzéseredmény: Stevens 13., Merhi 14.
  • 2015-ös versenyeredmény: Stevens 15., Merhi 16.

Pascal Wehrlein rajtbalesetbe keveredett a Belga Nagydíjon, Esteban Ocon viszont célba ért élete első Forma-1-es futamán, és a sauberes Felipe Nasr előtt a 16. helyen végzett. A francia újonc elmondta, szinte az egész versenyen problémái voltak az autójával, pedig egy gondnélküli versenyen "akár az egyik Renault-t is elkaphattuk volna". A Manornak kedvezhet a gyors monzai pálya, de a pontszerzésben a papírforma szerint ezúttal sem bízhatnak.

Haas

Az amerikai istálló nem tudott előrelépni az elmúlt néhány versenyen, de szerencséjükre a tabellán mögöttük álló csapatok sem gyűjtögették a pontokat, ezért továbbra is tartják a 8. helyüket, ami miatt újoncként nem kell szégyenkezniük. Romain Grosjean szerint csak az a bosszantó, hogy többször is rajtuk kívül álló okokból maradtak le a pontszerzésről, Spában például a piros zászló tette tönkre az előre kigondolt stratégiájukat. "A tempónk meglett volna a 10. helyhez, de nem érdemes ezen túl sokat bánkódni. Még bőven lesz lehetőségünk a legjobb tíz között végezni" - jelentette ki a francia.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!