Vágólapra másolva!
Új fejezet kezdődik a bajnokságban, sokan a Spanyol Nagydíjon és a hétvégét követő kétnapos teszten vetnek be komoly fejlesztési csomagokat. Hamilton Barcelonában már mindenképpen legyőzné a bajnoki cím felé száguldó Rosberget, de a Ferrari vezetősége is egyre türelmetlenebbül várja a sikert. 
Barcelonában fontos a jó rajt, mert nehéz előzni Forrás: AFP/Lluis Gene

Fejezetek a Spanyol Nagydíj történetéből

* Noha a motorversenyeket mindig jobban kedvelő spanyolok körében csak Fernando Alonso sikereit követően kezdett igazán népszerűvé válni a Forma-1, a spanyol futam komoly múltra tekinthet vissza: már a világbajnokság indulása előtt is rendeztek tíz nagydíjat – az elsőt 1913-ban –, 1951-ben pedig az első F1-es futamra is sor került a Pedralbes versenypályáján. A Spanyol Nagydíj 1968 óta rendszeres tagja a versenynaptárnak, azóta csak a nyolcvanas években maradt ki néhány évben a bajnokságból.

* 1991 óta az összes Spanyol Nagydíjat a Barcelona melletti Montmelóban fekvő Circuit de Catalunyán rendezték, de előtte gyakran váltogatták egymást a helyszínek: 1951 és 1990 között négy különböző pálya - Pedralbes, Jarama, Montjuic és Jerez - adott otthont a versenynek. 2008 és 2012 között Spanyolországnak évi két F1-es futama volt, a Valenciában rendezett utcai viadal az Európa Nagydíj nevet kapta.

Az elmúlt kilenc évben kilenc különböző versenyző nyerte meg a Spanyol Nagydíjat,

és a mostani mezőnyben mindössze két olyan pilóta van, aki kétszer is a barcelonai dobogó tetején állhatott. Kimi Räikkönen 2005-ben és 2008-ban nyert, Fernando Alonso pedig 2006-ban és 2013-ban örülhetett hazai pályán. A kétszeres világbajnok spanyolnak a három évvel ezelőtti siker az eddigi utolsó F1-es győzelme.

* A legtöbbször, hatszor (1995, 1996, 2001, 2002, 2003, 2004) Michael Schumacher nyerte meg a Spanyol Nagydíjat, ezek közül talán az 1996-os sikere a legemlékezetesebb, amikor az első győzelmét aratta a Ferrarival a zuhogó esőben. Az istállók közül az olaszok a legeredményesebbek, a Ferrari 12-szer győzött Spanyolországban.

Az elmúlt öt év győztesei:

  • 2015 Nico Rosberg (Mercedes)
  • 2014 Lewis Hamilton (Mercedes)
  • 2013 Fernando Alonso (Ferrari)
  • 2012 Pastor Maldonado (Williams)
  • 2011 Sebastian Vettel (Red Bull)

Az elmúlt öt évedzéselsői:

  • 2015 Nico Rosberg (Mercedes)
  • 2014 Lewis Hamilton (Mercedes)
  • 2013 Nico Rosberg (Mercedes)
  • 2012 Pastor Maldonado (Williams)
  • 2011 Mark Webber (Red Bull)

Emlékfoszlány

Pastor Maldonado az elmúlt évek legvalószínűtlenebb győzelmét aratta a 2012-es Spanyol Nagydíjon az idény nagy részében gyengélkedő Williams-Renault-val, megszakítva a patinás istálló nyolcéves nyeretlenségi sorozatát. Maldonado már az időmérőn is meglepetést okozott azzal, hogy megfutotta a 2. legjobb köridőt, majd Lewis Hamilton büntetése után a pole pozícióból rajtolhatott. A rajtnál ugyan elvesztette az első helyet Alonsóval szemben, de a Williams remek taktikájának köszönhetően a második bokszkiállása után a Ferrari elé került. A verseny vége felé úgy tűnt, Alonsónak lesz esélye támadást indítani a győzelemért, de a Ferrarin hamarabb elhasználódtak az abroncsok, így Maldonado sikerét az utolsó körökben semmi nem veszélyeztette. A Williams napja mégsem volt felhőtlen, a futam után ugyanis kigyulladt a garázsuk, és többen megsérültek.

Az ütközéseiről elhíresült Maldonadónak egyébként ez volt az egyetlen dobogós helyezése az ötéves F1-es pályafutása alatt, a 2012-es idény hátralévő részében egy 5. hely volt a legjobb eredménye. A Williams a barcelonai siker ellenére csak 8. lett a konstruktőri bajnokságban, és az újabb győzelemre azóta is várniuk kell.

A hétvége fő témái

Változik-e az erősorrend?

A Spanyol Nagydíj az elmúlt években rendre az idény első európai versenye volt, és a csapatok hagyományosan itt vetették be az első komoly fejlesztési csomagjukat. Számos istálló az idén is jelentős újításokkal érkezik a versenyre, de néhányan már két héttel ezelőtt, Szocsiban kipróbálták az új alkatrészeiket, mások pedig a barcelonai futamot követő kétnapos tesztre tartogatják a fejlesztéseiket. A Ferrari arra számít, hogy a spanyol pályán sokkal jobban érvényesülnek a motorjukon elvégzett változtatások, a McLaren és a Force India pedig úgy nyilatkozott, az autójuk külseje látványosan megváltozik majd az újításoknak köszönhetően. A Mercedes főnöke, Toto Wolff úgy véli, Barcelonában és az utána

következő néhány versenyen tisztulnak le az erőviszonyok,

addig is igyekeznek felkészülni a riválisok támadására.

Mire megy Verstappen a Red Bull-lal?

Néhány nappal azután, hogy Danyiil Kvjat az Orosz Nagydíjon rajtbalesetet okozott - amelyben rajta kívül csapattársa, Daniel Ricciardo és Sebastian Vettel is pórul járt -, a Red Bull bejelentette, hogy a Spanyol Nagydíjtól kezdve

Max Verstappen veszi át az orosz helyét,

Kvjat pedig a Toro Rossónál folytatja az idényt. A Kínában még dobogós Kvjatot persze nem egyetlen rajt miatt váltották le, a csapat szerint már régóta érett ez a döntés, mivel a teljesítménye az idén nagyon hullámzó, és rendre lassabb Ricciardónál. Helmut Marko szerint a pályafutását mentik meg azzal, hogy visszarakják a fiókcsapatba, a 18 éves Verstappent pedig előbb-utóbb úgyis előléptették volna. A holland elismerte, "sokkolta" a hír, de rendkívül izgatottan várja a Red Bull-os debütálást. Az RB12-t a hétvégén vezetheti először, és számos újdonsághoz kell rövid idő alatt alkalmazkodnia, a nyilvánvaló különbségek mellett még a kormány kialakítása és az üléspozíció is más az új autójában.

Rácáfol-e az összeesküvés-elméletekre a Mercedes?

Egyesek meggyőződéssel állítják, hogy az istálló az idén Rosberget szeretné bajnokként látni, ezért nem véletlen, hogy a műszaki hibák eddig csak Hamilton autójában jelentkeztek. A Mercedes egy nyílt levélben reagált a szurkolói vádakra, és a háromszoros világbajnok is kiállt a csapata mellett, de a legvérmesebb Hamilton-rajongókat valószínűleg csak az hallgattatná el, ha a kedvencük egy problémamentes versenyen végre legyőzné a csapattársát. A technikai igazgató Paddy Lowe elmondta, a Mercedes egyértelműen a legfontosabb feladatának tekinti az elmúlt két versenyen jelentkező MGU-H-probléma megoldását, a csapat éjt nappallá téve dolgozott a megbízhatóság javításán.

Tavaly Rosberg nyert Spanyolországban Forrás: Picture-Alliance/AFP/Verwendung weltweit, usage worldwide/Hoch Zwei

Csak kisiklás volt a Ferrari szocsi formája?

A Ferrari nagy reményekkel vágott neki az idénynek, de még egyetlen futamot sem sikerült nyerniük, a szocsi hétvégén ráadásul a korábbinál nagyobb volt a lemaradásuk a Mercedeshez képest. A Ferrari elnöke,

Sergio Marchionne a hírek szerint egyre türelmetlenebb,

Olaszországban már a csapatfőnök Maurizio Arrivabene leváltásáról pletykálnak. A csapat ezt természetesen cáfolta, és reményeik szerint Barcelonában újra erősebbek lesznek, mert jobban ki tudják majd használni a Szocsiban bevetett motorfejlesztéseiket. A Mercedest irányító Toto Wolff szerint is csak kisiklás volt a Ferrari oroszországi gyengélkedése, többek között az új pálya rendkívül sima aszfaltja sem kedvezett nekik, de Barcelonában ismét tartanak tőlük.

A hétvége programja

2016. május 13., péntek

  • 10.00-11.30 1. szabadedzés
  • 14.00-15.30 2. szabadedzés

2016. május 14., szombat

  • 11.00-12.00 3. szabadedzés
  • 14.00-15.00 Időmérő

2016. május 15., vasárnap

  • 14.00- Spanyol Nagydíj

A Circuit de Catalunya

A barcelonai pályarajz Forrás: FIA

Hossz: Viszonylag rövid, 4655 méter.

Pályacsúcs: A 2007 óta használt vonalvezetésen Rubens Barrichello futotta az eddigi legjobb kört, 1:19.954-es idővel a 2009-es időmérő edzés második etapjában.

A leghosszabb egyenes: A célegyenes 1,04 km hosszú, a leghosszabb egyenesek közé tartozik a bajnokságban. A rajtvonaltól az első kanyar csúcspontjáig pedig itt kell a leghosszabb utat megtenni az idényben, a távolság 726 méter.

A leggyorsabb kanyar: A 9-es számmal jelölt jobbos, a Campsa, amelybe 265 km/ó-s tempóval hajtanak be a pilóták. A pályát egyébként a gyors és a közepes tempójú kanyarok uralják.

A leglassabb kanyar: Lassú fordulókból kevesebbet találunk itt, de a hátsó egyenest követő 10-es kanyarban, a La Caixában 80 km/ó-ig kell lelassítani. A pálya a változatos kanyarjai és az egyenesei miatt a legnépszerűbb teszthelyszín, gyakran mondják, hogy amelyik autó Barcelonában gyors, az mindenhol gyors lesz.

A legdurvább féktáv: A célegyenes végén több mint 340 km/ó-ról kell 130 km/ó-ra lelassulni mindössze 103 méter alatt. A barcelonai pálya mégsem viseli meg túlzottan a fékeket, az 1-esen kívül csak a 10-es kanyar előtt kell nagyot fékezni.

A legjobb előzési pont: Barcelonában hírhedten nehéz előzni, de az 1-es és a 10-es kanyar előtt kijelölt DRS-zónák itt is javítottak a statisztikákon. A legtöbb sikeres manővert az első kanyarban hajtják végre.

Végsebesség: 345 km/ó a célegyenes végén.

Stratégia, gumik

* A barcelonai pálya nem kíméli az abroncsokat, a gyors kanyarokban rendkívül nagy terhelést kapnak. A Pirelli ezért az elmúlt három évben a két legkeményebb keveréket, a kemény és a közepes gumikat vitte el Spanyolországba, a megváltozott gumiszabályok miatt azonban

idén a lágy gumikat is lehet majd használni.

* Tavaly a versenyzők többsége, köztük a győztes Nico Rosberg is két kiállással teljesítette a versenytávot, Paul Hembery azonban biztos benne, hogy a várhatóan gyorsan elhasználódó lágy gumik bevetése miatt

az idén több kerékcserét és változatosabb stratégiákat láthatunk.

A Pirelli sportigazgatója hozzátette, a csapatok fel tudják majd használni a téli teszteken összegyűjtött adatokat, de a sokkal magasabb hőmérsékletek miatt óvatosan kell bánniuk velük. A hétvégére egyébként a szokásosnál némileg hűvösebb időt, 17-20 fokot jósolnak, és szombat délután akár az eső is eleredhet.

* A Mercedes és a Ferrari gumiválasztása a Spanyol Nagydíjon is eltér, de a csapaton belül ugyanazokat az abroncsokat kérték a pilóták. A kemény keverékből mindkét istálló versenyzőnként egy-egy szettet kért, a Ferrarinak viszont több lágy abroncs áll majd a rendelkezésére, ők ebből 8 garnitúrát kértek, míg a Mercedes pilótái hetet. A Williams gumiválasztása a Mercedesével egyezik meg, a Red Bull viszont 2-2 szett kemény keveréket rendelt.

A csapatok spanyolországi gumiválasztása Forrás: Pirelli

Ezt várják a főszereplők

Mercedes

  • 2015-ös edzéseredmény: Rosberg 1., Hamilton 2.
  • 2015-ös versenyeredmény: Rosberg 1., Hamilton 2.

Rosberg az idén eddig mind a négy futamot megnyerte, a tavalyi idényt is beleszámítva zsinórban 7 győzelemnél tart. Hamiltonnak ezzel szemben még nem volt problémamentes versenye 2016-ban, és a lemaradása máris 43 pontra nőtt. Továbbra is hangoztatja, hogy bízik a csapatában, és a hátralévő 17 futamon még bőven fordulhat a kocka, de Spanyolországban már "mindenképpen" győzni szeretne. Ezt Rosberg is tudja, ezért a tetemes előnye ellenére továbbra is óvatosan nyilatkozik.

"Lewis az előző néhány hétben is bizonyította, hogy olyan jól vezet, mint valaha.

- jelentette ki a német, aki tavaly a pole pozícióból indulva aratott győzelmet Spanyolországban. "Biztos vagyok benne, hogy lesz még nagyobb csata közöttünk. Már többször megmutatta, hogy képes felállni a padlóról, az előző versenyeken ráadásul nem is a saját hibájából került hátrányba."

Ferrari

  • 2015-ös edzéseredmény: Vettel 3., Räikkönen 7.
  • 2015-ös versenyeredmény: Vettel 3., Räikkönen 5.

Räikkönen 57 pontos hátránnyal áll a tabella 3. helyén, Vettel pedig nála is 10 ponttal kevesebbet gyűjtött. A német mérlege két dobogós helyezés és két kiesés, Bahreinben a felvezető körben ment tönkre a motorja, Szocsiban a rajt után lökték ki. A négyszeres világbajnok azonban nem adja fel, szerinte a Ferrarinak nem szabad ennyire korán lemondania a bajnoki küzdelemről.
"Nem is emlékszem, hogy valaha kijelentették volna négy futam után, hogy vége a világbajnokságnak. Akár rólam, akár Nico Rosbergről beszélünk, erről egyszerűen még túl korai beszélni" - nyilatkozta.

ez rossz hozzáállás lenne. Csak egy dologban lehetünk biztosak: ha mindent jól csinálunk, egyre erősebbek leszünk."

A Ferrari megint harcba szállna a Mercedesszel Forrás: DPPI media/Florent Gooden

Williams

  • 2015-ös edzéseredmény: Bottas 4.,Massa 9.
  • 2015-ös versenyeredmény: Bottas 4.,Massa 6.

A Williams autói a 4. és az 5. helyen értek célba az Orosz Nagydíjon, ezzel az idei eddigi legjobb eredményüket érték el. Szocsiban már mindkét versenyző használta az új első szárnyat, és több kisebb fejlesztés is segítette a javulásukat. Az előző versenyhelyszín kifejezetten feküdt az autójuknak, ami Barcelonáról kevésbé mondható el, de ezúttal is hasonló eredményt szeretnének elérni.

"A következő két pálya (Barcelona és Monaco) tulajdonságai nem igazán kedveznek nekünk, de ezekből a versenyekből is ki kell hoznunk a legtöbbet" - mondta Rob Smedley. "Nem félünk ezektől a pályáktól - odamegyünk, és a maximumot nyújtjuk, meglátjuk, ez mire lesz elég. Az előző versenyen közelebb kerültünk a Ferrarihoz, ez mindenképpen pozitívum."

Red Bull

  • 2015-ös edzéseredmény: Kvjat 8., Ricciardo 10.
  • 2015-ös versenyeredmény: Kvjat 10., Ricciardo 7.

A Williams legnagyobb ellenfele, a Red Bull viszont örül annak, hogy a katasztrofális szocsi eredmény után Barcelonában javíthatnak. "Ez a pálya nem kíméli a gumikat, ami általában jobban kedvez nekünk, mint néhány másik csapatnak.

- nyilatkozta Ricciardo, miközben Verstappen olyan izgatottan várja az első Red Bull-os versenyét, hogy elmondása szerint három napig aludni is alig tudott a bejelentés után.

"Alig várom, hogy kipróbálhassam a Red Bull autóját, nagyon izgatott vagyok" - lelkendezett. "Egy versenyhétvégén kell megismernem az autót, ami nehéz feladat lesz, hiszen sok szempontból különbözik a Toro Rossótól. Rengeteget kell tanulnom a szabadedzések alatt, de biztos vagyok benne, hogy fel tudok készülni a versenyre. Segít, hogy Barcelonában mutatkozhatok be az új csapatomban, hiszen ezt a pályát a tesztelések miatt már jól ismerem."

Barcelonában nehéz, de nem lehetetlen az előzés Forrás: DPPI media/Florent Gooden

Force India

  • 2015-ös edzéseredmény: Hülkenberg 17., Pérez 18.
  • 2015-ös versenyeredmény: Hülkenberg 15., Pérez 13.

A Force India az egyik olyan istálló, amely komoly fejlesztéseket ígért a barcelonai hétvégére. Az újításokat pénteken mindkét autóra felszerelik, s bár Pérez szerint "óriási kihívás" lesz a fejlesztések teljesítményének kielemzése, bíznak a javulásban, és szeretnének elmozdulni a konstruktőri tabella 8. helyéről. "Tudjuk, hogy több pontot kellett volna szereznünk, de ennyi balszerencsére lehetetlen lett volna felkészülnünk" - mondta Hülkenberg a problémás idénykezdetről. "Várom már, hogy legyen egy olyan hétvégénk, ahol minden a terveink szerint alakul, és megmutathatjuk, mire vagyunk képesek."

Renault

  • 2015-ös edzéseredmény (Lotus néven): Grosjean 11., Maldonado 12.
  • 2015-ös versenyeredmény (Lotus néven): Grosjean 8., Maldonado -

A Renault Oroszországban megszerezte az idei első pontjait, Magnussen ráadásul meggyőző teljesítménnyel végzett a 7. helyen. Azt ígérik, a következő 6-7 verseny mindegyikén fognak kisebb-nagyobb fejlesztéseket bevetni, és

minden hétvégén a pontszerzés lesz a céljuk.

A legjobban az új motorjukat várják, amelyet már a futam utáni teszten kipróbálnak Barcelonában, de élesben csak Kanadában fogják bevetni. "Spanyolországba egy új hátsó szárnyat viszünk, és az első szárnyon is változtattunk. A teszten pedig rengeteg alkatrészt szeretnénk kipróbálni: új felfüggesztésünk lesz, aerodinamikai újításokat vetünk be, a hűtésen is módosítunk, és a B-specifikációjú motort is kipróbáljuk" - árulta el a technikai igazgató, Nick Chester.

Toro Rosso

  • 2015-ös edzéseredmény: Sainz 5., Verstappen 6.
  • 2015-ös versenyeredmény: Sainz 9., Verstappen 11.

A Toro Rosso mindkét pilótája csalódottan vághat neki a hétvégének, mivel Kvjat valószínűleg lefokozásként éli meg, hogy visszaküldték a fiókcsapathoz, Sainz pedig elismerte, szeretett volna az előléptetett Verstappen helyében lenni. Nem gondolja azonban, hogy Verstappen átigazolása hátráltatná az ő karrierjét.

"Nem szerepelt a terveim között, hogy 2016-ban már a Red Bullnál versenyzek, és a csapat sem gondolt erre. Ezért nem arról van szó, hogy kudarcot vallottam - továbbra is az a célom, hogy 2017-ben vagy 2018-ban felkerüljek a Red Bullhoz" - magyarázta a spanyol, aki biztos benne, hogy Kvjat személyében továbbra is nagyon kemény csapattársa lesz.

Sauber

  • 2015-ös edzéseredmény: Nasr 15., Ericsson 16.
  • 2015-ös versenyeredmény: Nasr 12., Ericsson 14.

A Sauber az anyagi gondjai miatt nem tudott új fejlesztésekkel készülni a Spanyol Nagydíjra, a Ferrarinak köszönhetően azonban ők is javulhatnak. Megkapják ugyanis azt a továbbfejlesztett erőforrást, amelyet az olaszok az előző versenyhétvégén vetettek be. A Sauber már a hétvégén használni fogja az új motort, mert a futam utáni kedden és szerdán rendezett tesztet - ugyancsak anyagi okokból - kénytelenek kihagyni.

McLaren

  • 2015-ös edzéseredmény: Alonso 13., Button 14.
  • 2015-ös versenyeredmény: Alonso -, Button 16.

A McLaren Barcelonában számos új fejlesztéssel szilárdítaná meg a helyét a mezőny első felében, miután Szocsiban Alonso a 6., Button pedig a 10. helyen ért célba. A pilóták szerint a kettős pontszerzés nem volt véletlen, ők

futamról futamra érzik, hogy javul az autójuk.

"Az időmérős tempónkon még javítanunk kell, ez a versenyen is jobb esélyeket biztosítana nekünk. Ezen a pályán nehéz lesz bekerülnünk a Q3-ba, de a spanyol szurkolók mögöttem állnak, úgyhogy ez lesz a célom" - mondta Alonso. "Elsősorban még mindig a megbízhatóságra koncentrálunk, de remélhetőleg a pénteken tesztelt újításaink is beválnak, és minden futamon javulni tudunk."

Alonso hazai pályán szeretne bekerülni a Q3-ba Forrás: DPPI media/Florent Gooden

Manor

  • 2015-ös edzéseredmény: Stevens 19., Merhi 20.
  • 2015-ös versenyeredmény: Stevens 17., Merhi 18.

A Manor Bahreinben és Kínában javuló formát mutatott, fel tudták venni a versenyt a mezőny hátsó felében küszködő istállókkal. Oroszországban azonban megint a leglassabb csapatnak bizonyultak, az utolsó helyen célba érő Wehrlein az előtte autózó Gutiérreztől is alaposan lemaradt. A Spanyol Nagydíjon ismét az lesz a céljuk, hogy az időmérőn és a versenyen is megelőzzenek néhány autót.

Haas

Gene Haas új csapata Szocsiban visszatért a pontszerzők közé, Grosjean eddig négy futamból háromszor a legjobb tíz között végzett. A cél ezért Barcelonában sem lehet más, mint a pontszerzés, a csapat tulajdonosa ezúttal Gutiérrezt is a mezőny első felében szeretné látni. Grosjean szerint a Spanyol Nagydíjon sokat segíthet nekik, hogy a téli teszteken már köröztek a pályán. "Sok adatot gyűjtöttünk a télen, most legalább kiderül, hogy mennyit fejlődtünk azóta, és jó irányba haladtunk-e a beállításokkal" - mondta. "Barcelonában kipróbálunk néhány fejlesztést, remélhetőleg tovább javul a teljesítményünk."