Vágólapra másolva!
Technikai vezetőjük szerint nem vészes a helyzet az F1-es előzések tekintetében, de eljött az ideje, hogy megint csökkentsék az autók leszorítóerejét, így javulhat a versenyzés színvonala.

Állandó téma lett az F1-ben az előzések kérdése: a versenyzők és a közönség egy része is folyamatosan bírálja a technikai szabályokat, mert a futamokon látottak alapján sokszor túl nehéz egy gyorsabb autónak megelőzni egy lassabbat. Sokan úgy vélik, ezt a problémát a jövőre tervezett új szabályok sem oldják majd meg, és ezzel a Mercedes technikai vezetője, Paddy Lowe is egyetért, de ettől még csatlakozott azokhoz, akik szerint valóban új korszakra van szükség.

– nyilatkozta Lowe az ESPN-nek. „A versenyzők is egyre többet panaszkodnak, hogy nem tudják követni az előttük haladó autót. Ez engem nem lep meg, mert elértünk az aerodinamikai fejlesztések ciklusában arra a pontra, hogy ideje megint csökkentenünk a leszorítóerőt, ahogy azt az elmúlt 20 év során is tettük.”

Hamilton (jobbra) panaszkodott, hogy lehetetlen volt előzni az Ausztrál Nagydíjon, és ő sem aggódott, hogy a verseny végén Vettel veszélyes lehet rá Forrás: DPPI media/Florent Gooden

„Az aerodinamikát rendszeresen visszavetettük egy bizonyos tartományon belül, és jelenleg történelmi csúcsponton vagyunk a leszorítóerő terén, úgyhogy ideje lenne visszább venni, hogy előnyösebb helyzetbe hozzuk a követő autókat, így visszatérhetnénk oda, ahol 2013-ban voltunk.”

Lowe viszont rámutatott, hogy ehhez képest jövőre várhatóan nem csökkenni, hanem nőni fog a leszorítóerő szintje. A Mercedesnél úgy vélik, hogy a versenyzés akkor javul, ha a szabályalkotók megtalálják a mechanikai tapadás, az aerodinamikai tapadás, a motorerő és a súly összhangját.

A Mercedes technikai vezetője – akkor még a McLaren tagjaként – részt vett a 2000-es évek közepén létrehozott Előzés Munkacsoport (OWG) tevékenységében, ami az F1 történetében először tudományos eszközökkel próbált megoldást találni az előzések problémájára. A csapatok összeadták az 500 ezer eurós költségvetést, így a csoport szélcsatornában, és a wokingiak ultramodern szimulátorában is tesztelték az elképzeléseiket.

A középmezőnyben előfordulnak izgalmas csaták, de ezek elsősorban az idei szezontól kiszélesített, eltérő gumitaktikáknak köszönhetők Forrás: DPPI media/Florent Gooden

„Akkoriban azt mondták, hogy nincs semmi gond a Forma-1-gyel az előzéseken kívül, és különböző dolgokat kipróbáltak, mielőtt eldöntötték, hogy végezzünk némi értelmes munkát is” – emlékezett vissza Lowe.

Lowe emlékeztetett, akkor és most is felmerült, hogy az autók szívóhatását kellene erősíteni, a szárnyak szerepét pedig csökkenteni, de az OWG mérései szerint ez negatív hatással járna. Kipróbálták azt is, hogy mi történne, ha kettéosztanák a hátsó szárnyat, de végül arra jutottak, hogy a jelenleg használt, viszonylag keskeny és magas megoldás az ideális a követés szempontjából, mert így nem kerül akkora légörvénybe a hátul érkező autó.

Hamilton (középen) mindkét idei rajtnál visszaesett, de hiába sokkal jobb autó a Mercedes a mezőny többségénél, nem volt könnyű dolga az előzések idején Forrás: DPPI media

A brit szakember szerint fontos tanulság volt az is, hogy be kell tiltani az első vezetőszárnyak középső részének módosítását, és rámutatott a leszorítóerő csökkentésének jelentőségére is. Úgy véli, erről manapság sokan megfeledkeznek a döntéshozók körében.

„Lefuttattunk néhány tesztet a szimulátorban, amely során egy autó előzni próbált Barcelonában. A kiindulási alapunk az volt, hogy az üldöző autónak körönként két másodperccel gyorsabbnak kell lennie, és a célunk az volt, hogy ezt lefaragjuk egyre. Ezt el is értük, fél másodpercet nyertünk a (szárnyak) geometriájának megváltoztatásával, és a másik fél a leszorítóerő felezésével keletkezett.”

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!