Két és fél Star Warst érhet az F1, ha sikerül eladni

Forma-1, Danyiil Kvjat, Daniel Ricciardo, Red Bull Racing, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Orosz Nagydíj, Forma-1 rajt, Forma-1 baleset
depart start accident crash VETTEL Sebastian (ger) Ferrari SF16_H action KVYAT Daniil (rus) Red Bull Tag Heuer RB12 action RICCIARDO Daniel (aus) Red Bull Tag Heuer RB12 action during the 2016 Formula One World Championship, Russia Grand Prix from April 28 to May 1 2016 in Sotchi, Russia - Photo Frederic Le Floc'h / DPPI
Vágólapra másolva!
A világ egyik legkockázatosabb befektetését vállalta fel a jelenlegi tulajdonos, de busás hasznot húztak a sport többségének felvásárlásából. Hamarosan kiszállhatnak.

Terjedelmes cikkben foglalkozik az F1 és többségi tulajdonosa, a CVC Capital Partners üzleti sikerével az egyik vezető tőzsdei lap, a Bloomberg. Az elemzés apropója, hogy az F1-et „akár heteken belül” eladhatja a londoni cég, ami a Citigroupból kiválva, középméretű vállalatból igazi csúcsragadozó lett az F1 bekebelezésével, és felfuttatásával.

A CVC 2006-ban 2 milliárd dollárért vásárolta be magát az F1-be. Nem sokkal később a csapatok elszakadással fenyegetőztek, és az üzlet sikere nagyban függött Bernie Ecclestone-tól is, akit később egyebek mellett vesztegetéssel bíróság elé is állítottak Münchenben. Mégis sikertörténet lett az F1-es kísérlet, 10 év alatt körülbelül 4,5 milliárd dollárt kerestek a sportnak köszönhetően.

Elképesztő összegeket mozgat meg a Forma-1 Forrás: DPPI media/Frederic Le Floc H

A lap úgy tudja, hogy most ismét napirendre került az F1 eladása, és becsléseik szerint az ár akár 10 milliárd dollár is lehet. Az elképesztő összeg két és félszerese a Star Wars franchise eladási árának, de így is busás hasznot hozhat a CVC-nek, ami 35%-ot birtokol az üzletben, de így is a legnagyobb tulajdonrésszel rendelkezik.

A potenciális vevők között ismét Rupert Murdoch médiabirodalmát, a Sky-t, és a katari RSE Ventures-t említik.

„A CVC megragadta a lehetőséget, így látszólag a körülményeknek és a jó gazdálkodásnak köszönhetően sokkal nagyobb hozamokat generáltak, mint a hasonló nagyságrendű üzletek” – magyarázta Oliver Gottschalg, a párizsi HEC Paris üzleti iskola professzora.

Ecclestone a siker kovácsa Forrás: RIA Novosti/Alexey Kudenko

Problémák is akadnak azonban: a nézettségi adatok a helyszínen és a tévében is egyaránt visszaesnek, és sokaknak nem tetszik, hogy a CVC igen jelentős összeget szív ki az F1-ből, korábban a hitelek törlesztése, manapság pedig profit érdekében. Xander Heijnen, a Formula Money című évkönyv kiadója szerint

az „ideális modell” az lenne, ha az F1 a csapatok tulajdonában lenne.

„Vajon jót tett a sportnak, hogy a CVC lett a tulajdonosa? Nem igazán” – jelentette ki Heijnen. „Javítottak az egész szerkezetén és vezetésén, de ideális esetben a sportban megkeresett pénz benne is maradna, de a pénzügyi befektetői modellben ez nem így van.”

Az egzotikus országok pályái nagyon jövedelmezők az F1 számára Forrás: AFP/Tom Gandolfini

A Bloomberg elérte telefonon Bernie Ecclestone-t is, aki úgy vélte, a CVC „elég tisztességes”, amikor a bevételekről van szó. „Adják-veszik a cégeket, hogy keressenek rajtuk” – foglalta össze Ecclestone, aki a CVC sikerének egyik kulcsa. Már az adásvétel idején is 75 esztendős volt, sok potenciális befektető aggódott is a nyugdíjazása vagy halála miatt, de

Ecclestone 10 év alatt újratárgyalta üzleti kapcsolatait a csapatokkal, és egy sor tehetős országot vonzott be a versenynaptárba.

„Úgy gondoltam, hogy tudom, miként kezelhetem a helyzetet, és ezt lehetővé is tették számomra. Végül sikerrel jártam” – mondta Ecclestone a csapatokkal való egyeztetéseiről, amelyek során elérte, hogy a résztvevők ne szakadjanak el, és ne követeljék, hogy a CVC a bevételek 40%-a helyett csak 10%-ot tegyen el. Utóbbi Adam Parr, a Williams volt ügyvezetője szerint azt jelentette volna, hogy a befektető nem tudja kifizetni az F1 miatt keletkezett adósságait.

Donald MacKenzie (jobbra), a CVC egyik igazgatója, és az F1 igazi ura Ecclestone és Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke társaságában Forrás: DPPI media/Florent Gooden

Miután a csapatokat sikerült lecsillapítani, Ecclestone 2010 és 2014 között 1-ről 1,3 milliárd dollárra növelte az F1 éves tévéjogdíj-bevételét, és 2004 óta Bahreint, Kínát és Abu-Dzabit is bevonta a versenynaptárba. Az adózás előtti eredményük a Formula Money szerint 2006-ban 818 millió dollár volt, 2014-ben már 1,1 milliárd dollár. Közben ráadásul 2012-ben egy sikertelen tőzsdei bevezetéssel is próbálkoztak, és Ecclestone komoly bajba került a Müncheni Bíróságon.

Az F1 ügyvezetője megúszta a börtönt, és elmondása szerint elégedett „azzal, ahogy a dolgok mostanában mennek”, az esetleges értékesítéssel kapcsolatban pedig csak annyit mondott, „majd meglátjuk, mi fog történni (a CVC-vel).” Sokan – köztük a Honda volt csapatfőnöke, Nick Fry – úgy vélik, hogy az F1-nek másként kellene működnie, és nagyobb figyelmet kellene fordítani a marketingre, de

Ecclestone szerint a sport „úgy sikeres, ahogy én vezetem.”

„A CVC egyik legnagyobb erőssége az volt, hogy Bernie-re hagyták a cég menedzselését” – mutatott rá Adam Parr, aki egyébként általában nem szimpatizál Ecclestone módszereivel. „Még a vesztegetési perek idején, amikor esély lett volna egy puccsra, akkor sem történt semmi. A (CVC) elállt (Ecclestone) útjából, és learatták a babérokat.”

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!