Vágólapra másolva!
Az elmúlt két évben a brit uralta a Kínai Nagydíjat, de a zsinórban hatodik győzelmére törő Rosberg nem akarja kiengedni a kezéből az irányítást. Az izgalmas stratégiai harc valószínűleg Sanghajban sem marad el, ráadásul esőt is jósolnak a hétvégére - de Hamilton hátrányból indul. Előzetes.
A Kínai Nagydíj 2004 óta szerepel a versenynaptárban Forrás: AFP/Johannes Eisele

Fejezetek a Kínai Nagydíj történetéből

* Bernie Ecclestone az 1990-es évek elején kezdett tárgyalni a kínai kormánnyal a Forma-1-es nagydíjról, és Csuhaj városában építettek is egy pályát, amely az 1999-es előzetes versenynaptárba is bekerült. Az FIA azonban több szempontból is alkalmatlannak minősítette a helyszínt, ezért a Kínai Nagydíj bemutatkozására még évekig várni kellett.

* A csuhaji pálya átépítése helyett a kínaiak úgy döntöttek, egy teljesen új létesítményt húznak fel az ország gazdasági központjában, Sanghajban. Pontosabban a város szélén lévő mocsárvidéken, amelyet 2003-ban több ezer cölöp segítségével erősítettek meg az építési munkálatok első lépéseként. A pálya 18 hónapon belül elkészült, és

2004 szeptemberében megrendezték az első Kínai Nagydíjat.

* A pálya először egy hétéves szerződést írt alá Bernie Ecclestone-nal, de már 2008 környékén felmerült, hogy a veszteséges nagydíjnak nem lesz hosszú jövője. 2009-ben egyre több szó esett arról, hogy a Forma-1 a terminus lejárta után nem megy vissza Kínába, de Ecclestone ragaszkodott a versenyhez, ezért még a rendezési díjat is hajlandó volt csökkenteni. A futamot azóta minden évben megrendezik, az idei már a 13. Kínai Nagydíj lesz.

* A Kínai Nagydíj

eddigi legsikeresebb versenyzője Lewis Hamilton,

aki a McLarennel (2008, 2011) és a Mercedesszel (2014, 2015) is kétszer tudott nyerni. A csapatok közül viszont a Ferrari a legeredményesebb, ők négy különböző versenyző (Rubens Barrichello, Michael Schumacher, Kimi Räikkönen, Fernando Alonso) révén négyszer (2004, 2006, 2007, 2013) ünnepelhettek.

Az elmúlt öt év győztesei:

  • 2015 Lewis Hamilton (Mercedes)
  • 2014 Lewis Hamilton (Mercedes)
  • 2013 Fernando Alonso (Ferrari)
  • 2012 Nico Rosberg (Mercedes)
  • 2011 Lewis Hamilton (McLaren)

Az elmúlt öt év edzéselsői:

  • 2015 Lewis Hamilton (Mercedes)
  • 2014 Lewis Hamilton (Mercedes)
  • 2013 Lewis Hamilton (Mercedes)
  • 2012 Nico Rosberg (Mercedes)
  • 2011 Sebastian Vettel (Red Bull)

Emlékfoszlány

Lewis Hamiltonnak 2007-ben óriási esélye volt arra, hogy újoncként megnyerje a világbajnokságot: két futammal az idény vége előtt 12 ponttal vezette a tabellát McLaren-es csapattársa, Fernando Alonso előtt, a már csak matematikai esélyesként számon tartott Kimi Räikkönen lemaradása pedig 17 pont volt (akkoriban még csak 10 pont járt a győzelemért). A szezon végén mégis a Ferrari finn versenyzője örülhetett, aki eddigi egyetlen bajnoki címét részben Hamilton sanghaji bakijának köszönhette. A vizes pályán zajló utolsó előtti futam 31. körében a brit a bokszba igyekezett, miután Räikkönen nem sokkal korábban megelőzte őt, és az élre állt. Hamiltonnak a finn mögött a 2. hely is bőven elég lett volna a bajnoki cím bebiztosításához, de pontot sem szerzett, mert a bokszutcába vezető balos kanyart nem tudta bevenni. A McLaren a kavicságyba csúszott, és ott is ragadt, ezért a vb-éllovasnak idő előtt fel kellett adnia a Kínai Nagydíjat. Räikkönen viszont az élen maradt, és az idényzáró Brazil Nagydíjat is megnyerte, ezért az utolsó két futamon mindössze 2 pontot gyűjtő Hamilton 1 ponttal lemaradt a bajnoki címről.

A hétvége fő témái

Összecsaphat-e végre a két Mercedes?

Noha Nico Rosberg és Lewis Hamilton mindkét eddigi futamon dobogóra állhatott, a bajnokcsapat pilótái a pályán egyelőre elkerülték egymást. Hamilton az Ausztrál Nagydíj rajtja után a 6., Bahreinben pedig a 8. helyre esett vissza, és miközben visszaverekedte magát az élmezőnybe, Rosberg elhúzott tőle. A német a tavalyi idény utolsó futamait is beleszámítva zsinórban 5 győzelemnél jár, és

máris 17 pontos előnnyel vezeti a világbajnokságot

a csapattársa előtt. Hamiltont persze soha nem szabad leírni, ráadásul a tempójára idén sem lehet panasz - Melbourne-ben és Szahírban is az övé volt a pole pozíció, és két héttel ezelőtt egy sérült autóval is a dobogón tudott végezni. A kínai pálya ráadásul az elmúlt évek eredményei alapján neki fekszik jobban, az előző két szezonban az időmérőket és a futamokat is megnyerte itt.

Viszont most hátrányból indul, mert a Bahreini Nagydíj után ki kellett cserélni a sebességváltóját,

amiért automatikusan 5 rajthelyes büntetés jár

- szerencse a szerencsétlenségben, hogy a sanghaji pályán viszonylag könnyű előzni.

Hamilton már négyszer nyert Kínában Forrás: AFP/Fred DUFOUR/Fred Dufour

Célba ér-e mindkét Ferrari?

Úgy tűnik, a tempót tekintve a Ferrari az idén tényleg közelebb került a Mercedeshez, a kettős pontszerzésre azonban legalább a harmadik futamig várniuk kell. Ausztráliában Kimi Räikkönen autójában a turbó romlott el, Bahreinben pedig a vezérlés hibája miatt az egyik kipufogószelep adta meg magát Sebastian Vettel motorjában. A német már a felvezető körben kiesett, és a tabella 6. helyén máris 35 pont a hátránya Rosberg mögött. A Ferrarinál már a téli tesztek során jelentkeztek a megbízhatósági problémák, amelyeknek látszólag nem tulajdonítottak nagy jelentőséget, de Bahreinben nyilvánvalóvá vált, hogy ez az SF16-H egyik gyenge pontja. A hibák kiküszöbölésén persze gőzerővel dolgoznak, Kínában javíthatnak is a mérlegen.

Ki lesz a harmadik erő?

Az első két nagydíj alapján a Mercedes és a Ferrari idén is kiemelkedik a mezőnyből, mögöttük viszont elég szoros küzdelem alakulhat ki. A Red Bull erősebben kezdte a szezont, mint tavaly – Daniel Ricciardo Ausztráliában és Bahreinben is csak egy hellyel maradt le a dobogóról, ráadásul Carlos Sainz szerint az RB12 egyes kanyarokban még a Mercedesnél is gyorsabb lehet. Az üldözőboly élére azonban a Williams is szeretne visszakerülni, Felipe

Massa szerint az is elképzelhető, hogy Kínában felállhatnak a dobogóra.

A brazil Bahreinben egy új orrkúpot és első szárnyat próbált ki, de a csapatot egyelőre nem győzte meg a fejlesztések teljesítménye, ezért még az sem biztos, hogy Sanghajban újra felszerelik az autóra.

Visszatérnek az időmérő izgalmai?

Már az Ausztrál Nagydíj szombati napján egyértelművé vált, hogy az új rendszerű időmérő edzés megbukott, de a rengeteg panasz ellenére Bahreinben sem változtattak rajta. A folyamatos kiesési rendszer a második próbálkozásra sem működött jobban, ezért a csapatok vezetői újra összeültek, és ezúttal

sikerült elérniük az új szabályok eltörlését.

Kínában ismét a tavalyi előírások lépnek érvénybe, tehát mindhárom etapban csak a leintés utáni sorrend számít. A Q1-ben és a Q2-ben 6 versenyző fog kiesni, az utolsó etapban tíz pilóta szállhat harcba a pole-ért. Nem kizárt azonban, hogy az időmérő a Kínai Nagydíjon is kaotikus lesz, az előrejelzések alapján ugyanis eső áztathatja el a pályát szombat délután. Az időjárás Sanghajban gyakran beleszól a hétvége alakulásába, de péntekre és vasárnapra száraz időt jósolnak.

A hétvége programja

2016. április 15., péntek

  • 04.00-05.30 1. szabadedzés
  • 08.00-09.30 2. szabadedzés

2016. április 16., szombat

  • 06.00-07.00 3. szabadedzés
  • 09.00-10.00 Időmérő

2016. április 17., vasárnap

  • 08.00- Kínai Nagydíj

A Shanghai International Circuit

Sanghaj pályarajza Forrás: FIA

Hossz: 5451 méter, ezzel a közepesen hosszú pályák közé tartozik.

Pályacsúcs: 1:32.238, amelyet Michael Schumacher még a legelső, 2004-es versenyen futott. Ennél gyorsabban azóta az edzéseken sem ért körbe senki a pályán.

A legkülönlegesebb kanyar: Az 1-es és 2-es számmal jelölt fordulókból álló kombináció, amely egyetlen 270 fokos ívet leíró kanyarrá olvad össze. A bal első gumi itt óriási terhelést kap, és a kanyar a fékeket sem kíméli.

A leghosszabb egyenes: Kínában nem a célegyenes, hanem a hátsó egyenes a leghosszabb. A 13-as és 14-es kanyarok közötti, 1,14 kilométeres szakasz ráadásul nemcsak a sanghaji pályán, hanem az egész versenynaptárban a leghosszabb.

A sanghaji féktávok részletezve Forrás: Brembo

A legdurvább féktáv: Nem meglepő módon a hosszú egyenest követő 14-es kanyar előtt kell a legnagyobbat fékezni, itt több mint 330 km/ó-ról mindössze 60 km/ó-ra lassítanak le az autók, miközben a pilótákat 4,9 G-s maximális erőhatás éri. Az egész kört figyelembe véve azonban a kínai pálya nem terheli meg különösebben a fékrendszert.

Végsebesség: 335 km/ó, a hosszú hátsó egyenesben.

A legjobb előzési pont: Megint a 14-es kanyart emelhetjük ki, az itteni előzésekhez ráadásul a DRS-t is lehet használni. A pilóták ezen kívül a célegyenesben szabad kinyitni a hátsó szárnyat.

Stratégia, gumik

* A sanghaji pálya eltérő tulajdonságokkal rendelkezik, mint a melbourne-i és a szahíri aszfaltcsík, a Pirelli mégis ugyanazt a három - a közepes, a lágy és a szuperlágy - gumikeveréket jelölte ki a versenyre. Az utóbbi gumitípust az idén használják először Kínában, ami többek szerint megbolygathatja a stratégiákat. Ha az időmérőre száraz pályán kerül sor, a pilóták a szuperlágy gumin próbálnak majd minél előkelőbb rajtpozícióba kerülni, ez azonban azt jelenti, hogy a versenyt is ezeken az abroncsokon kell megkezdeniük. Az első gumikat az átlagosnál jobban megterhelő pályán gondot okozhat a korai szemcsésedés – a Mercedes technikai igazgatója, Paddy Lowe úgy gondolja,

az első kiállásokra akár 5 kör után sor kerülhet.

* Tavaly szinte minden versenyző két kerékcserével teljesítette a versenytávot, az idén viszont változatosabb stratégiákra lehet számítani. Lowe szerint a korai kiállások miatt "extrém" taktikákat is láthatunk majd, és a Pirelli sportigazgatója, Paul Hembery is abban bízik, hogy számos különböző stratégiai húzás teszi érdekesebbé a versenyt. A főleg szombatra jósolt

eső is csempészhet izgalmakat a hétvégébe.

* Akárcsak Ausztráliában, a Mercedes versenyzői Kínában is eltérő arányban válogattak a gumikból. Hamilton a közepes és a lágy keverékből 4-4 szettet kért, a szuperlágyakból pedig 5-öt. A leggyorsabb abroncsból Rosberg is ennyit kap, de ő 3 szett közepes, illetve 5 szett lágy gumit használhat. A Ferrarinál mindkét pilótának 6 garnitúra szuperlágy keveréket rendeltek, a lágyból 4, a közepesből 3 szettet kértek.

A csapatok kínai gumiválasztása (Medium = közepes, Soft = lágy, Supersoft = szuperlágy) Forrás: Pirelli

Ezt várják a főszereplők

Mercedes

  • 2015-ös edzéseredmény: Hamilton 1., Rosberg 2.
  • 2015-ös versenyeredmény: Hamilton 1., Rosberg 2.

Hamilton nem aggódik amiatt, hogy máris 17 pontos hátrányt szedett össze, mert a hátralévő 19 versenyen még rengeteg lehetősége lesz javítani, és úgy érzi, a tempójával az idén sincs gond. "Nem indult gördülékenyen számomra a szezon, ehhez képest a bajnokságban elfoglalt helyem egészen pozitív” - mondta. „Elég jól mutat, ha két gyenge futam után is két dobogós helyem van. Az biztos, hogy ennél rosszabb helyzetből is visszatértem már!” Kérdés, hogy a váltócsere miatti büntetést át tudja-e majd fordítani, ám legjobb esetben is csak a harmadik sorból idulhat majd, és a Mercedes rajtjai egyébként is kérdőjelesek.

Hamilton lépéshátrányból vág neki a hétvégének, valószínűleg a Ferrarik mögül kell majd rajtolnia Forrás: AFP/Johannes Eisele

Rosberg nem is kívánhatott volna jobb szezonkezdést, de tisztában van vele, hogy nem bízhatja el magát. "Az a célom, hogy még sok győzelmet arassak, egyszerre azonban csak egy versenyre koncentrálok. Fontos, hogy kiélvezzem ezt az időszakot - kiváltságosnak érzem magam, amiért zsinórban a harmadik évben is a mezőny legjobb autóját vezethetem, és igyekszem a legtöbbet kihozni a helyzetből. Kínába is azzal a tudattal utazhatok, hogy a győzelemért harcolhatok, ez remek érzés" - mondta a német, majd hozzátette,

ezért a Mercedesnek nem csak az istállón belüli párharcra kell figyelnie.

Ferrari

  • 2015-ös edzéseredmény: Vettel 3., Räikkönen 6.
  • 2015-ös versenyeredmény: Vettel 3., Räikkönen 4.

Az ígéretes tempó ellenére a Ferrari nem lehet elégedett a szezonkezdetével, miután Ausztráliában Räikkönen, Bahreinben pedig Vettel esett ki motorhiba miatt. A német autójában ráadásul már a tervezettnél korábban, Kínában be kell vetni az idei második belső égésű motort. A csapat szerint a bahreini hibát "a körülmények rendkívül valószínűtlen összejátszása" okozta, ezért biztosak benne, hogy Kínában nem fordul elő újra. A Ferrari egyébként úgy gondolja, kicsit több szerencsével mindkét idei versenyen

lett volna esélyük a győzelemért harcolni,

ezért a következő futamokat is bizakodva várják.

A Ferrari az első két versenyen megbízhatósági gondokkal küzdött Forrás: AFP/Johannes Eisele

Williams

  • 2015-ös edzéseredmény: Massa 4., Bottas 5.
  • 2015-ös versenyeredmény: Massa 5., Bottas 6.

A Williams a vártnál némileg gyengébben kezdte a szezont, különösen a bahreini verseny után voltak csalódottak, ahol csak a 8. és 9. helyeket tudták megszerezni. A Massa autóján bevetett új orrkúp sem hozta meg a várt javulást, de a csapat várhatóan tovább kísérletezik az új alkatrésszel Kínában. A brazil optimista, és egy esetleges dobogós helyezésről beszélt a hétvége előtt, az óvatosabb Bottas viszont kiemelte, hogy "még a szezon elején járunk, a többi csapathoz hasonlóan folyamatosan azt kell figyelnünk, hol javulhatunk. Még rengeteget kell fejlődnünk, hogy elérjük a céljainkat."

Red Bull

  • 2015-ös edzéseredmény: Ricciardo 7., Kvjat 12.
  • 2015-ös versenyeredmény: Ricciardo 9., Kvjat -

A Red Bull jól kezdte az idényt, Ricciardo két 4. hellyel jelenleg a tabella 3. helyét foglalja el a két Mercedes mögött. Kvjat számára nehezebben indult a szezon, de miután Bahreinben a mezőny hátsó feléből ért fel a 7. helyre, ő is sok lehetőséget lát az RB12-ben. Ricciardo szerint a Red Bull egyik erőssége a fékrendszere, ami Bahreinben különösen hasznosnak bizonyult, de más pályákon is versenyképesek lehetnek. "A Ferrarival és a Mercedesszel persze nehéz lesz felvennünk a versenyt, de mindent megteszünk azért, hogy kihasználjuk a hibáikat, és borsot törjünk az orruk alá" - mondta az ausztrál. "Egyelőre nem jelenthetjük ki egyértelműen, hogy a miénk a harmadik legjobb autó, de bízunk benne, hogy továbbra is sikerül magunk mögött tartani a Williamst."

Force India

  • 2015-ös edzéseredmény: Pérez 15., Hülkenberg 16.
  • 2015-ös versenyeredmény: Pérez 11., Hülkenberg -

A Force India nagy reményekkel várta a 2016-os szezont, de Hülkenberg melbourne-i 7. helyétől eltekintve eddig csalódniuk kellett. Bahreinben Pérez már a Q1-ben kiesett, a versenyen pedig mindketten a pontszerző helyektől távol végeztek, mégis optimistán várják a kínai futamot. "Nagy reményekkel várom a hétvégét - remélem, a bahreini csalódás után Kínában tiszta versenyt futhatunk" - nyilatkozta Hülkenberg. "Az autónk jó tempóra képes, ezt Bahreinben is bizonyítottam azzal, hogy bejutottam a Q3-ba."

Pérez hozzátette, a gyenge eredmények ellenére a Bahreinben bevetett újítások beváltak, és a csapat

Egyetértett vele a helyettes csapatfőnök Bob Fernley is, szerinte a Szahírban látott fejlesztések sokkal látványosabb eredményt hoznak majd a sanghaji pályán.

Renault

  • 2015-ös edzéseredmény (Lotus néven): Grosjean 8., Maldonado 11.
  • 2015-ös versenyeredmény (Lotus néven): Grosjean 7., Maldonado -

A Renault még nem szerzett pontot 2016-ban, de Magnussen szerint ennek nem az autójuk teljesítménye az elsődleges oka. "Ha végre lesz egy normális versenyünk defektek és büntetések nélkül, szerintem sikerülni fog" - mondta, bár tudja, hogy nem a sanghaji pálya fekszik a legjobban az autójuknak. "Tisztában vagyunk a gyenge pontjainkkal, mégis úgy gondolom, hogy jó versenyzéssel pontokat szerezhetünk."

Toro Rosso

  • 2015-ös edzéseredmény: Verstappen 13., Sainz 14.
  • 2015-ös versenyeredmény: Verstappen 17., Sainz 13.

A Toro Rosso tavaly nem tudott pontot szerezni Kínában, de minden esélyük megvan arra, hogy ezen idén változtassanak. Verstappen az előző két versenyen a legjobb tíz között ért célba, és most is csak hasonló eredménnyel lenne elégedett. Az eddig 2 pontot gyűjtő Sainz szerint még sokkal többet ki lehet hozni az autójukból, és örülne, ha ezt már Kínában bebizonyítanák. A csapatfőnök Franz Tost elárulta, a Toro Rosso az idény közben "két-három nagyobb fejlesztési csomaggal" próbálja tartani a lépést a riválisokkal, de Kínában nem terveznek látványos újításokat bevetni.

Sauber

  • 2015-ös edzéseredmény: Nasr 9., Ericsson 10.
  • 2015-ös versenyeredmény: Nasr 8., Ericsson 10.

A súlyos pénzügyi nehézségekkel küzdő Sauber gyengén kezdte az évet, és a Bahreini Nagydíj után az is felmerült, hogy az anyagi gondjaik miatt már Kínában sem tudnak rajthoz állni. A svéd támogatóik azonban a segítségükre siettek, és az előre kifizetett szponzorpénzekből az alkalmazottak is megkapták a márciusi fizetésüket. A pilóták igyekeznek a versenyzésre koncentrálni, Ericsson előrelépést vár Kínában, és Nasr is abban reménykedik, hogy az autójuknak kedvező bahreini pályán némileg jobb teljesítményt nyújthatnak.

McLaren

  • 2015-ös edzéseredmény: Button 17., Alonso 18.
  • 2015-ös versenyeredmény: Button 14., Alonso 12.

A McLaren az újonc Stoffel Vandoorne révén eddig egy pontot szerzett, de a pilóták határozottan

állítják, hogy az idei autójuk sokkal jobb a tavalyinál.

Csütörtökön fog kiderülni, hogy a bordasérüléssel küszködő Alonso Kínában rajthoz állhat-e, ő mindenesetre reménykedik ebben. "Ugyanúgy készülök a versenyhétvégére, mint máskor, de addig semmit nem vehetünk biztosra, amíg meg nem kapom az FIA engedélyét" - mondta a spanyol. Vandoorne természetesen Kínába is elutazott a csapattal, szükség esetén megint ő vezetné Alonso autóját.

Manor

  • 2015-ös edzéseredmény: Stevens 19., Merhi 20.
  • 2015-ös versenyeredmény: Stevens 15., Merhi 16.

A Mercedes felfedezettje, Pascal Wehrlein figyelemreméltó teljesítményt nyújtott Bahreinben: az időmérőn a 16. helyen végzett, és a futamon is maga mögött hagyott több versenyzőt, végül 13. lett. Az istálló biztos benne, hogy ez csak a kezdet, és hamarosan nem a leggyengébb láncszemként gondolunk majd a Manorra. Wehrlein szerint Kínában újabb lépést tehetnek előre, mivel a hosszú egyenesek kedveznek a Mercedes motorral hajtott autójuknak.

Haas

A 2016-os év meglepetéscsapata továbbra sem szeretné elbízni magát, és nem győzik hangsúlyozni, hogy nem fognak minden versenyen az 5-6. hely környékén végezni. A minden várakozást felülmúló szezonkezdet után azonban elismerik,

ezentúl minden versenyen a pontszerzés lesz a céljuk.

Grosjean elárulta, a Haas Kínában újabb fejlesztéseket fog bevetni, és az azt követő versenyekre is érkeznek majd újítások. Az amerikai csapat Kínában is agresszív gumiválasztással próbál a középmezőny elejébe kerülni, Grosjean és Gutiérrez egyaránt 7 szett szuperlágy keveréket kért a hétvégére.