Vágólapra másolva!
Jóformán semmi, de így még érdekesebbnek ígérkezik a megújult időmérővel és a friss rádiózási korlátozásokkal megspékelt Ausztrál Nagydíj. Mivel elemezhető köridők nem születtek, pontokba szedtük, mit tudtunk meg mégis, és mire lesz érdemes odafigyelni a hétvégén.
Az eső elfedte az erőviszonyokat - katt a galériához! Forrás: AFP/Peter Parks

Alul semmi

Ahogy az angolok mondják, „odalent", vagyis Ausztráliában a pénteki szabadedzésekkel megkezdődött a Forma-1 2016-os idénye, de aki azt várta, hogy a tesztelés idegesítő bizonytalansága után végre fellebben a fátyol a valós erőviszonyokról, annak csalódnia kellett. Az időjárás egész nap bújócskát játszott a mezőnnyel: hol esett, hol elállt, és amikor úgy tűnt, végre felszárad az Albert Park aszfaltja, pimaszul rákezdett újra. „Melbourne-ről az a hír járja, hogy

és a mai élményeink alapján ebben van is némi igazság" – jegyezte meg fanyarul Bob Fernley, a Force India helyettes csapatfőnöke.

A változékony időjárás miatt egyetlen csapat sem teljesített sok kört, a legtöbbet (kereken 60-at) a Manor töltötte a pályán, míg a Sauber egész nap össz-vissz 13-at tett meg. Ennek mindenekelőtt az a magyarázata, hogy a hétvége további részére száraz időt jósolnak; a szombat délelőtti szabadedzésen még eshet, de utána már valószínűleg nem fog, úgyhogy nem lehetett túl sokat okulni a vizen való körözgetésből. Ráadásul az istállók nagy része küszködik a tesztelés végéhez képest kirívóan korai szezonkezdetből adódó szűkös alkatrészellátással, ezért nem akarták megkockáztatni, hogy a versenyzőik a vizes pályán összetörjék az autóikat.

A Williams technikai igazgatója, Pat Symonds szerint

mindenki híján van az alkatrészeknek.

„Azt hiszem, sokan nem fogták fel, hogy milyen következményekkel járt, amikor két héttel előrébb hozták az idénynyitót" – jelentette ki. „Egy F1-es autó tervezése nagyon hosszú folyamat, ki szoktunk tűzni hozzá egy céldátumot. Amikor minden előrébb jött két héttel, már nyakig ültünk a projektben, és nem húzhattunk elő tizennégy napot hirtelen a semmiből."

A Force India egész nap gyorsnak tűnt - katt a galériához Forrás: DPPI media/Florent Gooden

A Williams mellett a Saubernél sem tagadták, hogy nem dúskálnak pótalkatrészekben, Kevin Magnussen pedig elismerte, hogy a Renault-nak kevés első vezetőszárnya van. A vizes aszfalton már csak ezért sem érte meg hősködni. Habár a nap folyamán többen le-lecsúsztak a pályáról, a nagy részük megúszta az ijedtséggel. „Délelőtt én is kirándultam egyet a 12-es kanyar kavicságyában, mert láttam, hogy sok néző áll a közelben, és köszönni akartam nekik" – viccelődött a helyiek kedvence, Daniel Ricciardo.

Hamilton-Rosberg 2:0

Az egyetlen, aki komolyabban pórul járt, éppen a címvédő Lewis Hamilton csapattársa és legfőbb kihívója, Nico Rosberg volt: ő délután a 3. mért körében megcsúszott, majd a Mercedes orrával a korlátnak csapódott.

megpördültem, és nekikoccantam a falnak" – ismerte el. „Az első szárny eléggé megsérült, úgyhogy estére sajnos adtam egy kis extra melót a srácoknak."

Rosberg röviddel később kénytelen volt leparkolni a pálya szélére, vagyis ki kellett hagynia egy teljes órát a második szabadedzésből, mivel azonban az eső miatt mások sem tudtak érdemi munkát végezni, inkább csak a büszkesége sérült. Ugyanakkor ezt sem vehetjük félvállról: kifejezetten azzal a céllal érkezett Melbourne-be, hogy megtartsa a tavalyi szezon végén szerzett lendületét, és ez a bevallottan a saját hibájából történt incidens a legrosszabbkor billentheti ki a ritmusból. A lavinát egy ilyen apróság is elindíthatja; ha emiatt az időmérőn még kicsit bizonytalan lesz, és kikap Hamiltontól, megint azonnal lépéshátrányba kerülhet.

A kínjait csak fokozza, hogy

mindkét szabadedzést Hamilton nyerte meg.

Ennek önmagában – különösen ilyen időjárási körülmények között – nem lenne jelentősége (tavaly például mindkettőn Rosberg volt a leggyorsabb), de az a tény, hogy Hamiltonnak nem remegett meg a keze, és délután már a legelső mért körében megfutotta az egész edzés legjobb idejét, aligha tett jót a német versenyző önbizalmának.

Hamiltont nem igazán hatotta meg Rosberg kicsúszása - katt a galériához! Forrás: AFP/Paul Crock

Az arcára volt írva, hogy nem élvezi túlzottan a csapattársa produkcióját, míg Hamilton fél órával korábban az új, egyébként csak kiegészítőként hordott szemüvege mögé rejtőzve rezzenéstelen tekintettel figyelte a garázsból, ahogy a vetélytársa kicsúszik. Mintha egy egész halvány, Mona Lisa-i mosoly azért bujkált volna az arcán...

Az idény egyik legnagyobb rivalizálása máris megkezdődött, és az első pofonokat Hamilton vitte be.

Mit tudtunk meg az erőviszonyokról?

A slick gumikat csak a délelőtti szabadedzésen lehetett bevetni, és akkor sem jött össze mindenkinek. Mindössze két, egyenként pár perces szakasz volt, amikor nem esett, és az aszfalt elég száraz volt hozzájuk; az időeredmények pont azért nem mérvadóak, mert

nem az erőviszonyokat tükrözik, hanem azt, hogy ki volt kint a pályán a megfelelő pillanatban.

„Szerencsém volt, hogy megtehettem pár kört száraz pályán is, így ízelítőt kaphattam a balanszból, amit annak köszönhettem, hogy a stábom jókor küldött ki" – ismerte el Hamilton, aki a lágy keverékű gumikon 1:29.725-tel állította be a nap legjobb idejét egy 8 körös etap legutolsó körében. A 2. helyezett Danyiil Kvjat egy hasonló hosszúságú, 7 körös etap végén ért el 0,421 másodperccel gyengébb eredményt. Sebastian Vettel kétszer is kiment a pályára a slickeken, de mindkétszer újra eleredt az eső, úgyhogy fel sem iratkozott a tabellára.

Délután pedig senki nem kockáztatta meg, hogy felrakja az autójára a száraz pályás gumikat; az edzés végén úgy tűnt, éppen alkalmas lesz hozzájuk az aszfalt, akkor azonban megint közbeszólt az időjárás. Amely egyébként nemcsak csapadékos, hanem erősen szeles is volt.

– árulta el a délelőtt a 4., délután a 2. helyen végző Nico Hülkenberg.

Végül a pórul járt Rosberget is beleértve mindössze tizenöten tettek meg mért kört, valamennyien az intermediate Pirelliken. A hagyományosan a pénteki második szabadedzésre ütemezett időmérő- és versenyszimulációkba senkinek nem volt esélye belevágni, ezért nem kaptunk épkézláb támpontokat az erőviszonyokra vonatkozóan.

Vettel egész nap csak 15 kört tett meg - katt a galériához Forrás: DPPI media/Florent Gooden

Kimi Räikkönen a sokak szerint a Mercedesre is fenyegetést jelentő Ferrariról annyit állapított meg, hogy ugyanolyan, mint a teszteken volt, a McLaren viszont délelőtt és délután egyaránt meglepően jól ment. „Egy új pályán az embert érhetik kellemes és kellemetlen meglepetések is az autójával kapcsolatban" – mondta Fernando Alonso. „Minket ezúttal kellemes meglepetés ért, úgyhogy elégedett vagyok."

Ennyi haszna mindenképpen volt az esőáztatta edzésnapnak is: miután a hivatalos tesztelés mindvégig Barcelonában zajlott, a csapatok eddig pár filmforgatási naptól eltekintve ma próbálhatták ki először az autóikat egy másik pályán.

Kifog-e nagyokon az új időmérő?

Ahogy Ricciardo megemlítette, ha esős marad az idő (aminek az előrejelzések szerint kicsi a valószínűsége), a zavarosban halászva az egyébként technikai hátrányban lévő csapatok is beleszólhatnak a nagyok küzdelmébe. A Red Bull is közéjük sorolható, mert noha a tavalyi megbízhatósági nyűgjeiknek szerencsére nyoma sincs, a Renault motorja még mindig nem áll a Mercedesé vagy a Ferrarié szintjén. A teljesítménydeficit pedig a vizes pályán kevésbé jön ki.

A Red Bullnak jól jöhet az eső Forrás: Getty Images / Red Bull Content Pool/Lars Baron

Ezúttal azonban nemcsak az időjárás, hanem akár az új időmérő (ezt itt magyaráztuk el) is boríthatja a papírformát. A rendszer lényege, hogy Q1, a Q2 és a Q3 utolsó kilenc percében 90 másodpercenként kiesik, aki az addig elért legjobb körideje alapján az utolsó helyen áll. Bár a leggyorsabbak továbbra is megtehetik majd, hogy az etap elején futnak egy jó kört, aztán visszatérnek a garázsba,

az első percekben akár ők is a sűrű forgalom áldozatául eshetnek.

A Ferrarit irányító Maurizio Arrivabene azt mondta, a Ferrari ugyan nincs a változások ellen, de az új kvalifikáció bevezetését nem kellett volna elsietni. „Egyelőre csak az tűnik biztosnak, hogy a holnapi időmérő elején akkora tumultus fog kialakulni a pályán, mint egy szupermarket pénztáránál. Mindenki azonnal ki akar majd menni" – jegyezte meg.

A legfőbb kockázatnak mégsem ez, hanem az időzítés ígérkezik. Az etapok leintését kivéve ugyanis az aktuális utolsó helyezett pontosan akkor esik ki, amikor letelik a másfél perc;

hiába fejezne be egy sokkal jobb kört mondjuk 2 másodperc múlva, az már nem fog számítani.

Ha pedig valamilyen incidens miatt épp a kör befejezése előtt szakítják meg az időmérőt piros zászlóval, a stopper megáll ugyan, de az újraindítás után a felvezető körrel együtt senkinek nem lesz ideje megtenni egy újabb mért kört a következő másfél perces határig, tehát az aktuális utolsó helyezettnek búcsúznia kell. Sőt a hosszabb pályákon még a kettővel utána következő másfél perc leteltéig is necces lehet visszatérni a pályára, és befejezni egy mért kört.

Aki ennek esik áldozatul, annak sem adnak kegyelmet.

– mondta az FIA versenyigazgatója, Charlie Whiting. „A korábbi rendszerekhez képest az a fő különbség, hogy az idő leteltéig végezni kell a körrel."

Azt ígérik, a FOM az időmérő monitoron be fogja szürkíteni a már kiesettek nevét, hogy a tévéből is könnyű legyen követni, ki van még versenyben.

Zűrzavart okozhat a rádiózási tilalom is

Persze az új időmérő célja elsősorban éppen az, hogy megkeverje a rajtrácsot, vagyis akkor lesz sikeres, ha a nagyok közül is belebuknak páran. Az FIA ugyanakkor állított nekik egy másik csapdát is, mégpedig a rádiózás korlátozása révén, amely megakadályozza, hogy a mérnökök a bokszból távirányítsák a versenyzőket, minden apró-cseprő kérdésben tanácsot adva nekik.

Már tavaly is létezett egy feketelista a menet közbeni kommunikációra vonatkozóan; a legfőbb eltérés az, hogy

most nem a tiltott, hanem az engedélyezett üzenetek listáját adták meg.

A legutóbbi szigorításban (a teljes lista itt olvasható) például már azt is kikötötték, hogy sem a következő kerékcsere időpontját, sem a gumiválasztást nem lehet előre egyeztetni a versenyzőkkel.

Ezt a csapatok az elsőre kézenfekvőnek tűnő trükkökkel sem kerülhetik meg. A tilalom a pitboardokra is ugyanúgy vonatkozik, mint a rádióra,

a kormánykijelzőre pedig nem lehetséges szöveges üzeneteket küldeni,

mert a megjelenített tartalmat a szabványos vezérlőelektronika, a SECU határozza meg, és az a bokszból az autó felé irányuló adatforgalmat eleve nem tesz lehetővé. Maradnak tehát a kódolt üzenetek, Whiting azonban azt ígéri, azokat is megpróbálják kiszűrni.

Habár Jenson Button attól tart, az FIA nem lesz képes végighallgatni a teljes rádióforgalmat, Whiting szerint ez nem okoz majd problémát nekik. „A versenyirányításban lesz négy ember, aki fejenként három pilóta rádiózását figyeli" – magyarázta. „Plusz négy-öt szoftvermérnök, akik két-három versenyző üzeneteit követik majd nyomon. Ez elég egyszerű feladat, az igazat megvallva nem vészesen nagy a rádióforgalom."

A Red Bull főnöke, Christian Horner úgy véli, inkább a csapatok belső rádióját kellene nyilvánossá tenni, mert azon rendszerint „sokkal érdekfeszítőbb" társalgás zajlik, mint a boksz és az autók között. Horner aggódik amiatt, hogy a tilalom megfosztja a nyilvánosságot a „szórakoztató" rádióüzenetektől is. „Szerintem elképesztő, hogy ezek a srácok akkora tempó mellett, a csata hevében is képesek kommunikálni" – tette hozzá.

Whiting azonban mindenkit előre megnyugtatott, hogy a félelem alaptalan, mert

a versenyzők továbbra is azt mondanak, amit akarnak.

„A korlátozás rájuk nem vonatkozik, csak arra, amit a csapatuk üzen nekik" – mutatott rá. „A szaftos megjegyzésekről nem maradunk le. Ha valaki hülyeséget csinál a pályán, a vetélytársa nyugodtan idiótának nevezheti őt a rádióban."

Az viszont nem kizárt, hogy – mivel szinte mindent előre memorizálniuk kell – az Ausztrál Nagydíjon néhányan az új rendszer áldozatául esnek, például elfelejtenek bemenni időben a bokszba, elszámítják magukat a stratégiával, túl sok üzemanyagot használnak el, ezért a verseny végére drasztikusan lassítaniuk kell, vagy nem jönnek rá, milyen beállítással oldhatják meg a felmerülő műszaki problémákat.

Sebaj; a cél úgyis az, hogy a végeredmény ne legyen olyan kiszámítható, mint eddig. Ha ez összejön, a szabálymódosításokat máris sikerként könyvelhetjük el.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!