Vágólapra másolva!
Enyhén csökkent az általuk elkövetett kihágások száma a versenypályákon, leginkább a gyakran elromló erőforrások miatt kénytelenek vezekelni. Tavaly rekordot döntött a kiosztott büntetések száma.

A közönség és a versenyzők is gyakran bírálják az F1-es sportfelügyelőket, mert a pilóták sok büntetést kapnak különböző szabálysértések miatt. Az eredményeket is rendszeresen befolyásolják a szankciók, amelyek gyakran már a hétvége kezdete előtt elveszik egy adott versenyző esélyét a siker elérésére. A látszat ellenére viszont a pilóták szabálysértései miatt kiosztott büntetések száma az F1 Fanatic blog szerint 2014-es 53-ról tavaly 52-re csökkent, bár 2011-ben ez még csak 23 volt.

A versenyzők elsősorban az új erőforrások miatt lehetnek bosszúsak, hiszen ezek meghibásodása az elmarasztalások elsődleges forrása. 2011-ben mindössze 7 olyan büntetést könyveltek el, amelyet a csapat mulasztása okozott, 2014-ben viszont már 33, tavaly pedig 50 alkalommal büntették őket nagyrészt erőforrás-elemek vagy sebességváltó csere miatt. Ebből következően 2015-ben minden korábbinál több, összesen 102 büntetést kaptak a pilóták a szezon során.

A Honda és a Renauilt motorjait használó versenyzők rengeteg büntetést kaptak Forrás: AFP

A motorokkal kapcsolatos büntetések másik szemléletes mérőszáma, hogy a McLaren pilótái összesen 310 rajthelynyi hátra sorolást kaptak, a Red Bull versenyzői pedig 125-öt. Figyelemre méltó, hogy a sportfelügyelők ismét arra törekednek, hogy szankciók nélkül is rendezni tudják a kétes helyzeteket, például javasolják a pozíció visszaadását. Tavaly 62 alkalommal vizsgáltak incidenseket úgy, hogy végül nem avatkoztak közbe, ennél csak 2013-ban voltak eredményesebbek.

A sportfelügyelők a büntetések meghatározásakor is egyre inkább ügyelnek a semlegességre. Bár tavaly 8-ról 11-re növekedett az áthajtásos büntetések száma, 2013-ban még 24 ilyen szankciót alkalmaztak. 23-ról 19-re csökkent az 5 másodperces időbüntetések előfordulása, és 6 alkalommal döntöttek 10 másodperces időbüntetés mellett. Ezek az áthajtásos büntetéssel ellentétben minden pályán azonos mértékben vetik vissza a versenyzőt.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!