A Williamsnek szembe kell néznie a gyengeségeivel

Forma-1, Valtteri Bottas, Williams Martini Racing, Brit Nagydíj
Motorsports: FIA Formula One World Championship 2016, Grand Prix of Great Britain, #77 Valtteri Bottas (FIN, Williams Martini Racing), | Verwendung weltweit
Vágólapra másolva!
Pat Symonds szerint magukba kell nézniük, hogy megtalálják a csapat visszacsúszásának okát. Újításokkal készülnek, de elismerte, már a jövő évi fejlesztésekre kell készülniük.

Az idei szezon eddigi negatív meglepetése a Williams formája. Miután 2014-től a Mercedes motorjaira váltottak, az erőforrás előnyét kihasználva a konstruktőri világbajnokság 3. helyére léptek előre, azonban a csúcstámadás elmaradt, és az idén már a 4. pozíciót is félteniük kell a Force Indiától. Míg a riválisuk már két dobogós helyet szerzett az idén, ők csupán egyet, pedig még tavaly is négyet, tavalyelőtt pedig kilencet. Pat Symonds, a csapat technikai igazgatója szerint cselekedniük kell.

„Nem csak a gumik megfelelő működtetésével kell foglalkoznunk” – mondta Symonds. „Borzasztóan sokat foglalkozunk utólagos elemzéssel, és most nagyon mélyre kell ásnunk, nagyon őszintének kell lennünk saját magunkkal. Ha megértjük, mit csinálunk most, visszanyerhetjük a formánjat, de az autónkat is jobban kell használnunk. A legfontosabb, hogy megbirkózzunk a gumikkal, ugyanakkor egy kicsit az aerodinamikát is rendbe kell tennünk.”

A gumikezelés és az aerodinamika is problémás Forrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei

A Williamsnek van oka az aggodalomra, mert az élcsapatoknál kisebb költségvetésből gazdálkodnak, ezért nem tudnak olyan ütemben fejleszteni, mint ellenfeleik, és mostanában az sem vált be, amit újdonságnak szántak. Symonds elárulta, hogy a Hungaroringen új padlólemezzel kísérleteznek majd, de rámutatott, hogy már inkább a jövő évre fordítják az energiáikat. Nem tart attól, hogy a 2008-as és a 2009-es szezon fordulójához hasonlóan alulmaradnak a gyári csapatok által diktált versenyben.

„Manapság már minden egyes csapat csak 65 órát dolgozhat a szélcsatornában” – mondta Symonds. „Az utolsó nagy változás idején, 2009-ben annyit lehetett próbálkozni a szélcsatornában, amennyit csak akartunk. Egyes csapatok, például a Toyota, két szélcsatornát használtak egyszerre, a nap 24 órájában, a hét minden napján” – emlékeztetett. „Amikor a 2014-es szabálymódosításra készültünk, már csak 80 etapot lehetett lebonyolítani hetente, most pedig már 65-ot. Ez kiegyenlíti az esélyeket.”

A teszteken speciális hátsó szárnnyal is kísérleteztek, de használni nem fogják, mert szabálytalan méretű Forrás: NurPhoto/Jordi Galbany/NurPhoto/Jordi Galbany

Ezt az ütemet már a Williams is bírni fogja, de Symonds szerint alaposan meg kell majd választaniuk, hogy a 65 etap során pontosan mit próbálnak ki. Hozzátette azonban, hogy az évekkel ezelőtti időszakra jellemző, futószalagszerű fejlesztés már nem lehetséges. Bár ő maga kételkedik abban, hogy az új szabályok jót tesznek az F1-nek, szívesen fejleszti a 2017-es autókat.

„Az autók jól fognak kinézni, tetszik minden, ami a szabálymódosításokhoz kötődik” – mondta a fejlesztésről. „Technikai szempontból nagyon izgalmasnak ígérkezik a következő év. Én szeretem a változásokat. Hogy erre van-e szüksége a sportnak vagy sem, az már más kérdés. Szerintem a versenyzésnek nem fog különösebben jót tenni.”

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!