Szabályváltozás kell a Mercedes legyőzéséhez az F1-ben

Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes AMG Petronas, Belga Nagydíj
British Mercedes AMG Petronas driver Lewis Hamilton drives during the first practice session at the Spa-Francorchamps circuit in Spa on August 26, 2016 ahead of the Belgian Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / LOIC VENANCE
Vágólapra másolva!
Jenson Button szerint össze sem lehet hasonlítani az ő 2009-es világbajnoki címét a Brawn GP-vel, és a Mercedes jelenlegi sikerszériáját. A számok alátámasztják az érvelését.

A szezon végén lezárul egy korszak a Forma-1-ben: a jelenleg használt autók alapvető méretei és építésük szabályai 2009-ben léptek érvénybe, amikor napjaink legsikeresebb F1-es csapata, a Mercedes jogelődje, a Brawn GP máig példátlan világbajnoki címet nyert.

A Brawn GP a gyári Honda csapat romjain éledt újjá a Mercedes motorjaival, és a konstruktőri győzelem mellett Jenson Button révén az egyéni bajnokságot is behúzták. Button kijelentette, bosszantja, ha az ő sikerét a gyári Mercedesek diadalmenetéhez hasonlítják.

Matematikailag is szinte legyőzhetetlenek Forrás: AFP/Loic Venance

„Nincs is mit összehasonlítani” – szögezte le. „A Mercedes egy tökéletesen finanszírozott csapat, ami utcahosszal vezet, és minden futamot megnyernek. Mi nem győztünk mindig. Az év elején elég sok futamot behúztunk, de nem voltunk minden versenyen a pole-ban, még az első sorban sem, talán csak a felén.

Button viszont úgy gondolja, hogy a Mercedes most nagy előnnyel gyorsabb mindenkinél, ezért nem lehet összehasonlítani a két szezon eredményeit. „Lenyűgöző munkát végeznek: a megfelelő embereik vannak, rendelkeznek az anyagi forrásokkal, és persze a pilótáik is jók. Szabályváltozásra van szükségünk, hogy megmérkőzhessünk velük. Egyébként erre szerintem senki sem lenne képes.”

Button a 2009-es Abu-Dzabi Nagydíjon a Brawn GP színeiben Forrás: AFP/Marwan Naamani

A 2009-es világbajnok érvelését a számok is alátámasztják. Az Autosport kiszámolta, hogy Button a 2009-es szezon első hét versenyén az akkori legjobb köridőkhöz képest 100,281%-on állt, a teljes szezon során pedig 100,412%-ra módosult az eredmény. A Red Bullt vezető Sebastian Vettel 100,249%-on teljesített az első hét futamon, majd 100,250%-ot ért el a teljes szezonra vetítve, tehát valóban gyorsabb volt Buttonnál, mégis csak a 2. lett a pontversenyben.

A Mercedes 2015-ös csapatátlaga ehhez képest is szinte hihetetlen,

100,072%-os értéken állt meg, Lewis Hamilton 100,152%-ot ért el, Nico Rosberg pedig 100,297%-ot. Az eredmény ráadásul még tovább javult, az idei első 13 futam után a Mercedes már 100,018%-ra is képes volt. Sebastian Vettel tavaly a Ferrarival 100,935%-ra volt képes, az idén egyelőre 100,995%-ra.

A Brawn GP 2009-ben mindössze három karosszériát épített fel, többre nem volt pénzük. Ross Brawn megtartotta az autót, amivel Button átszelte a célvonalat a Brazil Nagydíjon, és megnyerte a világbajnokságot, Button nagy nehezen kiperelte a tartalékautót a Mercedesből, a csapat új tulajdonosa pedig megtartotta a harmadik példányt.

Ross Brawn az idei Goodwood Festival of Speed alkalmával újra működőképessé tette a mára már legendássá lett bajnok autót,

amit Martin Brundle vezethetett a jeles alkalommal. Button elárulta, hogy az ő autója is teljes, megkapta a V8-as Mercedes motort is, „de talán 50 ezer euró is lenne újra beindítani.” Brawn példányán is egy külön szerelőcsapat dolgozott, még az akkor használt laptopokat is újra elő kellett venniük a speciális szoftverek miatt.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!